Jump to content

Norma Accubond 30-06


gunleil

Recommended Posts

Har studert litt ballistikk i det siste, og kommet fram til at accubond går bra til min 30-06(tror iallefall det). Kan noen fortelle meg hvilke egenskaper disse har til feks rådyrjakt? Prøvd å søke litt, men finner ikke mye. Har erfaring med Oryx i samme kaliger, og vet at denne river godt i rådyrkroppen. Hvordan er accubond i forhold til Oryx?

Link to comment
Share on other sites

min erfaring er at den "river" mye mindre enn oryx begge rådyra jeg skjøt med accubond ble pene slakt.

har skutt både hjort å elg med den og enn kjempe kule

skautt gjennom bogkulen på en hjortekalv men den tok seg gjennom og lagde ikke store skader i forhold til norma partition som enn annen på laget skautt en like stor kalv med (kasserte begge bogene)

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde for første gang Accubond 180grs i .30-06 i fjor, og skjøt flere storvilt med den, villrein, hjort og elg.

En av elgene ble sågar skutt diagonalt, så det er ikke noe veien med dybdevirkningen :wink:

 

Alle dyr med unntak av den ene elgen datt faktisk i smellen :!: , hold fra 20m på hjorten til 170-180m på den ene villreinen.

 

Det som slår meg med denne kula er at den åpner opp ganske fort, hullet blir imidlertid normalt stort gjennom dyret til .30 cal å være, og jeg synes det ble mye blodslag av den på innslagssida :( Mer enn jeg har opplevd med Oryx.

 

Det kan være en sammenheng med at Oryxen ladde jeg til rundt 780m/s, mens Accubond lå litt over 800 m/s. skjønt, så stor forskjell skal det ikke bli bare med 20m/s i differanse... :?

 

Jeg kommer til å lade opp Accubond 180grs også til høsten, for kula er totalt sett meget god den! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Har nå lada en "snauflate" variant av 30-06 accubond. 165 grains til 875 m/s. Så da har jeg noe til de åpne postene i elgjakta :) som back-up for 9,3`en. Kanskje den blir med på rådyrjakt også.. Er spent på effekten, den trenger vel litt hold for å ikke bli for brutal. Jeg kommer naturligvis til å holde igjen skuddet om dyret er nærmere enn 150 meter :mrgreen: . - Noen flere accubond eraringer i sesongen som gikk ?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

180/200 AB er sikre kort i 300 Mag og gjør en bra jobb der.

 

180AB foran 76-77grs med MRP avhengig av COL er bra medisin. Samme er 200 AB foran samme mengde Re/Rh 25.

 

180AB/180 Scirocco foran passe dose URP(53,5-54,5grs) gir snaut 850m/s og gir skikkelig punch og er langholdskombinasjon som gjør susen i 30-06

Link to comment
Share on other sites

Har lada endel 180 grain AB til 308 og 30.06 til folk på æljjaktlaget. I høst datt det 6 ælj med denne kula fra 30.06'er på laget. Alle skudda var gjennomskyting, og ikke spesielt mye kjøtt ødelagt. En virkelig god kule i forhold til prisen på 4,99 hos xxl, synes nå jeg. Jeg har ikke lada disse spesielt hardt, siden dette var lading for andre enn meg selv. Skal være sånn midtpåtreetladning i følge Ladeboka.

Link to comment
Share on other sites

Har nå lada en "snauflate" variant av 30-06 accubond. 165 grains til 875 m/s. Så da har jeg noe til de åpne postene i elgjakta :) som back-up for 9,3`en. Kanskje den blir med på rådyrjakt også.. Er spent på effekten, den trenger vel litt hold for å ikke bli for brutal. Jeg kommer naturligvis til å holde igjen skuddet om dyret er nærmere enn 150 meter :mrgreen: . - Noen flere accubond eraringer i sesongen som gikk ?

 

Mvh Langlo

Har brukt samme varianten du beskriver her i høst. Samlinger i klistrelappen på 200 meter. Har skutt 2 rådyr, 1 kronhjort og 2 då med denne. Alle pene slakt bortsett fra den største dåhjorten som jeg traff i bogbeinet fra kort hold (20 meter). Kula splintret seg og fant fragmenter helt frem i hodet under flåing. Alt i alt meget fornøyd med kula som også blir brukt neste sesong, men demper ladningen en tanke da jeg får like bra samlinger med litt mindre fart.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...