Jump to content

fortollingsfullmakt på knivbestilling, ja eller nei?


John Lee Hooker

Recommended Posts

For ca.14 dager siden bestilte jeg to kniver fra knives ship free.com.

knivene det er snakk om er, bark river northstar og en manitou.

http://www.knivesshipfree.com/Manitou

http://www.knivesshipfree.com/Northstar

Forsendelsn som vanligvis er meget kjapp, tok lang lang tid.

 

S? dag fikk jeg et brev av posten hvor de ?er en fortollingsfullmakt.

Jeg begynner ?li litt bekymret, s?ig med tanke p?t dette har aldri v? n?ndig

n?jeg har bestilt fra statene f?I tillegg s?r jeg ikke spesielt glad i at noen ?er posten min uten at jeg er

til stede. Og hva slags tanker som kan fare oppe i hodet til noen tollbetjenter n?de titter p?isse knivene

aner jeg jo ikke. selv om jeg veit at jeg har mitt p?et t?, s?ar jeg meg selv i ?a mine tanker om disse myndighetspersonene. :?

Har jeg en grunn til¨?? bekymret, eller burde jeg bare sende

av g? fortollingsfullmakten og vente p?t pakken endelig kommer i posten?

Link to comment
Share on other sites

Du gir de vel bare tillatelse til ?oreta fortolling, slik at du kan f?etale 25% moms for det du kj?.

 

Regelverket er slik at du skal betale 25% moms for alt du Bestiller/kj? i utlandet, hvis verdien overstiger 200Nkr.

 

Er verdien lavere betaler du ingenting.

 

er verdien h?e betaler du 25% p?otalsummen, alts?ed frakt. Du m?etale moms p?rakten ogs?

En forenklet tollbehandling koster vel rundt 110kr og det er et annet gebyr ogs?om er h?e, men husker ikke i farta hva eller hvorfor.

 

Toll.no har mye info.

 

 

Edit, Raudnakke var litt kjappere sorry :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan fortolle selv, og da la v? ?krive under p?ullmakten. Da koster det deg 100,- (utgift i forbindelse med lagring hos posten) i tillegg til momsen.

Om du skriver under fortollingsfullmakten tar posten 100,- for lagring og 100,- for ?tf?fortollingen i tillegg til moms.

 

N?du skriver under p?n slik blir dette lagret hos posten slik at de automatisk utf? fortollingen for deg neste gang, enten du vil eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

N?du skriver under p?n slik blir dette lagret hos posten slik at de automatisk utf? fortollingen for deg neste gang, enten du vil eller ikke.

S?enge navn og adresse er 100% identisk, hvis ikke kan de godt finne p? sende papirene p?ytt. Noe som er rasende festlig n?en skulle hatt tingene med en gang (noe man alltid skal).

Link to comment
Share on other sites

Du kan fortolle selv, og da la v? ?krive under p?ullmakten. Da koster det deg 100,- (utgift i forbindelse med lagring hos posten) i tillegg til momsen.

Om du skriver under fortollingsfullmakten tar posten 100,- for lagring og 100,- for ?tf?fortollingen i tillegg til moms.

 

N?du skriver under p?n slik blir dette lagret hos posten slik at de automatisk utf? fortollingen for deg neste gang, enten du vil eller ikke.

 

Hvordan skal jeg fortolle selv? bare betale summen de skal ha og dokumentere for at den summen er riktig?

 

fortollingsfullmakten kan trekkes tilbake skriftlig etterp?s?et bekymrer meg ikke.

 

Takk for mange gode svar, jeg tror jeg bare skal sende avg?fullmakten, vis det ?ortolle selv ikke inneb?r

s?lt for mye papirarbeid. (dokumentasjon sov.)

Link to comment
Share on other sites

Nå har posten "overrasket" enda en gang.

jeg fikk endelig lappen i posten nå på lørdag, etter at de hadde brukt

en uke på å fortolle pakken. Jeg nærmest løp til postkontoret, leverte lappen fra meg

og gledet meg til å kose og klemme den nye kjæledeggen min.

Men NEI, pakken var ikke inne, DE HADDE DEN IKKE! men greit, tenkte jeg, jeg får komme tilbake

på mandag og hente den da. Så etter hva som bare kan beskrives som en bed***en dag på jobben

så gledet jeg meg til å hendelig ha pakken i hendene.

MEN NEI DA, DEN VAR FORTSATT IKKE DER. Jeg endte opp med å ringe servicetelefonen og

gi den stakkars damen der en skyllebøtte. (vel, jeg klarte å holde meg fra de verste usaklighetene)

Så nå er saken sendt videre til letekontoret deres.

Vis jeg ikke får den pakka innen slutten av uka, så veit jeg ikke om jeg kan holdes ansvarlig for mine handlinger.

Jeg forlanger å vertfall få en telefon innen de nærmeste dagene, jeg gjorde det tydelig ovenfor hun på servicetelefonen også.

En unnskyldning fra en eller annen ansvarlig person er f**n meg de minste de kan klare.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har fått hentelappen, så skal pakken ha kommet fram til postkontoret.

Mest sannsynlig der den har blitt "borte", om den ikke ligger i rotet.

Det er ikke bestandig tilfelle. Jeg hadde en episode med en pakke, hvor lappen kom i posten og jeg stormet avgårde for å hente pakka. Den var ikke kommet, og forklaringen var at hentelappen var sendt fra et sentralt sted, uten at pakken samtidig var sendt derfra og ut til mitt postkontor. :?

