Jump to content

Desert eagle 50 AE


Dragonslayer

Recommended Posts

Mitt politikammer viser til reglene , maks .455 reglen som gjelder nå.

 

Pistoler og revolvere med kaliber hvor kulediameteren er større enn .455, med

unntak av svartkruttvåpen (videreføring av tidligere forbud gitt ved tidligere

rundskriv 2008/003, datert 4. mars 2008)

 

Jeg vil også ha DE 50. i min samling.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er kjekt å ha våpen i kaliber .50. I hvertfall til brevvekt, for tilgangen på komponenter gjør dem nesten plomberte.

 

Forøbrig ut i fra hva POD har svart en søker i en annen tråd her, er det vel lite trolig at våpen, eller komponenter til samme i kal .50 blir godtatt derifra, til tross for ar NSF har åpnet for konkurranse bruk av sådant. Regelendringen har kommet etter at POD krevde at de skal godkjenne nye skyteprogram, som da medfører rett til nye våpen. NSF endringen er ikke forelagt POD, såvidt jeg vet og derfor ikke godkjent og vil vel, kjenner jeg "herren" rett, heller ikke bli det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er kjekt å ha våpen i kaliber .50. I hvertfall til brevvekt, for tilgangen på komponenter gjør dem nesten plomberte.

 

For ein heimeladar som støyper sine eigne kuler kan det ikkje vere store problemet? Eller er det noko som har gått meg hus forbi her?

Link to comment
Share on other sites

Vel, til DE, hjelper det lite å kunne støpe, blykuler fører til at gas stempelet låser seg og våpnet må til fabrikken for å renses. Hylser er det andre problemet. Riktignok vet jeg om ei forrettning, som regner med å kunne få inn både hylser og mantlede kuler i løpet av året, men før det faktisk er bekreftet at det skal komme, ville jeg spart penger til noe mer praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Til siste: Det er stor forskjell på en S&W 500 og en DE 50 AE. 50 AE er som ca midt mellomm 44 og 454, avhengig av hvilken 44 man sammenligner med, 500 er ganske mye mer.

DE er klumpete og stor, 500 er stor.

 

Ingen av dem er førstegangs våpen og ikke andre og tredje, heller. Riktignok har jeg brukt min 500 i konkurranse med fulle ladninger noen ganger og noen har prøvd den og blitt skuddredde etterpå, holdt feil. Skudd takt med slikt er vel forøvrig ca to innsiktede skudd på den tiden det tar å skyte 10 tilsvarende med en 9 mm, eller å tømme magasinet på samme over hele skiva.

 

Grove kalibre er ikke praktisk, men svært spesialiasert og hvis man ikke har faktisk bruk for det spesielle er man bedre tjent med noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Fra Norske wikki:

Forbudet kom med bakgrunn at det er uønsket med håndvåpen i slike kraftige kalibre blant kriminelle, og det påstås at det er en viss lekkasje av våpen til det illegale markedet fra private våpeneiere

 

Når ville kriminelle skaffe seg DE 50 og andre våpen som det er vanskelig å skaffe ammo til?

Vil tippe at det går i 9x19 og at de bruker våpenet 1 gang for å så dumpe.

 

Synnes jeg hører det på plata uten for oslo s.

- Halla Jonny,.... Harru ei Desert Eagle 50. eller, skylder no penger og no greier

Link to comment
Share on other sites

Vil tippe at det går i 9x19 og at de bruker våpenet 1 gang for å så dumpe.

Nokas saken tyder vel på at det ike stemmer.

 

Hva som står i et wiki og hva som er sant er ikek nædvendigvsi sammenfallende... Men jeg tror ikke akkurat våpen i "super-kraftig" kalibrene er så skrekkelig poppulære nei. Selv om noen sikert kunne tenke seg et slik fordi det er "tøft"

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende, men tankegangen om at kriminelle kan få tak i det og derfor kan ikke vi som konkurrerer ha det er litt tynn.

Tenk alt som er lov idag som de kriminelle kan få tak i.

338LM med panserbrytende ammo, bare til å kjøpe av patronsamlere.

De kan kjøpe glock og en del på ebay så den blir helautomatisk, 44 mag gjør også vondt å få i den skuddsikkre vesten.

Ser ikke selve poenget, at politiet ikke vil ha en kule fra 50 mot seg? Heller en 9x19? eller 45?

 

Ser mer ut som de ikke vet hva det er, men det høres skummelt ut.

Sett noen youtubevideoer med pålagte flammer ol.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er kjekt å ha våpen i kaliber .50. I hvertfall til brevvekt, for tilgangen på komponenter gjør dem nesten plomberte.

 

Forøbrig ut i fra hva POD har svart en søker i en annen tråd her, er det vel lite trolig at våpen, eller komponenter til samme i kal .50 blir godtatt derifra, til tross for ar NSF har åpnet for konkurranse bruk av sådant. Regelendringen har kommet etter at POD krevde at de skal godkjenne nye skyteprogram, som da medfører rett til nye våpen. NSF endringen er ikke forelagt POD, såvidt jeg vet og derfor ikke godkjent og vil vel, kjenner jeg "herren" rett, heller ikke bli det.

Kom regelendringen til kal .505 i Mag2 etter 1.juli 2009?

Jeg bare spør, siden den allerede var i 2009 reglemanget.

Siden Pod har godkjent reglemanget som det var 1.juli 2009, så er dette ett viktigt punkt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...