Jump to content

Rifle og ammo på reise til Skotland! Hva trenger jeg?


Kronhjorten69

Recommended Posts

Når det gjelder rifle:

Europeisk våpenpass skal sendes fysisk bort til Skottland, der den du skal jakte hos må søke om midlertidig importtillatelse for deg. Dette tar som regel 4-6uker.

Da denne er godkjent får den i retur med stempel i våpenpasser og et eget A4 ark med tillatelse om å ta med våpenet inn i UK.

Dette er gyldig i en tidsbegrenset periode!

 

Ammo:

Her gjenstår det å se litt enda, da det ikke står noe mer om dette hos de respektive flyselskap enda.

Hvis det er gml regler: ammo pakkes i innsjekket bagasje etc.

Norwegian frakter våpen til sportsbruk (jakt, konkurranser etc.), men stiller som krav at sluttstykket (eller forskjeftet for hagler) transporteres atskilt fra våpenet. Inntil fem kilo ammunisjon kan sendes så fremt den er sikkert og fast pakket (ikke bevegelig innhold) i original lukket emballasje. Våpen kan kun sendes i innsjekket bagasje, og det skal gjøres oppmerksom på at det sendes våpen under innsjekkingen.

 

Jeg reiser selv til Skottland i mai, for 3.året på rad.

Link to comment
Share on other sites

Gjelder dette alle selskap? jeg reiser 2-4 turer i året til skottland på jakt. gjør som POACHER sender våpen pass og får tilsendt visitor`s firearm permit. pleide å få for en måned av gangen, men de siste åra har jeg fått for et år av gangen. håper denne siden blir oppdatert etterhvert som folket reiser.

Link to comment
Share on other sites

Skal på jakt i Skotland,hvordan gjør jeg med rifle og ammo?

Er det første gang du reiser til UK med jakt?

 

Her kommer noen gode råd:

- Solid koffert til våpen, med hengelås 2stk

- Koffert for innsjekking med sluttstykke og ammo, bruk en som er i plast med kodelås. Har du "softcase" koffert, eller ryggsekk så rynker de fort på nesa og steller istand masse tull. Sett hengelås på alt du kan.

- Har du en liten pelicase eske for ammo, bruk denne og sett hengelås på. Har en slik selv som det går akkurat 2xMTM ammobox (20stk patroner) oppi.

- Ikke spør mer enn aller helst nødvendig om våpen/ammo i UK på hjemreise.

- Ikke kverruler, vær løsningsorientert.

 

Alt med våpen/ammo er skummelt, du får forskjellig svar etter hvem som er på jobb bak disken og hvem som er supervicer.

Reiser som sagt for 3.året på rad til Skottland nå, og det er forskjellig "rutiner" hver gang. Det er helt bortkastet egentlig å bruke en egen pelicase med hengelås til ammo oppi en låst koffert. Men jeg orker ikke å diskutere noe jeg vet jeg taper, selv om jeg har rett i utgangspunktet.

Personalet påstår "ofte" at det er UK regler som gjelder for flyfrakt. Her er det internasjonale flyregler som gjelder. Dette blir satt til siden og de gjør som de vil...

Man kan gjerne være uenig i dette, men vil man jakte i UK? Så står man litt med lua i hånda!

Det hjelper ikke å krangle, da låser alt seg og du kommer ingen vei.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Se hva poacher skriver!

 

Det jeg har opplevd de to gangene jeg har vært i England, er at våpenkofferten ikke kommer på bagasjebåndet (Stansted og Gatwick).

Den blir bragt til tollkontoret av eget personell, og der er det full gjennomgang med EU Våpenpass, VFP (Visitors Firearms Permit), våpen nr, og ammo. Er alt i orden er det ingen problemer og du er fri til å reise til destinasjonen.

 

Ved hjemreise site gangen skrek damen i innsjekkskranken opp og sa at våpen ikke er tillatt hverken på flyplasser eller fly!

Det var så komisk at jeg ikke kunne la være å humre og le litt...(skulle selvsagt ikke gjort det :oops: )

Da ble hun helt hysterisk, ringte sin supervisor som kom ilende til og startet et regelrett forhør av meg til stor underholdning for resten av passasjerene som sto i kø.

 

Jeg ba på mine knær om å få bli geleidet til tollkontoret så skulle alt ordne seg, og etter en halv time med lesing i ringpermer og utallige telefoner ble det tur til tollerne som raskt og effektivt sjekket meg ut og ønsket meg god tur hjem og velkommen tilbake til UK for jakt en annen gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...