Jump to content

Sveising av hevearm


havert

Recommended Posts

He he

ikke for hard ladning nei.

smekket igjen døra på våpenskapet og der lå den gitt!!

Ikke den beste sveisen gjort av børsemaker, og jeg har kun elektroder hjemme.

Må muligens se etter andre alternativer en det som er i garajen :D .

Link to comment
Share on other sites

Om du er en habil sveiser så bruk Mig eller Tig, absolutt beste måte å få et bra resultat på,

med elektroder er det fort gjort å få porer og brenne inne slagg med såpass kronglete tilkomst rundt arma.

 

Uansett hva du gjør, bruk sveiseduk eller spray så ikke perler fester seg og brenner stygge merker på sluttstykket.

 

Edit: Ser jeg trenger oppdatering i "sveiseverden". @nordlendingen; Hvordan sveiser du med plasma??

Meg bekjent så brukte vi plasma til å brenne med...altså det motsatte av sveising.

Link to comment
Share on other sites

reklamere ja jo mulig det.

Kvaliteten på jobben er etter prisen for å si det slik :lol: .

Det er tydelig at sveisen har vært tynn på sidene og fraværende under.

Rart det ikke har skjedd før da det er kun på overste siden det har vært sveis.

Men takk for tipsene og rådene så langt.

Dette er jo ikke noe jeg må ha ferdig i kveld så det er ikke noe stress.

Link to comment
Share on other sites

@nordlendingen; Hvordan sveiser du med plasma??

Meg bekjent så brukte vi plasma til å brenne med...altså det motsatte av sveising.

 

du kanbruke plasma til og skjære men også oppvarmet plasma til og sveise, samme prinnsippet som gassveising med acetylen/oksygen bare mye renere og morsommere en mellomting av gassveising og tig..

 

 

Link to comment
Share on other sites

(plasma = skjærebrenning)

 

se videoene over du... og hva de sveiser,, det er en grunn for plasmasveising..

 

jeg etterlyser skadebilder! :D

 

Ok gir meg på den.. :lol: men det ser jo akkurat det samme ut som tig sveising..

Hva er forskjell'en på plasma og tig sveising :?: Ossen dekkgass bruker du til plasma :?:

Link to comment
Share on other sites

plasmasveisingen tillater også mindre forarbeid enn tig samt at arbeidsstykkene kan være nermere (platesveising)

plasmaen sveiser mer rett inn så å sveise inn avslåtte skall osv er den fin til..

 

du kan jo også lage deg noe innskrudd harrybolt, så en på elgbanen i høst med en patron fikset til sluttstykket som hevearm, var ganske kult.

Link to comment
Share on other sites

kommer helt ann på hva man sveiser serru.. selv er jeg glad i elektroder av en eller annen grunn så liker jeg og sveise med pinnejævlene,, mens tig er en absolutt favoritt.. plasma har jeg prøvd ved noen annledninger og er man jevlig stø på hånda og liker finarbeid så funker det men det appelerte ikke til meg.. (manuell plasmasveising)

tig er rent og godt, plasmasveising er meget ideelt for reperasjon av sprekker i f,eks sykkelramma eller motorsykkelramma.. de forskjellige metodene har sitt bruksommråde for å si det slik.

 

Elektroder/Pinner: alt mulig rart, praktisk og enkelt og dra frem og ta en kjapp reperasjonssveis ingen gass og bytte på bare og justere strøm og bruke rette elektroden for jobben. (her er det myyye og velge mellom)

MIG/MAG : større mengder sveising, (tar lengre tid og mye mere arbeid med elektroder men krever mere rent arbeidsstykke) kan brukes fra tynne plater til større sveising fra påleggssveis til rustfritt fra aluminum til hardox

TIG: finsveising f,eks der ting skal være rent og pent f,eks sykkelrammer, tanker og andre tynnplatesveising.

PLASMA: en forbedring av tigsveising der du kan ha mindre avstand mellom arbeidsstykkene og er mest utbredt som robotsveising. den brenner spissere en TIG

det er de vanligste håper det var greit forklart, sikkert noen feil og mere informasjon som kunne vært gitt men ser ikke nødvendigheten.

Link to comment
Share on other sites

mig/mag er jo utelukket på så smått. siden det er "kaldsveising" blir det ikke så sterkt, å det vil bli klabb å babb å stykt.

