Jump to content

Omforming .260rem fra .243win


icecool

Recommended Posts

Har ikke formet om hylser til 260, men jeg trur ikke du trenger den dien du refererer til. Pass heller på at du får en ekspander knapp som har lang overgang. For du skal jo utvide hylsa noe.

Leste noen kjappe linjer i Ladeboka. Ble gjort oppmerksom på at halsen kan være for trang innvendig ved bruk av 308 hylser. Og da vil trykket øke raskt. Det kan vel gå bra hvis du bruker 308 Lapua hylser. Du merker det ganske kjapt. Med en gang du skal sette kula i hylsen. Hvis halsen er for trang, vil kula bli skrapet opp, du får en tynn ring med mantel rett på oversiden av hylsa. Det er ett tegn på at hylsa bør modifiseres. Men skal du være sikker bør du ha mulighet til å måle tykkelsen på halsen.

Har formet 243 w Lapua hylser om til 7mm-08 med bra suksess. Men det måtte bearbeides litt.

Minnes at Hornady hae 260 rem hylser som får skryt for god holdbarhet..... Eller. Blir sikkert arrestert om jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

hadde en haug med norma 308hylser,dem ble bare smørt godt og presse om i 260 dia og det gikk greit,er såvidt du ser litt smultring i overgangen,disse er borte etter skyteforming.mes som sagt en skal være forsiktig så det ikke blir overtrykk,dette har godt bra for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg presser om 308Lapua hylser til 260 direkte, men smører hylsene og halsen godt.

De trenger å skyteformes en gang før de går glatt i kammeret. Men nå er kammeret mitt trangere enn vanlig.

 

Jeg dreier også av halsen litt utvendig for å fjerne overflødig gods etter omformingen, men vet ikke om det er helt nødvendig.

 

Hylsene varer ca 8-12 omladninger.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at 308 -> 260 er veien å gå. Det er bedre å komprimere halsen enn å strekke den. Men det er viktig, enten man utvider eller presser inn hylsehalsen, å gløde den først. Hold den over en gassflamme til halsen blir blå, og la hylsa avkjøle i luft (kan også slippes i vann, men da må den tørkes etterpå). Ved skyteforming bør uansett ikke hylsa lades hardt - og da er uansett ikke overtrykk et problem. Etter skyteforming skal hylsa trimmes - du må selv inspisere og avgjøre om de trenger flere skyteforminger. Når du er fornøyd, trimmer du hylsene og eventuelt dreier av halsen for å få dem helt konsentriske (hvis du er så nøye), eller om halsen er for tykk (hvilket jeg tviler sterkt på).

 

Halspresser du hylsene etter at de er ferdig forma og preppa, holder de lenge.

Link to comment
Share on other sites

Mye billigere å bruke plukkhylser til å lære prossesen, regner med det blir endel prøving å feiling før resultatet er ok. Blir vel å presse om nye lapua/norma hylser etterhvert. Men regner med at vi har hylser en stund når vi kjøper nye norma 260 hylser når børsa kommer i hus.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg formet om 243 hylser til 260 brukte jeg nye hylser . Det var den gangen 260 var "ny" og det ikke fantes hylser. Det eneste jeg gjorde var å bruke ei boattail kule i 6,5 og satt den rett i 243 hylsa. Det funket greit og jeg hadde aldri problemer av noe slag, men hadde det vært i dag hadde jeg nok kjøpt 260 hylser

Link to comment
Share on other sites

Jeg har presset om flere hundre Lapua 243 hylser om til 260 og bare presset dem i 260 dia, det har fugert utmerket. Remington 260 hylser er vesentlig billigere enn norma og har hatt god leve tid selv om dem er bløtere enn norma hylser, må trimmes litt oftere på lengdenbare.

Har hatt dårligere erfaring med engangs skutte hylser som jeg har plukket på banen og omformet, de sprekker i halsen etter få omladinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...