Jump to content

Skyte rev på jorde utenfor huset like utenfor tettsted!


korporal

Recommended Posts

Lurte på om noen kunne si noe om hvorvidt jeg har lov til og skyte en rev som tar kattene våre.

Har 4-5 naboer i 200m omkrets og ligger ca. 600-700 meter unna tettsted. Sikker bakgrunn er ikke noe problem, men kan det komme reaksjoner fra politiet eller har jeg lov til og skyte her. Kreves det noe form for tillatelse av politi? Varsle naboer har jeg tenkt og gjøre uansett?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sjekk politivedtektene i kommunen.

 

Er sikkerhet ellers ivaretatt er det bare å kjøre i gang.

 

Naboene kan klage til kommunelegen på "støy", tilsvarende alt annet støy.

 

De kan melde deg til politiet for gudene vet hva, politiet kan troppe opp, (med eller uten våpen)...osv.

 

 

Gitt at våpen, ammo, jegerprøve, avgift betalt (you name it) er i orden, ville jeg sjekket politivedtektene i din kommune. Deretter ville jeg kanskje snakket med naboer (det får du vurdere selv), (eventuelt varslet politiet (det får du vudrere selv), slik at ikke unødvendig irritasjon/ redel hos naboer fører til væpna politiaksjon o.l, Her snakker man om kulturen på ditt sted. På mitt sted går dette bra uten varsling av noen som helst.

Link to comment
Share on other sites

ved jakt er det jo få skudd som faller,- hvis mer enn ett.

 

Det er vel det samme prinsippet som gjelder med hensyn til støy generelt. Dette forholdet er egentlig lite lovregulert,- men kommer vel under det kommunale miljørettede helsevernet,- ofte forvaltet av kommunelegen.

 

Et skudd på en rev om natta er ikke et stort potensielt problem, så lenge det ikke skjer jevnlig og holder naboene våkne. Samtidig er det vel nokså klart at skudd om natta med jevne mellomrom som vekker folk kan være et større problem enn en times full skyting på en skytebane hver onsdag mellom 18.00-19.00. Dette blir en vurderingssak.

 

Typiske parallelle eksempler er:

 

Kjøring til godsterminaler nattestid (gjennon/nær byggefelt)

Motorer på større fartøy som holdes i gang døgnet rundt

Kjølevifter på butikker/ kjøpesentre som lager støy.

 

De fleste fikser slike ting dersom det skjer en dag/ natt hvert jubelår. Skjer det hele tiden/ jevnlig drar det mer i retning av et problem.

Link to comment
Share on other sites

Ringte lensmannen og fikk til svar at jeg skulle maile en liten søknad til han slik at han fikk skrevet det i loggen så det ikke ble full aksjon hvis det ble rapportert skudd! Da ringer de sikkert for og høre om det var jeg som skjøt tenker jeg... + alt det selvsagte med nabovarsel og alle papirer ellers.

 

Og jegerprøven, samt våpen med tilstrekkelig anslagsenergi.

 

Tenkte jeg skulle prøve softgun, haha :lol::D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at du har funnet en grei løsning på dette. Som jeg har skrevet tidligere, beror det hele i stor grad på kulturelle normer, forutsatt at man ellers holder seg innenfor lovverket selvsagt. Jeg aner ikke hvor du bor, og hvor langt det er til naboer/ tradisjoner for jakt i nabolaget o.s.v.

 

I mitt nabolag litt ut på bondelandet, har bøndene tradisjon for å leke litt med dynamitt fra tid til annen, så at det smeller litt i.f.m. noe leirdueskyting på et jorde eller annen jakt er det ingen som tenker over. Greit sånn for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville absolutt ha spurt lensmannen om det er OK jeg! Det er surt å få politiet på døra i etterkant fordi man ikke varslet... Et skudd i natten reagerer folk helt annerledes på enn annen støy.

 

Som en parallell kan jeg nevne at jeg for 25 år siden fikk tillatelse av politiet til å felle en grevling som ødela hagene i nabolaget. De mukka ikke på det, var bare glad jeg spurte. Jeg varsla alle naboene på forhånd om at det kunne komme til å smelle en kveld, grevlingen kom i 23-tida på kvelden og ble felt med hagle på plena vår.

 

Det høres ut som ditt nabolag må regnes som tettbygd strøk, og da har du vel i utgangspunktet ikke lov til å skyte. Så ring politiet! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve softgun, haha :lol::D

 

Å skyte noe levende med luft/fjærvåpen i Norge i det hele tatt er lite å spøke med. Det er nok saker i media angående dette fra før. Så å spøke med dette faller liksom ikke helt heldig ut.

 

Det er slike hendelser (og kanskje uttalelser?) som har vært med å bygge oppunder endringen av våpenforskriften slik at denne også omhandler luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Litt omformulert til feks "jeg hadde jo ikke akkurat tenkt å ta den med softgun nei", så hadde det jo ikke vært noen reaksjoner, men det var faktisk litt vanskelig å skjønne spøken sånn du formulerte det. Du kunne jo vært 13 år uten jegerprøve og pissed fordi reven tar kattene dine for alt vi vet :wink:

 

Men det høres ut som om du har alt under kontroll. Får du lov av politiet er det bare å knalle på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...