 

Bilen med pakka kom to dager senere . . . :evil:

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

nå har det jo vist seg at pakka faktisk er borte og letekontoret er satt på saken.

akkurat det syns jeg jo er veldig betryggende :roll:

Særlig når det er 3 ukers behandlingstid og jeg ikke kan kontakte noen som helst om hvordan det går.

(når jeg ringer servicetelefonen, så får jeg bare "du er den første som blir kontakta vis noe skjer" som svar)

 

Det har jo også vist deg at jeg ikke har rett til å klage på at pakka er borte, siden jeg ikke er kunde.

I dette tilfelle siden pakka aldri kom fram så er knifeshipfree.com kunden.

Så vis jeg skal få penga mine tilbake, så må jeg reklamere til dem.

 

Måte alle postansatte som har vært i kontakt med den pakka, brenne i de innerste sirkler av Arullu. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig det der ja.

Avsender ender både opp med penga dine og forsikring.

 

Men har fått inntrykk av at knivesshipfree er relativt seriøse, så om det værste er ute og pakka har blitt "borte" så kanskje de sender på nytt.

 

Litt usikker på hvilke muligheter som gjelder. I prinsippet, om nettbutikk ikke sammarbeider, kunne du klaga til visa-folkene og sagt at du ikke har fått det du har bestilt, for å få penga du betalte.

Link to comment
Share on other sites

3 ukers behandlingstid ?? noen må ha spist kumøkk for å så ha røyka fisen etterpå.

 

Jeg snakka litt med madammen min om dette (hun jobber i posten som førstekonsulent) og hun har med postsendinger og pakkesendinger å gjøre.

 

Det er feil at det er 3 ukers behandlingstid. Dette skal de begynne med pronto.

 

Si at det er en pakke med labaratorieprøver som etterlyses. Skal de da vente 3 uker før de begynner å gjøre noe (selv om jeg har vært borte både slike prøver og annen post fra både politi og lege etc som er 2mnd gamle) så er jo dette ødelagt.

 

De skal jo begynne å etterlyse og se på historikk etc så snart som mulig.

 

3 uker er kumøkkspistrøykafis. Klag, klag masse. Det der holder ikke.

Link to comment
Share on other sites

Siden den har blitt borte her i Norge så skulle dette normalt gå greit. Har hatt en hendelse hvor de sendte en sekk tilbake til USA ved en feil, men ellers er de normalt seriøse. Tror de 3 ukene er det de mener du bør vente før panikken setter inn :wink:

 

Derrick hos knivesshipfree er en bra fyr så det går sikkert bra hvis det kommer til det.

 

Northstar er en veldig fin kniv som jeg ofte har i belte på turer (har en av de første som ble laget :mrgreen: ) håper de kommer frem.

 

Sverre

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt mail til ksf, har ikke fått svar.

Men jeg har i det minste informert dem.

Har selvsakt fortalt at jeg ikke ser på dette som deres feil i det hele tatt og at jeg ønsker å

samarbeide for å få løst dette problemet så fort som mulig. Til beste for begge parter.

 

jeg skal ringe igjen i morgen og mase mer. Jeg er så j***lig forbanna og lei av alt dette tullet.

Vis det tar dem så utrolig lang tid å finne pakka, så må den jo være mistet/stjålet og da skal jeg ha pengene mine tilbake!

 

i mellomtiden får jeg smøre meg inn med tålmodighet og varme med på bildene av brennende postfunksjonærer jeg har i hodet. :twisted:

(no offence D52 :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har fått hentelappen, så skal pakken ha kommet fram til postkontoret.

Mest sannsynlig der den har blitt "borte", om den ikke ligger i rotet.

 

Dette trenger ikke være tilfellet. Hentelappen sendes ikke ut fra det lokale postkontoret, men sentralt. Jeg fikk et par erstatningsmagasiner fra Walther, og det gikk 3 uker fra jeg fikk hentelappen til pakken kom til postkontorret.

 

Skulle nesten tro at det satt en engstelig person på mottaket som nekter å sende videre alt som ikke er knapper og glansbilder medmindre en eller annen tør å skrive under på at dette ikke er vedkommendes ansvar.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Dette trenger ikke være tilfellet. Hentelappen sendes ikke ut fra det lokale postkontoret, men sentralt. Jeg fikk et par erstatningsmagasiner fra Walther, og det gikk 3 uker fra jeg fikk hentelappen til pakken kom til postkontorret.

 

I det tilfelle er det utvilsomt noen feil i systemet, men kan godt hende at det blir sendt ut hentelapp uten kontroll av at pakken har ankommet hentestedet. Mulig dette er et problem når det er stor avstand fra postterminal og til postkontor.

 

Jeg har for det meste sporingsnummer på pakkene jeg får, og jeg regner med at sporingsdetaljene er et resultat av at pakkene fysisk scannes på de enkelte trinna. Når det står at pakken har ankommet posten/post i butikk på nettsporingen, så er den der. Jeg henter de som regel ut så fort jeg ser at de har ankommet og får ikke noen hentelapp i det hele tatt.

Den ekstra slanten for sporingsmuligheten er definitivt verdt det.

 

Hooker: Ble pakken sendt med USPS priority eller express mail?

Har du hørt med KSF om de har sporingsnummer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...