Jump to content

kapping av løp og sette på demper?


chrissi504

Recommended Posts

lurer litt på hvordan det er å kappe løpet på for eksempel en 308 cal. er det lovlig å kappe det til ca 40 cm langt også gjenge det og sette på en demper? er det lovlig? hvordan blir presijonen da? er den dårligere på lange hold? og er det mye mindre lyd i den da eller om løpet er i full lengde.

Link to comment
Share on other sites

Ta frem tommestokk før du kapper og se hvor kort løpet blir med 40cm, og hvor langt inn på løpet demperern din vil bygge!

Jeg mener fokuset på de korteste løpene har blitt overdrevet, tenk først!

 

Snakker av erfaring, med 47cm løp måtte forskjeftet kappes for å få demperen på! Dette er avhengig av type våpen, demper etc.

 

Av erfaring vil jeg påstå at det du oppnår med å kappe til 40, er høyere smell, lavere fart, og kortere børse enn om løpet får være 50cm. Jeg hadde 47cm som korteste løp, og våpen med demper hadde total lengde på 108cm, uten demper 97cm. Dette er absolutt håndterbart.

 

Nå er .308 en av de patronene som er godt egnet til å kappe men jeg ville ikke kappet denne til 40cm. Dersom du skal skyte med fabrikkammo og demper vil demperen fylles med dritt (uforbrent krutt). Hjemmeladet med hurtig krutt osv. fungerer det.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke lovlig å kappe til 40 cm sånn uten videre....

 

Etter hva jeg erfarer kan løpet kappes max 10 cm under orginal lengde men ikke under 55 cm. skal løpet kappes kortere må det søkes om det.... (Dette i lys av en viss heldemper sak som POD har gående...)

 

J

Link to comment
Share on other sites

.. men hvis jeg skulle fått noen til å heldempe en 308 cal er det lovlig da? og hvordan dikser man det egentlig?

 

Heldempe en .308 er ikke helt trivielt. Du kan ikke ta bort all lyd fra ammunisjon som bryter lydmuren. Det man kan gjøre er å borre hull i pipa slik at den slipper ut så mye av kruttgassen at kula ikke får overlydsfart. Deretter monteres en demper over hullene for å dempe smellet gassene lager. Demperen blir nødvendigvis ganske stor.

 

En heldempet .308 vil ikke klare kravet til rådyrjakt. En 180 grains kule i 300 m/s har 525 joule ved munningen, du trenger 980 joule på hundre meter.

 

Enklere å bruke en vanlig demper og heller lade ned ammunisjonen. Det vil bli temmelig lydløst. Da kan du skyte fullhastighetsammunisjon når du trenger det, mens en heldempet alltid vil gi hastighetsredusjon. Du vil få lavere hastighet dersom du velger å kappe løpet til 40cm, men en .308 påvirkes mindre av dette enn f.eks .300 WinMag pga mindre kruttvolum.

 

Alt dette er per 2010 lovlig.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke lovlig å kappe til 40 cm sånn uten videre....

Etter hva jeg erfarer kan løpet kappes max 10 cm under orginal lengde men ikke under 55 cm. skal løpet kappes kortere må det søkes om det.... (Dette i lys av en viss heldemper sak som POD har gående...)

J

 

Dette er feil!

Ikke lag egne lover pga hva du har hørt om, viss at, det at kanskje noe er i strid med en tolkning. Forhold deg til lovverket.

 

Minste lovlige løpslengde er 40 cm på en vanlig rifle, og minste lovlige totallengde er 84 cm. Du kan derfor kappe løpet ned til 40 cm, men husk at totallengen på rifla må være minst 84 cm.

 

Eksempel: Kapper du løpet til 41 cm, men totallengden er nå 80 cm er det ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke lovlig å kappe til 40 cm sånn uten videre....

Etter hva jeg erfarer kan løpet kappes max 10 cm under orginal lengde men ikke under 55 cm. skal løpet kappes kortere må det søkes om det.... (Dette i lys av en viss heldemper sak som POD har gående...)