Vil tro tig er det mest annvenlige å bruke i detta tilfelle. (Er det veldig tynt matriale kan enn jo bruke pulsering)

Tig brenner jo kanter den også. (men jeg kjenner ikke til plasma-sveising.)

nordlenningen :arrow: driver du å sveiser med tig og plasma :?: Hva blir penest å sveise med :?: (på små ting) Hvorfor er ikke plasma sveising mer utberett :?:

Link to comment
Share on other sites

nordlenningen :arrow: driver du å sveiser med tig og plasma :?: Hva blir penest å sveise med :?: (på små ting) Hvorfor er ikke plasma sveising mer utberett :?:

 

plasmasveising kommer vel sikkert til og bli mere utbrett men jeg har ikke fokusert på plasmasveising i utdanningen da det ikke intereserer meg. skal du sveise smått så kommer det alltid ann på hva det er du skal sveise og om du har arbeidsstykket fremfor deg og ikke kronglete til.

skal du fikse en hevearm som er løsnet fra sluttstykket er jeg bra sikker på at lodding er det som er mest vanlig (børsemakerne gjør dette)

er den knekt på midten er det mange løsninger og ty til da man både kan tig/plasmasveise det og også bruke mig.

men lodding vil vel være aktuelt her også.

selv hadde jeg bare levert inn sluttstykket og hevearm til børsemaker og fått det fikset med "garanti" istedet for å gjøre en hjemmefiks..

 

kan du ikke poste et bilde så får jeg sett skaden?

Link to comment
Share on other sites

:lol: "Utrolig mange" forbinder jeg med et stort antall, et antall som man nærmest ikke kan tro er mulig...er det flere tråder om emnet?? :lol:
Overdrivelse er en teknikk for å forsterke budskapet...

 

Det blir litt komisk, når det i en tråd først blir nevnt plasmasveising, for så kommer du med en forsiktig kommentar om ikke det brukes til å skjære. Hvorpå det blir bekreftet at plasma brukes til sveising. Så plutselig kommer en ny debatant innpå og skråsikkert hevder at Plasma er til skjæring.....

Link to comment
Share on other sites

mig/mag er jo utelukket på så smått. siden det er "kaldsveising" blir det ikke så sterkt, å det vil bli klabb å babb å stykt.

 

Snodig nok har jeg flere børser hvor hevarma er sveiset på med MIG, har ikke klart å slite de av enda. Den ene er riktignok ikke så fryktelig fin siden den ble sveiset i en helv.. fart for å rekke en ferge, men sterk-det er den.

 

At MIG/MAG ikke er "så sterkt" er nytt for meg ihvertfall, det er jo tydeligvis sterkt nok for kranprodusenter, skipsverft, sveisng av rammer på lastebiler-så tipper det holder på en skarve mauser hvearm også..

Link to comment
Share on other sites

Fin den superZ

Men jeg har Kemppi minarc, den er levert med tig oppsett i tillegg til elektodrer.

Men jeg mangler noe vesentlig, Dekkgass!!

Dette kan jo kjøpes men for en så liten jobb på stål er jo det en kostnad også i disse stømpristider :lol::lol: .

Men takk for alle innspill. Og til de som ønsker å fortsette diskusjonen om sveising er det bare å fortsette for meg da jeg har fått de svar jeg trenger.

 

mvh

havert

Link to comment
Share on other sites

Uten å hive meg inn i debatten om hvilken sveisemetode som er best trodde jeg at noe av kluet ved sveising av en mauserhevarm var å ikke påføre sluttstykket for høye temperaturer siden herdingen for kunne gå føyken. På de jeg har sveiset/formet om har jeg brukt varmeledende pasta og en bolt inn i sluttstykket for å holde temperaturen nede.

 

Et eksempel som kan trekkes frem er NM149 som har loddet hevarm. NM149 hadde rykte på seg for å ha tunge hevarmsløft der ødelagt herding i oppspenningsflatene ble nevnt som årsak.

 

Tror jeg hadde rensket godt opp og brukt mig/tig i ditt tilfelle.

 

mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Nå har du en god unskyldning til å kjøpe deg et lite TIG apparat. Noe mer hendig å ha i garasjen har jeg vanskelig for å se for meg, men det er nå meg da :D

 

Jeg kjøpte den forige modellen av DETTE for noen år siden. Fungerer veldig bra synes jeg.

hvor mye koster det hvis du skal ha gassflaske i tillegg?

Link to comment
Share on other sites

Flaske leier du fra Tess (Aga?) til litt over tusenlappen i året (faktureres 1g.pr.kvartal), altså en meget liten kostnad,

men det som derimot koster litt er ventil m/manometer (ikke sikker på hva de koster da jeg fikk "låne" fra Tess).

 

glemte du gasskostnaden?? vet du den? har alltid lurt på den siden jeg har sponsegass og apparater :mrgreen: (sveiser prvatarbeid på jobben :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Det koster ca. 900,- å fylle ei kjøpeflaske med Argon, nesten uavhengig av flaskestørrelsen. Jeg hadde en fin og hendig 11L flaske fra air liquide, men måtte selge den når jeg flytta i fjor, pga. mangel på forhandler av air liquide oppi nord.

Link to comment
Share on other sites

mig/mag er jo utelukket på så smått. siden det er "kaldsveising" blir det ikke så sterkt, å det vil bli klabb å babb å stykt.

