Jump to content

Hvilken lakk/olje/polish er best til finish på rifle?


Recommended Posts

Noen som har noen formening om dette?, helst basert på egne erfaringer. Evt. bilder hvis noen har.

 

Har vurdert å pusse opp igjen stokken til en 30 år gammel Rem700, ved bruk av lakkfjerner.

 

(Vet at det er en million tråder om dette emnet fra før, men det mangler æøå på de fleste, og spørsmålstegn er spammet over alt. Bilder er det heller ikke, så man kan ikke få sett resultatet. )

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg ble for noen år siden anbefalt av Gujord å bruke en olje som heter Liberon Finishing oil, og det med godt resultat. Nesten for godt spør du meg. Riflen skinner som bare det, og det fremdeles... Pusset og opp en kombi som jeg solgte, også den ble meget bra. Har noen bilder, skal se om jeg finner de og får lagt de ut...

 

2j3661t.jpg

Link to comment
Share on other sites

Der må jeg si meg helt enig med godeste Raudnakke :wink:

Etter å ha prøvd CCL på et prosjekt nå kan jeg anbefalle den :D

Det er en god del jobb, men resultatet blir meget bra.

Jeg kjøpte CCL settet hos Stevaag våpen i Asker.

De fleste våpenforetninger vet hva dette er og kan eventuelt bestille.

Ellers går det sikkert ann å få tak i billigere på nettet :)

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

CCL sitt Finishing Kit er nok et meget bra alternativ, men som andre nevner er Liberon Finishing Oil et absolutt brukbart alternativ til en langt rimligere pris. Jeg betalte 235kr for en halv liter og den rekker til adskillige kolbber.

Det som er viktig for bra resultat er faktisk at ser litt på tråden til Raudnakke før du begynnerhttp://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=17436&start=0 og følger det han beskriver. Jeg har restaurert 6 kolber etter hans anvisninger og er meget fornøyd med resultatet.

gevar.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en hurtig og skinnende blank overflate som til en viss grad lar seg reparere/vedlikeholde vil jeg anbefale politur. Mange Krager hadde denne finishen og på flere av dem er behandlingen inntakt etter flere års bruk.

 

mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Jeg slipte ned gammel lakk og rengjorde med et liberon produkt før jeg påførte 14 lag med liberon finishing oil. Da jeg pratet med Gujord spurte jeg om linolje, og det mente han kun gjorde seg på trebåter som skulle ligge ute hele året.... Mitt våpen er det nå ca 3 år siden jeg behandlet, og den er nesten like fin. Bare å tørke av etter en tur i regnvær, vannet preller av. Fargen ble litt mørkere tror jeg, men mye bedre enn før jeg renoverte riflen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...