Jump to content

Her er`n, 10mm IAI


Hedning

Recommended Posts

javelina1.jpg

 

javelina2.jpg

 

7" 10mm auto, IAI Javelina Long Slide, Hunting Model.... Laget i 1991 og aldri skutt med.

 

Ganske røff i finnishen, men den er lang og blank. Nå snakker jeg om pistolen, i tilfelle noen tvilte. Fikk tak i 200 hylser hos Vapex, så det blir forhåpentligvis testing på søndag.

 

Nå skal jeg ned i baren og ta meg en øl.

Link to comment
Share on other sites

STEINRÅTT! 8)

Sikla noe veldig på en AMT Hardballer for noen år siden.

Den har vel samme ryktet som din, så jeg våget ikke kjøpe den på "postordre"

 

Der er bare noe rått med disse digre 1911-pistolene!

Har også hatt en LAR Grizzly i .45WinMag og .357Mag

Meget artig den også, dog ikke så linjelekker som denne du viser fram her!

Må bare få gratulere, du får komme med en rapport når du har fått testa den litt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Takk Tunderbrd. Det varmer at noen viser litt entusiasme. Jeg lover å gi tilbakemelding så fort jernet er blitt testet. Forhåpentligvis på søndag. AMT og IAI tror jeg er eksakt samme pistol. IAI står for Irwindale Arms Incorporated. Ikke Israeli Arms Inc som noen tror.....Der Irwindale rett og slett er gata dem holdt til i. Dette er en vinner eller en å få grå hår av. Vi får se.....

Link to comment
Share on other sites

Hei, håper det er en vinner. Jeg liker våpen som er utenom det helt vanlige også. Er vel litt skjeptisk ut fra det som er skrevet om det tidligere, men en del av de ande pistolene fra AMT/IAI, har vel vært ok, så å dømme den "nord og ned" er vel feil. Du bør vel kunne få ganske bra hastighet ut av de ekstra 2", har i hvertfall sett f.eks Glock med lenger løp, gi vesentlig høyere hastighet. Lykke til med morgendagen. :D

Link to comment
Share on other sites

Test skytinga gikk litt i stampe. Ikke pga pistolen, men ei sjuk lita ei. Dattera mi ble dårlig. Men ikke værre enn at vi tok en tur til farmor. Der kunne far bruke det gamle ladeutstyret, som han tok med. Jeg hadde bare N340 krutt. Litt amatørmessig å sette seg i den knipa. Uansett. Ladde 3 med 6.4grs, 3 med 7,2 og 2 med 7.7grs. Sist nevnte viste tegn til overtrykk. Men ikke noe voldsomt. Om jeg ikke tar helt feil mener jeg maksladningen for 5,5" løp er nettopp 6.4grs i Vihtavuori tabellen. Nåja.... amerikanerne liker å tøye strikken litt. Tok ladning fra nettet. Jeg tror jeg legger meg på 7 med N340. Fikk ikke kjørt dem i kronograf. Det kommer senere.

 

Den ga ikke noe inntrykk av å være noe vassere enn en Glock 40 sw jeg har. Men så veier denne her over dobbelt så mye. Vekslingen gikk problemløst. Jeg skjøt den knusktørr de tre første skuddene, bare for å se. Det vil bli seriøs testing førstkommende helg. Med kronograf og hele balletten. 25 og 50m. Jeg må bare få tak i noe N105 krutt før den tid. Jeg har mer tro på det kruttet hvis man skal lade seg opp og forbi 357mag.

 

Fortsettelse følger...........

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv forsøkt N105 i 10mm og fant at det med 180 grs HAP, gav litt bedre hastighet, enn de hurtigere Vithavuori kruttene. Ser at hastighet med 180 grs kule fra 5", ligger rundt 1200 fps og 200 grs rundt 1100 fps som max hastighet, vil anta at du kan få 50-100 fps høyere hastighet med 7"eren. Du er da uansett i 357 mag område og kanskje litt over. At enklete fabler om .41 mag ytelse, er akkurat det. Har 1500 fps med 210 grs i .41 (H110)

Link to comment
Share on other sites

Planen er å bruke den i mag 1 ja. Og enda en ja til at det er en fabel at den vil stille i 41 mag klasse. Det er rett og slett umulig. Ren skjær fantasi. Men 357 vil få ærlig konkurranse.

 

Med 7" løp vil man få litt mere hastighet ja, men gud hjelpe som det skrangler når du rister pistolen. Tror nok at det hadde vært en fordel med noe lenger ramme. Sleiden er tung som f.....

 

Dette blir et test våpen. Jeg har nemlig den formeningen at 10 auto er en glemt godsak. Kunne godt tenkt meg å fått tak i en kortere sleide i 10 auto også, sånn at den kunne brukes til noe mer enn bare mag 1.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...