Jump to content

Langbue


Terje338

Recommended Posts

Hei,

 

Tenkte og starte eit emne rundt temaet langbue og kanskje få til litt diskusjon rundt dette.

 

Eg startet og skyte med langbue litt før jul og synest dette er både spennande, utfordrende men til tider litt fustrerende.

Kjøpte meg ein litt billig langbue med Ola på tradbow, ein Ragim wolf med 40 pund dravekt.

 

Har testet mange forskjellige ankringspungt og med både 3fingrer under og ein over og to under utan at eg har funne nokon klar favoritt.

Siste tiden er det vel ein finger over og to under nocken eg bruker, og ankrer med langfinger i munnviken.

Kva er det andre skyttere bruker?

 

Har i den seinare tid kikket litt på ein ny bue, men er svært usikker kva dravekt ein burde gå for.

Har testet ein 55 pund bue utan at det skremte meg, men er litt redd for at ein lettere blir utslitt og ufokusert på lengre skyteøkter med ein slik bue.

På jakt er det vel fordel med ein kraftig bue, men for blinkskyting har ein noko og hente på ein kraftig bue?

 

Kva buemerker er dei beste langbuene?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd og lest om bueskyting av det eg kan finne på nett, men har ikkje funne så mykje info enda.

Har kjøpt og sett dvd filmene "master of the barebow" 1 og 2 og synest der var ein del tips og plukke opp.

 

Men synest at det kan til tiders vere sprikende erfaringer fra eks DVD filmane og det som eg har fått lokalt.

Eksempel så hørtest det ut som på barebow filmen at ein 55pund bue ver ein meget lett bue, men her heime så kan det virke som om ein 55 pund er noko for kraftigt til blinkskyting. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endel litteratur, og som du sier er det mye sprik. Og mye er "ego-pumping". Leser endel, alle stiler fra kyodo til olympisk. Om en leser mellom linjene så sier de stort sett det samme - presisjon avhenger av hvor stødig du kan holde skuldrene dine, Og av godt tunet pil-bue, riktig spine, spiss-vekt, etc.. Jeg skal se hva bøkene jeg har heter. En er iallefall "Precision Archery" av en Ruis, den er god.

 

Mange mener at trad. compound, og recurve-bueskyting er veldig forskjellig og at teknikk ikke kan overføres. Vi har recurve instruktører som forteller våre trad folk at de ikke kan hjelpe dem... Det er bare pisspreik. Bueskyting er bueskyting.

Youtube - archery form, se på koreanerene som skyter recurve. Om du så vil skyte tre under og kante buen og ankre et annet sted spille ingen rolle - det er rygg og skuldre som skyter. Ankringspunktet er jo i virkeligheten der dine armer og skuldre når en naturlig stopp-posisjon, hvordan du flytter hodet for å få hånda et bestemt sted i ansiktet er jo et valg. Ankring handler om hvor kroppen ender når du drar opp, sk "true anchor". Hvor langt dine armer drar mest naturlig er gitt av dine armer. Finn det ut, og bruk lange nok piler.

Selv "ankrer" jeg, med tommelens nest ytterste ledd hardt i beinet bak øret, når hanefjæra berører nesetippen flyr pila -automatisk.

 

Om vekt på buen, så skal og må det være lett (men ikke latterlig lett) for deg å dra den opp, bare da kan du terpe på form. Hvor mange pund som står på siden er komplett uinteressant. en liten fyr med korte armer og 24" drag kan synes en 50# bue er lett, mens jeg som drar 31" synes det er mer enn tungt nok. Det måles jo ved 28", og han lille fyren drar dan kanskje 44, og jeg 55#. Er han så sterkere i tillegg så kan en ikke sammenligne, det er vekt på fingrene som teller. 31" draget leverer uansett mer energi til pila enn 24" selv om buene er 50# "på fingrene", kraft ganger vei.

Husk at de som er best i verden @70 og 90m, hvor kraft er imperativt for å unngå høydespredning og vindavdrift, sjelden bruker buer over 50#. De bruker de kraftigste buene de kan uten at presisjonen deres avtar. Dette er toppidrettsfolk, OL-gutta har buer mellom 45 og 50#! etter mange år med daglig trening og målrettet styrketrening.

