Jump to content

Rådyrjakt i Trondheim


gunleil

Recommended Posts

Bor i Trondheim, men har enda ikke jaktet rådyr i nærområdet. Neste sesong tenkte jeg å prøve meg. Ser den lokale jeger og fisk organisasjonen selger kort på Bynesset og ved Dragsten. Noen som har jaktet på noen av disse lokasjonene, og evt kan anbefale meg hvor jeg bør kjøpe kort? Blir bare smygjakt. Om noen vet om andre plasser det elges jaktkort i umidelbar nærhet av trondheim så kan dere også foreslå det.

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

En kompis og meg har jaktet med kort fra TJFF i høst, vi hadde bukkekort og startet smygjakta den 11 august. Det eneste vi klarte å høste var et usannsynlig antall myggstikk :evil:

 

Det skal nevnes at vi er helt ferske i gamet og det er sikkert mye å hente på å utvikle ferdighetene våre med tanke på utførelsen.

 

Iløpet av høsten har vi heller ikke sett noen dyr, bare ei elgku med kalv. Terrenget hvor det selges kort er jo midt i tjukkeste bymarka og det er mye turgåere, syklister og soppturister som er ute og tråkker. Initiellt var det to terreng, et ved gråkallen som var lite og i et område med mye folk, og et sør for skjelbreia som er større men har heller ikke sett noe dyr her.

Det er en del mår i terrenget og det er inkludert på kortene men kanskje ikke så attraktivt. Man kan også skyte kråke og rev.

 

Vi har snakket med en annen jeger som også hadde bukkekort og han har sett ei geit, men det var desverre, for han, under bukkejakta. Tror det er fordel med hund her i disse terrengene, eller mye rekognosering på forhånd!

 

Håper dette hjelper.

 

 

Ellers kan det nevnes at jeg gjerne tar imot tips til rådyrterreng i Trøndelagen, om noen har noe tilgjengelig :D

Link to comment
Share on other sites

Vi har snakket med en annen jeger som også hadde bukkekort og han har sett ei geit, men det var desverre, for han, under bukkejakta.

 

Hvis det er så lite rådyr er det kanskje like greit at den fikk gå...? :wink:

 

Tror det blir enklere å få kort, og verre å få skutt rådyr i åra som kommer. Forrige vinter var hard, denne er enda verre (rådyra dauer som fluer ihht rapporter jeg får fra viltnemda), og vi har mer gaupe enn på lenge.

 

Ikke lett å jakte rev heller, når det ligger rådyrkadaver over alt.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert like greit å la den gå ja. Er bare litt underlig at vi har sett så lite.. De selger jo opp mot 30 kort i.l.a en sesong mener jeg å huske..

 

Satser på noe neste sesong heller :D

 

Det har vært en hard vinter ja, så vi får se hvordan rådyra klarer seg. De fleste har nok trukket seg ned på jordene på byneset og omegn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...