Jump to content

Ekspanderende...?


Mauser M03

Recommended Posts

North Fork Cup Point Solid skal være ekspanderende, og ifølge produsenten fylle gapet mellom soft og solid.

Jeg har ikke sett disse i bruk, og hvor mye den vil ekspandere kan vi bare gjette.

Men i og med at de hevder den er ekspanderende, så bør brukeren ha sitt på det tørre.

Slik jeg leser beskrivelsen på nettsiden deres er dette kuler beregnet for stort / farlig vilt hvor stor gjennomtrening og "en del" ekspansjon er ønsket.

Ikke mitt førstevalg til elg, men kanskje et alternativ på bjørn og farlig vilt i Afrika?

Link to comment
Share on other sites

Vist det er ekspanderende prosjektiler er dei godkjent på all jakt i norge,men north fork sine kuler er jo beregna for litt hardere motstand en det vi finner i en skranten norsk elg,så det blir vel gjennom skytning tror jeg.

Brukte 450 gr north fork sp i 460wby mag på ei kolle,vart berre eit høl rett igjennom bogen.elgen kolaposa i smellen,nesten som ein varmint. :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ikke mitt førstevalg til elg, men kanskje et alternativ på bjørn og farlig vilt i Afrika?

 

Hmmm, ei gjennomsnittlig norsk elgku er vel betydelig større enn en gjennomsnittlig norsk bjørn... :mrgreen:

 

Viltets størrelse er nok bare en av faktorene - kulehastighet i det aktuelle kaliberet er nok vel så viktig. I en del kaliberstørrelser er det svært stor variasjon i utgangshastighet. .358 er et godt eksempel, der man på en kant har kalibre som .35 remington og i motsatt ende av skalaen har 358 NM. Ei kule som blir klin flat mot bogen på en elg i 358 NM kan oppføre seg omtrent som en helmantel i .35 rem (for å sette det på spissen - så stor er ikke forskjellen i praksis).

 

Så uten at jeg kjenner kulekonstruksjonen personlig, tror jeg godt det kan være fornuftig med et alternativ til hurtige kaliber til bruk på grovt vilt, kanskje helst på kort til medium avstand - der kravene til kula nok er størst...

Link to comment
Share on other sites

Ikke mitt førstevalg til elg, men kanskje et alternativ på bjørn og farlig vilt i Afrika?

 

Hmmm, ei gjennomsnittlig norsk elgku er vel betydelig større enn en gjennomsnittlig norsk bjørn... :mrgreen: ...

 

Tenkte ikke akkurat på kilo her.

Heller kanskje viktigheten av å ha ei kule som når vitalt område uansett vinkel hvis "the shit hit the fan".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...