Jump to content

222 rem.mag.


akiro

Recommended Posts

Jeg er rimelig sikker på at Remington har slutta å produsere patroner i dette kaliberet, men hvis du lader sjøl er det fullt mulig å få tak i hylser.

Hvis du tar en ringerunde til ymse våpenbutikker, kan det jo hende at noen har noe ferdigammunisjon liggende.

 

Her er link til ei side med litt ladedata: http://www.jegeren.com/hjemmelading/hje ... 2R_Mag.htm

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Har ringt flere ang.222 rem mag. men ingen kan hjelpe, dvs patronen kan bestilles fra Sako men da må jeg bestille en hel kasse. Og det blir en kostnad på ca 10 høvdinger. Da kan jeg like gjerne investere i nytt våpen, Lader ikke selv

 

Mvh

Akiro

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er kurrant å få hylser. Ser jo at hjemmelading har dem oppført med pris.

Men det hjelper jo ikke trådstarter når han ikke lader selv.

 

Mulighet 1: Kjøpe en Lee Turret og sveive dem opp selv.

Mulighet 2: Dieset og en god nabo med resten vist hylsene kan skaffes.

Mulighet 3: Omforme 6x47 hylser eller 5.6x50 kanskje

Mulighet 4: Brotsje opp kammer til 223 og ny pipe.

Mulighet 5: Kjøpe ny rifle

 

Tror jeg ville kjøpt en ny rifle til 4000,- i 223 og vært ferdig med det. Kan fort koste like mye

som noe av det ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært greit å vite ca adresse til folk her på kammeret da så kansje det hadde vært en sjans til å hjelpe en stakkar til å lade en spesiell patron.

Liker litt utenom kalibere som du ike får kjøpt hos en forhandler, rema eller en annen velkjent kjede samme fanden hva de nå enn heter.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo hende han kan kamre en 223 vist toleransene i kammeret er på riktig side.

I så fall behøver han ikke gjøre noen ting annet en å kjøpe 223 ammo.

 

Man formskyter skulderen marginalt noe fremover, men det er ikke sikkert at det ville

bety noe vist kula ellers går der den skal.

Link to comment
Share on other sites

222Rem.Maghttp://www.reloadbench.com/popup/cart/048.html

223Remhttp://www.reloadbench.com/popup/cart/049.html

Hvis ikke toleransene er helt feil i børsa vil den litt breiere hekken til 223 gjøre at den patronen ikke glir for langt inn 222Rem Mag kammeret, slik at patronspillet ikke blir for stort, men det blir neppe noe problem med kun engangs bruk av hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i buskerud. Sako lager patronen men da må jeg bestille 1000 skudd og det erjo 10000kr

Hadde det ikke vært greit å vite ca adresse til folk her på kammeret da så kansje det hadde vært en sjans til å hjelpe en stakkar til å lade en spesiell patron.

Liker litt utenom kalibere som du ike får kjøpt hos en forhandler, rema eller en annen velkjent kjede samme fanden hva de nå enn heter.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt....

Vist du kamrer en 223 Rem og kula går der dem skal, så kan du sikkert bruke det. Hadde ikke stusset på å prøve.

Det kan til og med bli at du har en fordel med å kjøre ekstra lange patroner på tunge kuler vist du har god riflestigning, men igjen det er vist du lader selv.

 

Vist ikke:

200 hylser x 4.22 kr = 844 kr.

222 diesett = 200 kr.

200 kulerx4kr av ett elller annet = 800

Krutt: 1 kr/skudd = 200 kr.

Tennhette = 0,30x200 = 60

 

Totalt : 2104 kr for 200 skudd = 10Kr/skudd i bare råmaterialer.

 

Det er det samme som Sako tar pr. skudd. Man kan sikkert gnikke og gneke på desse prisene

og spare en tier her og der, men det store bildet kan fort se ut som ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Nei hvis du ikke lader selv så har du antagelig et problem. :) Men det er jo en gylden anledning til å skaffe seg ladeutstyr! :) Hva gjelder fabrikk-ammo så er vel den dessverre på god vei inn i solnedgangen for godt? Likefullt en fin patron, .204 Ruger som er basert på .222 Rem mag'en ser ut til å ha fått kult-status allerede, og 6x47/6-.222Rmag var vel en periode veldig populær i BR-miljøet?

Norma skal ha startet produksjon av .204-hylser, disse burde antagelig være mulig å utvide til .224? Ser .204'en har litt skarpere skulder (30grader vs. 23), men skulderen er satt bitte-litt lenger fram. Antar nye, ferske hylser burde føye seg fint, (en tapered expander muligens en fordel?) Gjør du et søk på nettet finner du sikkert informasjon om noen som har prøvd.

Siden .222 Rem mag er litt mindre vanlig er die-set litt dyrere enn til standard kalibre.

Å skyte .223 Rem patroner i et .222 Rem mag-kammer er kanskje teknisk mulig, men antagelig en dårlig løsning. Ser det er advart mot dette i "Cartridges of the World": "a dangerous headspace condition exists and case rupture is almost certain to occur when the round is fired."

Det mest snus-fornuftige er vel å få kamret om til .223Rem, men det er jo samtidig litt artig å ha et litt "annereledes" og en pitte-litt mer "potent" patron... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal jakte, ikke lade.!§ Det er tydelig at det sitter mye ekspertise der ute som har skikkelig peiling. I forhold til dere så er jeg bare en amatør.men jeg prøver å henge med. Tror ikke jeg kommer til å starte med hjemme lading for å si det sånn.

Har fått en som kan lade for meg så kansje er vi i mål.

 

Takker så mye for fin støtte fra alle som har bidratt.

Link to comment
Share on other sites

......a dangerous headspace condition exists and case rupture is almost certain to occur when the round is fired.".....

Selfølgelig skriver dem det............dem kunne jo ikke ta sjansen på å skrive noe annet.

 

Men som avslutning, så tipper jeg at man hadde fått kamret om denne rifla til 223 for et par lapper, så hadde alle sorger vært borte.

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke lese alle innleggene pga kr?med norske bokstaver?

Hvis det ikke er veldig viktig ?eholde 222 Rem Mag kan kanskje pipa settes tilbake ved ?jerne gammelt gjengeparti og s?reie nytt gjengeparti og etterp?amre i 223? Syntes ?lare lese at det var en Remington og da kan det v? en mulig l?ng.(Alt I)

Jeg har ikke sjekket om pipa kan settes tilbake kun 2 mm(222 rem mag =47mm lang kontra 223rem=45mm lang) for s? brotsje 223 kammer.(Alt II)

Jeg tror ellers ikke 223 st?s?ig tilbake for 222 Rem Mag presisjonsmessig. Jeg tror man skal v? usedvanlig dyktig benkeskytter for ?inne noe s?ig forskjell i vanlige fabrikkrifler. Jeg gjetter p?t en slik modifikasjon kommer p?aks 2000,- hos en dyktig b?maker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...