 

Snodig nok har jeg flere børser hvor hevarma er sveiset på med MIG, har ikke klart å slite de av enda. Den ene er riktignok ikke så fryktelig fin siden den ble sveiset i en helv.. fart for å rekke en ferge, men sterk-det er den.

 

At MIG/MAG ikke er "så sterkt" er nytt for meg ihvertfall, det er jo tydeligvis sterkt nok for kranprodusenter, skipsverft, sveisng av rammer på lastebiler-så tipper det holder på en skarve mauser hvearm også..

 

Har jeg sakt at det ikke holder :?: Nå er det snakk om en hevarm å ikke en tanks. Når du sv. tig smelter du emnet først før du tilsetter sv.tråd. Med mig smelter du sv.tråden inn i emnet. men det vet du vel :roll: Å når ting er så smått er det litt å få porer i sveisen, da det vil være vansklig å sv.rundt hevarmen i en venning med mig.(å lett for å bli porer i sveisen når du pungter med mig) Lett for det blir klabb å babb da, å undvendig mye sliping.. Å ja jeg ville heller bruke tig, så sant det lar seg gjøre.

 

Uten å hive meg inn i debatten om hvilken sveisemetode som er best trodde jeg at noe av kluet ved sveising av en mauserhevarm var å ikke påføre sluttstykket for høye temperaturer siden herdingen for kunne gå føyken. På de jeg har sveiset/formet om har jeg brukt varmeledende pasta og en bolt inn i sluttstykket for å holde temperaturen nede.

 

Et eksempel som kan trekkes frem er NM149 som har loddet hevarm. NM149 hadde rykte på seg for å ha tunge hevarmsløft der ødelagt herding i oppspenningsflatene ble nevnt som årsak.

 

Tror jeg hadde rensket godt opp og brukt mig/tig i ditt tilfelle.

 

mvh

 

35 VRM

 

joda du er inne på noe der.. men du må også huske på at det er noen ståltyper som krever forvarming før sveising for å ikke få strukturforandring.

Link to comment
Share on other sites

de aller fleste stål og metal typer får strukturforandringer ved oppvarming og sveising. dette er nesten uten unntak. omtrent kun på tykt godts (12mm->) at forvarming blir brukt etter min erfaring det er da mest for å unngå varme sprekker. med unntak for fjærstål. dette tar ikke til seg sveis uten varme på forhånd. men det mister da også egenskapene sine.

MIG/MAG er ikke svakere. men ja, sprøere. dette er fordi den ikke har noen slagg, eller dekkgass i de sekundene etter den går fra myk og rødglødende til fast form. men den er sterk, ikke tro noe annet. den gir også mye mindre varme spreding i grunnmateriale, høyere sveisehastighet og lavere pris pr kg sveis enn noe annet. men snakker vi sånt småtteri, TIG sveis det. ikke gjør noe annet, det er hærverk. dette er ikke en ting som trenger høy produksjons hastighet. og styrke får det uansett metode, en cm go sveis tåler mye. men hadde det vært meg hadde jeg reklamert. hjemme fiks er og blir hjemme fiks.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg sakt at det ikke holder :?:

 

Ja

 

 

mig/mag er jo utelukket på så smått. siden det er "kaldsveising" blir det ikke så sterkt, å det vil bli klabb å babb å stykt

 

 

Og jeg sier dette er tøvprat, en kan nesten lure på om forfatteren overhodet har sveiset noe særlig med de nevnte metoder..

Link to comment
Share on other sites

på min forrige mauser holdt det iallefall, selv med ruflsete sluttstykkegang, dårlig tid og en stor posjon hardhendthet. Gjør du ørlitt forarbeide, så sitter det som om det skulle vært en del.

Link to comment
Share on other sites

MIG/MAG er ikke svakere. men ja, sprøere. dette er fordi den ikke har noen slagg, eller dekkgass i de sekundene etter den går fra myk og rødglødende til fast form. men den er sterk, ikke tro noe annet. den gir også mye mindre varme spreding i grunnmateriale,.

 

hørt om rørtråd?

tror du har vært utsatt for informasjon om hardpålegssveising her..

 

ved sveising med MIG/MAG så justerer du bare apparatet til og forspyle litt gass og etterspyle ca 2 sekunder..

og ved sveising med rørtråd og dekkgass får du en solid og meget pålitelig sveis og ja her blir det dannet slagg...

du har også tråder for sveising uten gass og tråder der du sveiser med tilsett.. sveiseverden er en stoor verden med utallige metoder for alt mulig rart

Link to comment
Share on other sites

]hørt om rørtråd?

 

Ved sveising med MIG/MAG så justerer du bare apparatet til og forspyle litt gass og etterspyle ca 2 sekunder..

 

har hørt om rørtråd ja, sveiser med det og TIG daglig. ;) klart man kan justere på gass før og etter sveis, men da må apparatet ha den funksjonen ;) helt klart at sveiseverden er en stor verden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...