 

Ferdigheter kommer i trinn, det gjør også forståelse. Med jevn skyting. Jeg stagnerte på et nivå, i mange år. 360-380 på innendørs FITA (det nivået var langvarig), og skjøt like dårlig med recurve med sikter eller hva som helst - og hadde seff for tung bue. Kjøpte/lagde gradvis lettere buer, med en 44# 28 langbue "oppdaget" jeg at jeg skulle dra mye lenger for å ankre ordentlig, lengre piler og vips 420-450. I mellomtiden leste jeg mye, bøker, ikke nettet, ingeniøren ville jo forstå. Å bomme likedan (men i mindre skala) med en compoundbue hjalp meg til skjønne at det er kroppen og buen som skyter, ikke siktene. Og at at måten en holder buen på har stor betydning. Terping av form hjalp så lite i et par år, før mengdetrening på varierende hold (6-60m) og en pause løsnet til neste "nivå". Med dette kom også selvtilliten - akkurat som i skikjøring, og i Luke Skywalkers "Force" må du TRO for at det skal virke. Tro og tømme sinnet, komme i "hakket", der alt bare virker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hallo terje338, artig at du vil ta bueskytinga di litt videre:-)

 

Jeg skyter recurve, og har bare såvidt prøvd langbue.

 

Bueskyting er først og fremst en teknikksport. Jeg vil derfor anbefale deg å starte med lette buer for teknikktrening og styrketrening. Du treffer uansett godt på 18 meter om du bruker 30 eller 55#, det er som med kikkertsiktet, du må stille noen knepp opp :D

Jeg har 42# lemmer, men med kort dralengde drar jeg 40# av buen min. Men nå kan man ikke sammenligne en bue med raske karbonlemmer og tynne lette karbonpiler direkte med ei robust langbue med tunge trepiler(forresten kan du godt bruke karbonpiler til trening), men teknikken er mye den samme.

Da jeg prøvde ei langbue på 55# dro jeg som vanlig, og ankret med taben under haken som vanlig, og siktet med spissen på pila. Fikk fine samlinger på under ti cm, og var et øyeblikk fristet til å konvertere.

 

Draw to anker, release, er moralen. Dra til ankringspunkt og slipp. Husk at slippet må være lineært. Se film og film deg selv, det er utrolig lærerikt.

Link to comment
Share on other sites

Det facinerende med langbuen som gjorde engelskmennene så og si uovervinnelig på slagmarken under middelalderen , var dravekten på buene de brukte.

Skipet Mary Rose sank ved kai i 1545 ,og da det ble hevet flere hundre år senere viste det seg at langbuer var en del av lasten. Ved undersøkelser av disse fant de ut at de hadde dravekt fra 150 til 160 pund.

De må ha vært noen kraftplugger disse som brukte disse våpnene, og det forklarer vel også hvorfor de var så fryktet av hærene på kontinentet.

Det er ikke mange i dag, som klarer å gjøre noe særlig med buer med dravekt på 160 pund.

Link to comment
Share on other sites

Takker for meget interesanne svar.

 

Har vore med nokre ganger på klubbkonkuranse på bueskyting på Harøya.

Klubben heiter Harøybogen som ein kan finne bilder på nett.

Bana er vikinginsperert og har vikingblinker og nokre 3-d blinker.

Bana er i eit skogsområde, og mange hold er litt krevende skytestillinger.

Min konklusjon er at skytemåter som kan fungere på trening under optimale forhold er dårligt ute i felten.

Ofte må eg kantre buen mykje for og kome til for eit skot, og eg synest at eg skyter best når buen står loddrett.

Må seie at tanken slo meg at ein kortere recurve bue hadde kanskje vore enklere og brukt i slike omgivelser en min 68" langbue.

 

Som nemnt tidligere har eg den siste tiden brukt mykje og ankret med langfingeren i munnviken.

Dette fungerer greit, men gir verken stabil skyting, eller følest så bra ut.

Synest at eg legger mykje spenn i høgrehanda, og når eg slipper stengen er det ofte eg får meg ein fik i munnen av handa.

 

Om eg retter meg litt opp og drar og ankrer litt lengre bak, så første leddet treffer mellom kjakebeinet og øreflippen så får eg eit mykje betre slipp og at det kan virke som om eg har mindre spenninger i musklane når eg slipper.

