Jump to content

Salg av våpen. Trenger litt hjelp her...


Bud Fox

Recommended Posts

I og med at det nå er påskestengt på våpenkontoret må jeg prøve her.

 

Jeg skal møte en kar i morgen som skal kjøpe en 9mm pistol av meg. Han her har søkt og fått innvilget CZ (en eller annen modell) 9mm pistol. Det har han tillatelse på. Problemet da er at det våpenet jeg selger er av et annet merke, men samme kaliber. Begge er egnet for Militærfelt.

 

Spørsmålet da er om jeg kan lovelig selge mitt våpen (annet merke) og bare påføre detaljene i tillatelsen jeg sender inn til Politiet. Greia er da at han har søkt/fått innvilget en spesifikk pistol, men kjøper en i samme kaliber...

 

Takker for svar og god påske

Link to comment
Share on other sites

For å være 110% sikker så hadde jeg ventet til jeg hadde fått hørt med våpenkontoret.

Men jeg har solgt en Rem 870 til en kar som hadde innvilget søknad på en Mossberg 590, og det gikk uten problemer.

Dama på våpenkontoret sa også at jeg "hadde jo allerede fått innvilget et våpen i xxx kaliber" når jeg spurte om det var problemer med å endre fabrikant i ettertid på søknaden (var da snakk om halvautomatisk rifle).

Så det virker som om det hovedsaklig er kaliber de holder seg til. Så dersom kaliberet stemmer med kjøpetillatelsen så burde det jo gå greit.

 

MEN du vil jo i værste fall få tilbakemelding fra våpenkontoret om at kjøpet ikke kan gjennomføres, dersom de mener det er et problem.

Løsningen for deg: skriv en utlånserklæring for et par uker, og behold kjøperens papirer inntil du har dobbeltsjekket med våpenkontoret. Den nye forskriften åpner jo for utlån av håndvåpen. Problem solved! :D

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei og atter nei. Denslags lotto bør du ikke prøve deg på.

 

Kjenner du kjøper og føler deg trygg på ham og at du har lov til å låne ut våpenet ditt til ham, så kan du gjøre det på den måten (helt lovlig).

 

Men ikke skriv på noe på søknaden hans, før våpenkontoret hans gir ok. Det kan være at de vill ha søknaden inn igjen for å få på endring av merke modell, og det kan være at de sier ok (mest sansynlig om ditt våpen er ett tilsvarende våpen som han har fått innvilget). Men jeg er rimlig sikker på at de vill ha med ett ord i laget først.

 

Skriver du på søknaden, og det blir nei. Så har han en våpensøknad som er ødelagt (han må søke på nytt), og det hele kan fort bli mye styr å rede ut.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner du kjøper og føler deg trygg på ham og at du har lov til å låne ut våpenet ditt til ham, så kan du gjøre det på den måten (helt lovlig).

 

Han har lov til å låne det ut selv om han ikke skulle kjenne vedkommende, eller være trydd på ham. Politiet har jo allerede "gitt ok" for utlån av våpen i gitt kaliber da de innvilget søknaden, så han kan lovlig skrive utlånserklæring på denne.

Men man bør være 110% sikker på at vedkommende er den han utgir seg for, altså sjekke feks førerkort OG bankkort for å se at vedkommende er den han utgir seg for. (selvfølgelig litt lettere dersom man kjenner vedkommende fra før).

Link to comment
Share on other sites

Takker karer. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ta den lettvinne løsningen da det er har funka før, men begynner å skrive på en utlånserklæring. Sender da inn papirene først etter at jeg har snakket med hans våpenkontor.

 

Høres ut som den sikreste måten

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg skulle kjøpe brukt pistol engang, fant ikke den han hadde søkt om og endret det i ettertid å det gikk greit.. Men nå vet jeg ikke å firkanta ditt lokale våpenkontor er.

 

Men du kan jo vente for å være 100% sikker:-)

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke an å søke våpentillatelse basert bare på kaliber da, og la produsent stå åpen? :?

Og det er da vel ikke bare Lensmannen som kan be folk om å vise leditimasjon, dessuten så er det ikke farlig å vise frem legitimasjonen sin uten at vedkommende har lov til å spørre på den. Han kan ikke ta pengene dine eller kjærringa di eller noe sånt! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte en gang om et spesifikt båpen, fikk søknaden gidkjent med påskriften "Innvilges for 1 stk halvautomatisk pistol kaliber 9mm" Ikke noe om mekre, modell og nummer osv.

 

Urover det søker hjeg konsekvent kun på type og kaliber / bruksområde

Hadde tenkt å kjøpe en lang ruger BH (10,5") løp av en fyr og sølte på våpnet. Fikk det innvilget men fyren viste seg å være en fjomp, så da giddet jeg ikke å ha handle med ham. Søknaden er fortsatt gyldig og god som gull :D

 

For trådstarter er det faktisk hva som står på søknaden som blir interessant. Står det F.eks godkjent for pistol i 9mm så er det jo greit, men om det står godkjent for et spesifikt båpen ville jeg ha ordnet først med onkel politi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner denne tråden litt.

 

Kan man låne en revolver i .38 special, hvis man eier en .357 magnum?

 

Jeg har en .357 magnum fra før, og søkte og fikk innvilget en til, til et annet program. Når jeg søkte så sa jeg at jeg helst ville ha en .38 special, men at det var vanskelig å få tak i av denne modellen, en .357 er noe lettere. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg fikk tak i en .38 så kunne våpenkontoret bare forandre det på søknaden.

 

Men på samme måte som trådstarter, så har jeg ikke lyst til å kludre på en godkjent søknad det står .357 på, og lurer derfor på dette med utlånserklæring .38/.357

Link to comment
Share on other sites

på våpensøknaden står det visserlig legitimasjon der selger skal føre på leg-nr på den legitimasjonen som kjøper bruker for å¨vise hvem han er. om selger ikke forvisser seg om at personen er den han er kan han risikere å gi ut våpen til en stjålet våpensøknad. jeg anser det som selgers plikt på denne måten å forvisse seg om at kjøper er den han utgir seg for.om våpenet sendes som pakke, er det postens ansvar å forvisse seg om at de leverer ut pakken til den som står på pakken.

Link to comment
Share on other sites

Ang Legitimasjon

Det er vel riktig som Rammstein85 (!) sier at det bare er politet som kan kreve å se legimitasjon. Men det er er "kreve" på den måten at det er ulovlig å ikke vise den frem. Alle kan spørre om å få se....

 

Lærlingen...

Har du kort på revolver kan du låne revolver.

Link to comment
Share on other sites

Hei

etter våpen loven så er det ikke lov og låne eller lånebort håndvåpen

 

Ref:våpenloven

11. Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet

Link to comment
Share on other sites

Følgende står i våpenforskriften (jeg var ikke helt klar over det selv):

 

§ 85. Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

 

Bevitnelsen skal opplyse om

 

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...