Jump to content

Kikkert til jaktfelt


Øyvind999

Recommended Posts

Tysk nr. 4 er nok litt vel tykt og det tynne trådkorset er heller ikke så langt. Et kjempeflott retikkel til jakt, men med poengskiver osv på jaktfelt kanskje litt for dekkende. Men dette er nok helt sikkert en vane, og du kommer sannsynligvis til å skyte like godt med det som med andre når du har skutt deg inn.

 

p.s. pettern er bedre enn oss fleste her til å skyte, så for han og resten av "proffene" i sporterklassene blir det retikkelet for tykt.

Link to comment
Share on other sites

det er mitt valg, har du problem med det AMATØR
Så lenge du bytter ut det tilsynelatende objektive argumentet, om at retikkel nr 4 dekker for mye, med det rent subjektive, smak og behag, har jeg ikke problemer med det.

 

For meg virker det som om påstanden om at retikkel 4 dekker for mye, bare den blir gjenntatt nok ganger, så blir det en sannhet, som ennå flere gjentar. Uten at folk har reflektert over hvor mye et slikt retikkel egentlig dekker. Hvor mye retikkelet dekker på de forskjellige forstørringer, er mest avhengig av om det er medforstørrende eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt endel jaktfelt med tysk #4 og jeg er ingen proff, men JO, jeg mener det dekker for mye.

Jeg har medforstørrende, og med 10x zoom, blir det fort for mye retikkel og lite blink. Synes det er greit og se så mye av blinken som mulig. Skyter bedre, med et fint lite, tynnt retikkel. Da får man et mye bedre bilde av blinken, noe som er viktig for min del.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med pettern ang. retikkel 4, syns det dekker mye. Det gamle retiklet i kikkerten min dekte 1/4moa på 100m, selv det er noe jeg syntes blir for mye når en skal skyte fluer. Nå er retiklet i kikkerten ombygget, dotten dekker 1/8moa, og jeg er strålende fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Var selv å kjøpte ny kikkert før sessongen startet og det ble en kahles 3-12 x 56 med elgbane retikel denne har et mye tynnere kors en det den gamle zeiss conquest kikkerten hadde

og jeg trives bedre med dette korset ! hva det heter vet jeg ikke men mulig det er noe eget fordi det er elgbane kikkert !

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker 12 x forstørelse og ønsker SuB kikkert med tynnere retikkel enn tysk 4 kan du kjøpe en flash dot FD4 eller FD7. Her dekker korset 7mm. Jeg hadde FD7, men byttet til tysk 4 da jeg liker grovt retikkel som gir god kontrast i siktebildet. Prøver å unngå fluer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...