J

 

Dette er feil!

Ikke lag egne lover pga hva du har hørt om, viss at, det at kanskje noe er i strid med en tolkning. Forhold deg til lovverket.

 

 

 

Før du slakter folk så les ALLT

 

Dette skrev John Doe i innlegget etter

 

 

 

 

 

Huh, var litt kjapp der... det var etter gamle rundskriv...

 

40 cm er sikkert lov det !

(sorry)

J :oops:

Link to comment
Share on other sites

- Reinsjakt, hjortejakt, revejakt.

- .308

- Remington 700 BDL med trestokk, ikke så veldig tungt at det gjør noe.

- Bare det er hendig kvitter det. Balansepunkt ca. som før.

 

Mykje det same som meg, med andre ord.

Eg kappa på 47 cm då det var det kortaste som var lov.

I dag ville eg kappa ein plass mellom 40 og 47. 45 kanskje? har egentlig liten betyding.

Link to comment
Share on other sites

Før du slakter folk så les ALLT

 

Det var for det første ikke ment som slakt, men det at folk slenger ut hva som er lov og ikke når de baserer det på "tro" er kilden til mange avde misforståelsene som er ute å går. Jeg må unnskylde meg om det ble oppfattet som "slakt", for det var ikke meningen.

 

For det andre bør man editere innlegg som helt klart er feil. Han burde ha slettet innlegget, eller redigert det og lagt inn det andre innlegget i det første.

Men da har vi oppklart det :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

 

Har tenkt å anskaffe meg en Remington 700 SPS, og montere en A-tec Maxim demper. Denne demperen bygger 15,5cm på våpenet, og med en pipelengde på 60 fra før blir jo dette i lengste laget. Siden dere har diskutert dette litt fra før, er jeg interessert i synspunkter fra dere. Bør jeg kappe, og eventuelt hvor langt?

 

"Problemet" for min del er å vite hvor mye jeg kan kappe, og fortsatt holde munningsvipp etc. på et akseptabelt nivå, når jeg skyter uten demper.

 

Svar mottas med takk!

 

Rullings

Link to comment
Share on other sites

:D Jeg har en 700 SPS i 308 med ett løp på 40cm. Har ikke fått testet dette løpet med annet enn nato ammo, men samler greit med denne, og regner med at presisjonen vil bli bedre med hjemmebakt når jeg får somlet meg til å lade :oops:

Har ikke testet uten demper, men ser heller ingen grunn til å skyte uten demper (Hardcore). Den er mer enn kort nok med demper :wink:

Vil anbefale å ikke kappe til 40cm, men kapp til ca 42cm slik at du kan få den kronet opp ved eventuell skade på kroningen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill bbdg! Godt poeng å ikke kappe så minimalt at man ikke kan krone om igjen. Ser for meg at jeg kommer til å bruke rifla med og uten demper på forskjellige typer jakt. Derfor tror jeg at jeg lander på nærmere 50 enn 40cm, så får jeg i pose og sekk :wink: Kapper jeg moderat, har jeg i alle fall muligheten til å angre :D

Link to comment
Share on other sites

50cm for en 308w, som skal brukes både med og uten demper. Er nok rimelig nært den gyldne middelvei. 44-47cm for den som kun bruker demper, burde heller ikke være ueffent.

 

Jeg støtter de som påpeker at man bør spare nok av løpet til å kunne gjenge opp igjen løpet om noe skulle gå galt (kroningen i seg selv, trenger normalt ikke å forkorte løpet noe, om man velger å forsenke den).

 

Men jeg vil komme med ett kraftigt varsko til pipe kapperne, vær sikker på at stokken har den lengden du ønsker. Og at du har kontroll på riflas totallengde (min 84cm), før du kapper løpet.

 

Ett annet moment er valg av demper, kan man klare seg med en lett demper, blir det mindre balansepunkts forflyttning med demper montert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...