Jump to content

Ladedata Berger 30grs i .222rem?


rotorhead

Recommended Posts

Har akkurat ladet opp de siste kulene jeg har.

 

Skal prøve meg med følgende:

N110, 18 grs med total lengde på 54 mm. Skal gi 1098 m/s. Bør ikke over dette uten å ta litt sjanser når det gjelder trykk.

N110, 17,5 grs med samme lengde. Skal gi 1074 m/s.

N110, 17 grs med samme lengde. Skal gi 1049 m/s.

 

Så får en se om de siste skuddene jeg har igjen gjør at jeg finner godladningen.... Har pussig nok ikke fått de til å samle bedre enn ca 35 mm før...

 

Edit: Har løpslengde på 51 cm, pluss at jeg har lyddemper på min Brno Fox.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

N-110 var det første kruttet jeg fikk kjennskap til når det gjaldt denne kula. Trodde i utgangspunktet at raskt krutt var fint til lette kuler. En trenger jo ganske mye mindre krutt i hylsa og, uten at jeg kan si om det har så mye å si (er ganske nybegynner med lading og har plaget livskiten av kompiser med greie på slike ting! :lol: ). Lurer på om det var 24,5 grs med N-130 en må ha for å få samme hastighet som med 18 grs N-110, og da er hylsa rimelig full. Kjøpte en boks N-110, så får bruke den opp... :wink: Og det kan ta tid når en bare bruker så vidt over ett gram pr skudd!

 

Uansett. Det er greit å begynne forsiktig! Om ingen av de tre ladningene jeg skal prøve samler bra, er det kroken på døra for denne kula. Hadde bare 17 stk igjen, så spørs om jeg gidder å prøve den mer om jeg ikke får godt under 20 mm samlinger. Kanskje pirkete, men jeg har da klart 12 mm med Lapua 55, så potensialet i rifla er der. Har kjøpt inn noen V-max 40 grs, så skal prøve de og.

 

Lurer egentlig på om jeg skal investere i N-120 etter hvert. Har hørt at det er et ideelt krutt til .222.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk berger kula til å gå godt med Rhino 9 krutt.

Har ikke kronografert, men vil tro det går "fort nok" til rev, kråker etc.

Bruker min 21,0 grain og max 23,0 grain.

Går egentlig veldig javnt, uansett ladning med dette kruttet.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jeg går generellt for kjappe krutt når jeg ønsker å holde hastigheten litt nede.. Og det kan ofte behøves i 5.56kalibrene hvis hensikten er å ete det en skyter.

 

Har fått en burk 120krutt i hus nå, og begynt å samle litt data.. Jeg begynner dog ra 50grs-kuler og oppover og målet er å komme så langt ned mot 800m/s som mulig med akseptabel presisjon. Vi får se hvor det bærer hen..

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill

 

22 grs N120 med COL 52,5mm var max i mi rifle.
: hvordan var presisjonen på denne ladningen?

 

Har akkurat ladet opp de siste kulene jeg har.

 

Skal prøve meg med følgende:

N110, 18 grs med total lengde på 54 mm. Skal gi 1098 m/s. Bør ikke over dette uten å ta litt sjanser når det gjelder trykk.

N110, 17,5 grs med samme lengde. Skal gi 1074 m/s.

N110, 17 grs med samme lengde. Skal gi 1049 m/s.

 

Så får en se om de siste skuddene jeg har igjen gjør at jeg finner godladningen.... Har pussig nok ikke fått de til å samle bedre enn ca 35 mm før...

 

Edit: Har løpslengde på 51 cm, pluss at jeg har lyddemper på min Brno Fox.

 

Blir spennende å høre hvordan disse går.

 

Blir litt forvirret vedr hvilket krutt jeg skal prøve, men skulle jeg satset på ett, hvilket er mest anvendelig tro?

Link to comment
Share on other sites

synest dette begynner å bli heite ladninger i 222,dem er ikke langt unna 223 ladninget,har sev gått over til 50 gr v max i 223 min,strålnde presisjon og hysterisk morro på kråker,spruter jo kråke over alt jo,jeg ladet mine til ca 1050m/s i 223`n mi`n.

fått best reultat med n-133 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å høre hvordan disse går.