Da ligger høgre øuge rett over pilen og eg får kikke ned på den for og dra ein linje ut til blinken.

Einste eg har og utsette på dette er at det ser ut til og fungere best medd buen vertikalt, og at kanskje det er litt vanskligere og beregne høgden da avstanden mellom pil og auge er litt langt.

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon er at skytemåter som kan fungere på trening under optimale forhold er dårligt ute i felten.

Ofte må eg kantre buen mykje for og kome til for eit skot, og eg synest at eg skyter best når buen står loddrett.

Må seie at tanken slo meg at ein kortere recurve bue hadde kanskje vore enklere og brukt i slike o

Ja og nei, kant buen som du vil, kortere buer er jo enklere å håndtere og i skgen er det gjerne verre med plass til svære langbuer.

MEN, du skal ha samme grunnteknikk uansett, jeg skyter med samme teknikk med buen loddrett eller vannrett, stående eller liggende på magen, knestående og sittende.

 

HAr du mye spenn i høyrehanda så prøv å hold strengen lenger inn på fingrene, gjerne helt inn mot det nest ytterste leddet. Da blir musklene mindre påkjente, og selv om det er "mere finger" innenfor strengen, blir slippet mindre anstrengt - og derved rettere bakover.

Husk å få pilarmens underarm helt parallell med pila før du slipper, og slipp alltid (ALLTID) med drag PÅ, armen skal sige bakover mens du slipper, og fingrene skal bare skli av strengen " Like snow falling from a leaf ", og aldri "veiv" med strenghånda.

Det e rmusklene i mellom og underkant av skulderbladene som skal dra det siste stykket - skikkelig spenning i ryggen er overmåte viktig, og at buehåndens skulder ikke faller framover, men holdes ned og bak. Alle krefter må gå parallelt med pila ellers skyver du buen sideveis i slippet.

Å dra opp mot blinken istf. å peke seg inn etterpå er og lurt.

 

Film deg selv og legg evt. ut video så kan du få tilbakemelding, gjerne film rett ovenfra, bakfra eller forfra.

Spør og grav f.eks. på Tradgang.com, og se etter Terry Greens formvideoer der - han er god. Og flink til å forklare.

 

Se her hvordan skuldre er parallelle med pila og underarmen, skuldrene er lave

IMG_3889.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Meget lærerikt :wink:

Har fått lest litt på tradgang og, og finner der og mykje nyttig stoff, takker for linken.

 

Ser at ein skal stå med føttene i linje mot blinken for og få skuldrene og i samme linje.

Sikkert her er eit av dei feilene eg har gjort, eg har sikkert tatt med meg noko fra pistolskyting der eg står ca 30graderut med bakfoten i forhold til rett bak kvarandre.

Da er det nok lett for at skuldrene ikkje kjem i linje.

 

Men på feltkunkuransene som eg av og til er med på kan ein ikkje alltid stå med føttene bak kvarandre, er det da ein må vri hofta for og få skuldrene i rett linje?

Link to comment
Share on other sites

er det da ein må vri hofta for og få skuldrene i rett linje?

Jepp, vri og bøy hoftene for å kompensere for vanskelig grunn, opp eller ned.

 

Linje gjennom føttene til målet kalles lukket stilling, linje ala pistolskyting kalles åpen stilling - en smakssak. Lukk øynene og se hvor du naturlig sikter, og flytt føttene til du sikter på målet automatisk.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det facinerende med langbuen som gjorde engelskmennene så og si uovervinnelig på slagmarken under middelalderen , var dravekten på buene de brukte.

Skipet Mary Rose sank ved kai i 1545 ,og da det ble hevet flere hundre år senere viste det seg at langbuer var en del av lasten. Ved undersøkelser av disse fant de ut at de hadde dravekt fra 150 til 160 pund.

De må ha vært noen kraftplugger disse som brukte disse våpnene, og det forklarer vel også hvorfor de var så fryktet av hærene på kontinentet.

Det er ikke mange i dag, som klarer å gjøre noe særlig med buer med dravekt på 160 pund.

 

Såg eit program på Discovery om desse langbueskyttarane. Dei hadde åpna ei grav der dei visste at det låg levningane av bogeskyttarar frå eit eller anna slag. Det viste seg at skjeletta var deformerte av belastninga frå skytinga.

