Jump to content

Mistenker ulovlig jakt!


Stalker

Recommended Posts

Mistenker en nabo for å drive ulovlig rådyrjakt. Dvs. han er ikke en direkte nabo, men bor nære nok til at jeg regner med at vi deler på samme "rådyrfamilien". Har heller ikke så veldig mye med fyren å gjøre sånn til vanlig, men noen kompiser av meg kjenner ham ganske godt. De kunne fortelle at de hadde sett minst 10 rådyr som hang "til tørk" i et uthus og som kompisen skrøt av at han hadde skutt. Problemet er at dette skjedde nå i vår og såvidt jeg vet er det ikke lov å jakte på rådyr etter lille julaften. For å gjøre historien enda bedre så er jeg helt bombesikker på at den gården han holder til på ikke er i nærheten av å være stor nok til å ha fellingstillatelse på 10 dyr!

 

Dette irriterer meg grenseløst fordi jeg som sagt er ganske sikker på at det er snakk om de samme rådyrene som vandrer i mitt jaktområde og jeg liker ikke tanken på at han driver å reduserer bestanden da jeg gjerne vil at det skal være noen igjen til september... :evil:

 

Noen som har forslag til noe som kan gjøres? Selv er jeg litt usikker på hvordan jeg bør gå frem her...

Link to comment
Share on other sites

Stalker, jeg skjønner din frustrasjon meget godt. Hvis du stikker innom et lensmannskontor og forteller om din "mistanke" og hva dine venner har sett tror jeg nok lovens lange arm har forståelse for at du vil være anonym. Dette blir ikke en anmeldelse men et tips.

Hvis du har litt bra kontakt med viltnemnda på stedet, eller et medlem av viltnemnda, kan slike ting rulles opp av dem, og de kan anmelde forholdet hvis de finner mistanker om ulovligheter.

 

Uansett syns jeg du ikke skal tie om dette. Det er ikke du som har gjort noe galt. Han naboen din har sikkert tenkt tanken "enn om jeg blir oppdaget".

 

Lykke til videre......

Link to comment
Share on other sites

Vel fyren bor et sted der han kan plaffe dem ned fra kjøkkenvinduet, så er ikke store anstrengelsene som skal til. I tillegg kryr det av rådyr i dette området, så har ingen problemer med å tro på det de har sett. Om det var nøyaktig 10 stk kan jeg ikke si helt sikkert selvfølgelig, men på den tiden av året burde det uansett ikke være noen!

 

Når det gjelder å snakke med han som en mann så joda, har snakket både med han og andre i familien hans og de er ikke av det slaget som hører så godt etter. Noen trusler om anmeldelse osv vil jeg ikke komme med, det fører ikke noe bra med seg.

Link to comment
Share on other sites

SNO er jo også en instans som kan varsles. Inngår jo også i deres arbeid. Blir sikkert et samarbeid mellom disse og politiet hvis det blir undersøkelser i felten.

 

Sakset fra deres hjemmesider:

Statens naturoppsyn (SNO) er myndighetsutøver etter lov om statlig naturoppsyn av 21.06.1996. Loven gir SNO-personell oppsynsmyndighet og ansvar for oppsyn med overholdelse av friluftsloven, naturvernloven, motorferdselsloven, kulturminneloven, viltloven, lakse- og innlandsfiskloven og deler av forurensningsloven i hele landet, både på offentlig og privat grunn. SNO har som formål å ivareta nasjonale miljøverdier og forebygge miljøkriminalitet. Oppgaven er dermed todelt og retter seg både mot tilsyn med naturtilstanden og menneskets atferd i naturen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...