Jump to content

Tidfeste hagle, V.Sarasqueta, Eibar m-2


old-gun

Recommended Posts

Min sønn har arvet en hagle etter sin oldefar, det knytter seg mange minner til denne hagla fra jeg var yngre å jaktet m bestefar, så jeg syntes det var jevt at han ville overlate den til min eldste sønn.

 

Bestefatter husker ikke like godt lenger og påstår at den er kjøpt på 50 tallet, men min kjære bestemor sier at han har hatt den siden før krigen.

 

Hva stemmer?

 

Noen fakta: Victor Sarasqueta Eibar modell-2 Regnr:134034

 

kal 12/70 trykktestet til 850. sideligger.

 

den har vel forøverig noen hundre harer, et par dusin rev, og noen rådyr på samvittigheten!

 

Regner ikke det er noe særlig verdi på denne eller?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Victor Sarasqueta var en av de dominerende våpenprodusenter i Eibar-området i spansk Baskerland. De forsvant sammen med de fleste andre produsenter i krisen som rammet spansk våpenindustri på 70/80-tallet. De produserte alt fra enkle bruksvåpen til eksklusive "best guns"; alt svært inspirert av engelske våpen. Det var flere Sarasqueta`er som produserte våpen - i Norge har jeg sett hagler fra Felix Sarasqueta og J.J. Sarasqueta, men tror det er enda fler.

 

Det er umulig å si noe om kvalitet eller verdi uten å ha sett våpenet. De er solgt over hele verden, så om du søker på britiske eller amerikanske sider vil du sikkert finne tilsvarende våpen for salg. Generelt kan sies at hagler fra Victor Sarasqueta sammen med Aya, Ugartechea og noen til er av god kvalitet - ihvertfall frem til slutten på 70-tallet. Spanske hagler er vanligvis smekre og pene våpen med god balanse, men har vel et rykte for dårligere metallkvalitet enn våpen fra andre land. Din sønn har fått et vakkert våpen, men det er ikke noe jeg ville tatt med på lerduebanen hyppig. Han bør for all del unngå å skyte med i stål i våpenet.

 

Jeg har ingen lister over produksjonsår for V. Sarasqueta, men det finnes trolig en bokstav på våpenet som indikerer når det ble testet. Testårene finner du i denne tabellen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for den Hopalong!

Fant flere bokstaver under løpet v siden av trykktestingen bla X inne i en slags krone ( mulig dette er noe annet??)Et slags våpensjold?

 

Fant også e1 noe svakt lengre ute på løpet.

 

Jeg holder en knapp på min gamle bestefar som mente den var kjøpt på 50 tallet. Han husker ikke stort av hva som blir sagt nå, men lengre bak i tid er han ikke så værst!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...