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for tilbakemeldingane.

 

Fikk skote litt idag og prøvd og fokusert på dette med og få skuldrene, og armane i linje mot skiva.

Synest at samlingane og treffsikkerheita var svært bra :D

 

men når eg prøver og stå litt annaleis med føttene og samtidig prøve og få det andre i linje var det lett for at ein fikk skot som var langt ut av senter.

Så det er nok her ein må trene meir...

 

Eg dro idag og ankret tommelleddet bak øret, og det fungerte godt.

 

Selv "ankrer" jeg, med tommelens nest ytterste ledd hardt i beinet bak øret, når hanefjæra berører nesetippen flyr pila -automatisk

Er det med split finger du skyter med eller 3 under? med meg så må eg ha 3 under for og få pila langt nok opp til og få fjøra til og berøre nasetippen.

Om ikkje eg bøyer med framover.

 

Ser at nokon anbefaler at ein ankrer og tar seg god tid før ein slipper for og få full kontroll, mens andre slipper under opptrekk.

Har ikkje merket noko spesielt +- med dei to metodene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 3 under ja. Så slipper jeg også å skvise fingrene så mye, og har generelt mindre problemer med hus og slitasje på fingre/tab/hanske

 

men når eg prøver og stå litt annaleis med føttene og samtidig prøve og få det andre i linje var det lett for at ein fikk skot som var langt ut av senter.

:D Det er fullstendig umulig å få til alt samtidig vet du :wink: Prøv å drille inn en ting om gangen

 

- ting som må gjøres likt hver gang, er det og best å gjøre slik det "er naturlig" å gjøre det, da blir det mere likt, selv om det ikke nødvendigvi er det perfekte.

 

Ingen som har noe greie på bueskyting (unntatt compound, der er det to skoler) mener at en bør ankre, vente og så slippe. INGEN! Dog kan det fungere å slippe mens du firer, noen skyter OK, da også men gode blir de aldri. Noen som sier de holder, strammer egentlig, men vet det ikke.

ALLE som er i nærheten av gode, siger bakover, gjennom ankringspunkt, og pila flyr idet en "passerer", helt uten bevissthet om det, akkurat som et godt rifleavtrekk.

Merk at ikke hånda eller armen drar, draget blir lengre fordi ryggen strammes. Ofte (som i alle de gode..) har recurveskytterene klikkere, går ikke pila tvert i det en passerer klikkeren, så tar en ned og begynner om igjen.

 

Se på videoene av Park Sung Hyung:

 

Selv skyter jeg vel omtrent: dra opp - stirr målet i senk, til det vokser (konsentrasjonen her bestemmer om jeg treffer, om jeg "forsvinner" i tanke kun på målet her, så treffer jeg) - avslutt draget med at skuldre synker ned og bakover - pila flyr, på et punkt definert av både kraft og hvor langt skuldre og og ryggmuskler har kommet. Fjæra på nesen er nærmest en beleilig uvane.

 

Sa jeg at det ikke går an å drille alt samtidig?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for eit utfyllende svar.

Ting opp i hode har begynt og dette på plass :mrgreen:

Må berre beklage all masinga :roll:

 

3fingrer under... mindre problemer med hus? kva er det?

 

ok, så du meiner at ein ikkje skal ankre opp får så og prøve og få det "siste" på plass før ein slipper, men kom over dette på langbue forumet skreve av woodstick:

Hold lenge nok!!!! Skal man treffe må man tørre å stå i fullt drag 2-3 sekunder eller mer. Hjernen må få tid til a danne seg et bilde av at alt stemmer med fokus på "spot", på ankring og at alt må være i ro før skudd kommer.

kva meiner ein så da?

Link to comment
Share on other sites

ok, så du meiner at ein ikkje skal ankre opp får så og prøve og få det "siste" på plass før ein slipper, men kom over dette på langbue forumet skreve av woodstick:

 

Det siste skal på plass ila. de siste par cm av draget, er det ikke på plass så skyter du ikke, men slipper ned og starter på nytt. Hvor mange ggr. har jeg ikke skutt 8ere eller bommet helt, fordi jeg prøvde å ordne opp på fulllt drag istf. å ta ned.