 

Skal gi tilbakemelding på det. Har ikke helt trua da jeg har prøvd et par av disse før, men har nå satt på en annen kikkert for å se om det utgjør noe forskjell. Forrige gang skjøt jeg med lånt kikkert, og samlingene på Lapua datt fra 30 mm til 12. To runder med sju skudd samlet 23 og 25 mm. Ting tyder på at det gamle siktet er i ferd med å ende sine dager... Men om et 30 år gammelt Tasco 4x40-sikte er bedre...

 

Blir litt forvirret vedr hvilket krutt jeg skal prøve, men skulle jeg satset på ett, hvilket er mest anvendelig tro?

 

Sjekk side 5 i denne linken: http://www.scribd.com/doc/24875678/vihtavouri-relaoding-manual Her står det litt om N-110, N-120, N-133 og N-135. (Fra 2002)

 

Kort oversatt og oppsummert fra denne siden, om linken ikke funker:

N-110: Svært rasktbrennende krutt. Brukes bla i .22 Hornet og pistolkalibre.

N-120: Virker svært godt til lette kuler i .22

N-130: Brukes i fabrikkladede .22-patroner

N-133: Ideell for .222 og .223

N-135: Mer moderatbrennende krutt fra .17 - .458 Win

 

Kanskje N-120 til lette kuler og N-133 til resten hadde vært en god kombinasjon?

Link to comment
Share on other sites

I min Sako AI bruker jeg Sierra 52 grs Matchking (1410) krutt er N-130 og ladningen er 21 grains hastighet er ikke målt og ikke så interessant heller, men vil anta rett i overkant av 900 m/s.

 

Col er 54 mm som er 1mm friflukt i mitt våpen, pipa er original kappet på 49 cm (tror jeg) den er dog noe preppet i forhold til låskasse (rettet, lappet)

 

Denne resepten er så presis at jeg klarer normalt ikke å utnytte presisjonen, dvs hull-i-hull er reglen, ikke unntaket.

Jeg bruker også N-130 til lettere kuler og 23 grain bak ei 40 grains blitz gir utrulig effekt i reven, selv på litt lengere hold

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en kjapp tur på skytebanen og fikk prøvd to av disse ladningene:

 

N110, 18 grs med total lengde på 54 mm: 33 mm på tre skudd. Prøvde meg på "gong" på 200 meter til slutt. Tre raske skudd uten å skru, bare forlegge siktet noe høyt. To treff.

 

N110, 17,5 grs med samme lengde: Ikke prøvd

 

N110, 17 grs med samme lengde: 40 mm på fem skudd. Èn slenger, så det var 28 mm på 4 skudd.

 

Har i grunn ikke fått til Bergerne, så jeg har gått over til 40 grs V-max da de har gått bra i kombien jeg hadde før, samt fått de ned i 17 mm med rifla. Klarte i dag 20 mm med Norma 201, 22, 28 og 45 mm (tre skudd, en slenger. De to andre satt 8 mm fra hverandre) med N-130, og 27, 28 og 30 med ulike ladninger med N-110. Treskuddsserier.

 

Ikke de råeste samlingene, men med tanke på at jeg brukte en 30 år gammel Tasco 4x40 som er i livets høst (snøen var pissgul i siktet) og relativt rask skuddtakt som gjorde demperen såpass varm at miragen forstyrret sikte, så er jeg bra fornøyd. Bør ha større forstørring når man skal testskyte slik. Og ikke minst bedre tid... Tascoen satte jeg på mest for anledningen da den som satt på da jeg kjøpte børsa passer best nederst i søppeldunken. Pussig nok fungerer Tascoen bra enda, så derfor prøvde jeg den. Hjelper til med å få til samlinger jevnt under 30 mm med Sako .308'en jeg har i skapet. Bør vel snart få skrapet sammen litt til nytt sikte! :oops: Da tipper jeg at samlingene blir penere etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen om Berger-ladningene dine.

Fikk mine Berger-kuler i dag, og skal se om ikke jeg skal benytte meg av kone, og barnefri i påsken og lade opp noen med N-120 og se hvordan de går i russerspettet...

 

De skal ihvertfall få en sjanse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...