Du skal til "anker" (som er et dårlig ord) og forbi, "followtrough". Når Woodstick sier hold så mener han "dra jævlig sakte nå". Du kan jo prøve å holde, men mens du strammer ryggmusklene.

Hovedpoenget mitt (og alle buetrenere i verden) er at du ikke må stoppe og slippe opp muskelspenningen som trekker bakover, og så slippe strengen.

Det eneste du må passe på er å ikke begynne å sige framover igjen.

 

Dette er en av de tingene som er forb.. umulig å få til med for tung bue. Og noe av fordelen med compoundbuen er at du da KAN stoppe opp, ordne alt på plass, tenke, og så la avtrekket gå. Avtrekket der involverer jo også langt færre muskler.

 

S og d er nære... Hus er hud - jeg fikk div gnagsår, tykk hud, træler på fingrene.

 

Unn deg denne: http://www.amazon.com/Precision-Archery-Steve-Ruis/dp/0736046348, og gode piler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skytehanske/tabs :roll:

Har brukt nokre skytehansker men enno ikkje funne noko som eg finner ideelt.

Først var det Damascus glove eg kjøpte, men vart litt sår på fingrane på dei litt lengre skyteøktene av desse.

Og fikk gnagsår på ringfingeren.

Så kjøpte eg Dura-glove, virka litt tjukkere men sliter med samme symtomene, følest litt løsere og synest der har vorte ei grop i hansken som gjer at slippet kan bli noko ruskete.

Idag fikk eg Howard Hill "bjørne klø" hanske som skulle vere god, men synest at eg mistet all følelse med strengen og at eg føler at eg kan miste stengen når som helst.

Kanskje eg burde prøve den litt meir før eg gir den opp, men trur nok at den er litt for stiv til ein så lett bue.

Howard skaut med buer opp to 100pund med denne hansken, over dobbelt så kraftig som min....

No lurer eg på om eg skal prøve og gå over til tabs, og lurer på om nokon kan anbefale meg ein god ein.

Vurderer litt og lage meg ein tab av købbeskinn, men er litt usikker på kva eg skal fokusere på for og få ein god tab.

 

spit vs 3fingrer under.

Synest at pilene kaster litt mere når eg skyter med 3 fingrer under, kanskje eg burde forandre nock plasseringen når eg skyter med 3fingrer under?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig må du forandre nockplasseringen når du skyter 3 under. Prøv å ha nockmerket 10-20mm lenger opp på strengen enn "vannrett". Du kan og leke med strengehøyden, buer blir oftest mere medgjørlige med høy streng.

Jeg bruker forresten to merker på recurvebuene mine, av en eller annen merkelig grunn fikk jeg dramatisk forbedret pilflukt når jeg begynte med det.

 

Flytt merket i 1mm intervaller til barskaft treffer samme sted som fjærede piler, treffer de under er merket vanligvis for høyt, og omvendt. Vil du/kan du ikke bruke barskaft, må du prøve å tolke pilflukten, få noen til å se på eller se hvordan pila står i skiva. Pila skal til enhver tid være parallell med banen sin.

Barskaft skal seff treffe likens sideveis også, går de TH ha du for myke piler eller for tunge spisser. Går BF TV har du for stive piler eller for lette spisser. Stive piler med tunge spisser flyr alltid bedre enn myke piler med lette spisser, selv om de har rett spine/vekt.

 

Jeg bruker Damascus glove. De ryker etter et par år. HAr og brukt Black Widow 3under tab (den med "pels") Tipper kobbeskinn er supert som tab. Det er iallefall fantastisk som pilhylle. Skal jeg bare skyte 10-12 piler (eller 1) bruker jeg ikke hanske. Med "high tech", dvs. alt annet enn trebuer med klassisk design, bruker jeg heller aldri armbeskytter. Om strengen treffer armen gjør du noe feil. (når jeg blir så sliten at strengen begynner å treffe armen slutter jeg for dagen).

 

Skyt litt - ofte! Tenk på hva du skal, gå gjennom skuddet i hodet, og se etterpå hva du ikke fikk til. Skyt gjerne uten blink. Det som teller er å skyte riktig, når du gjør det treffer du uansett.

 

Og ikke tenk mens du skyter: "Concentrate - let the force flow"

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...