Jump to content

hova 1500 som ikke liker kuler ever 52 gr


skattebo

Recommended Posts

har ei howa 1500 varmint med riflestigning på1-13.i cal 223 rem,den skyter 5 skudd på lappen med kuler under 55 grain.spesielt med 52 grais sierra fmjhp,men når jeg prøver med div 55 gr kuler så er samlimga på 5 skudd 10 cm.skal ikke denne pipa klare å skyte 55 gr kuler.skulle gjerne att ei tyngre kule på toppjakta,men jeg får ikke noen andre kuler til å funke.50 gr fmj norma går ok,men på litt lange hold så er kulebanen nesten som en gris over et gjerde.

Sulle vært fint å fått litt flere middager etter toppjakta.

pipa har vel gått 6-700 skudd og ser like fin ut,så det er vel kansje at ho ikke vil ha 55gr kuler,kansje det er like greit å bytte pipe.

har vurdert ei ny pipe med 1-8 riflestigning,kasje det er det rette,eller er det noen som har hatt samme problemet,som har løst det på en annen møåte.

vist det er noen som kan hjelpe meg så skal den personen få ein gryteklar tiur(skutt med 30-06 på langt hold,ikke noe srengt kjøtt der)som takk for hjelpa :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har 222 med 1-14 og den har samme sykdommen. 52 gr. går i ett hull, men alle kulevekter over går rundt skiva. Er nok ingen annen ting å gjøre enn å bytte pipe er jeg redd... :?

Når jeg skal bytte blir det til 223 med 1-8 eller 1-7 stigning

 

Men ser at pipa mi er uhyggelig sensibel for mantel. Når fjernet du mantel sist?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut i frå Lilja sine anbefalte stigninger, så er 1:12 anbefalt opp til 55 grains kuler og 1:14 skal passe til 50-52 grains kuler. Så 1:13 burde passe til kuler mellom der ein plass..

Men det er kanskje akkurat i grenselandet, for eg ser at Shilen har litt andre verdier på sine data. Der er 1:12 oppgitt til opptil 62 grains og 1:14 opptil 55 grain.

 

Eg mistenker løpet ditt for å være i grenselandet med 55 kuler, det kan være at det også er eit ørlite avvik, og kanskje løpet ditt er nærmere 1:14 i stigning enn det er 1:13..

 

Sjekk ut denne tråden her, og prøv å mål riflestigninga i løpet ditt, så nøyaktig som du klarer. Kanskje du må baserer deg på at rifla di kun samler med opptil 52 grains.. :)

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=29456&p=351624#p351624

Link to comment
Share on other sites

Har 222 med 1-14 og den har samme sykdommen. 52 gr. går i ett hull, men alle kulevekter over går rundt skiva. Er nok ingen annen ting å gjøre enn å bytte pipe er jeg redd... :?

Når jeg skal bytte blir det til 223 med 1-8 eller 1-7 stigning

 

Men ser at pipa mi er uhyggelig sensibel for mantel. Når fjernet du mantel sist?

kjører full puss etter hvert besøk på banen eller etter jakt.men jeg må altid ha ett par sette skudd etter hver pussing.det første sitter altid til venstre.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut i frå Lilja sine anbefalte stigninger, så er 1:12 anbefalt opp til 55 grains kuler og 1:14 skal passe til 50-52 grains kuler. Så 1:13 burde passe til kuler mellom der ein plass..

Men det er kanskje akkurat i grenselandet, for eg ser at Shilen har litt andre verdier på sine data. Der er 1:12 oppgitt til opptil 62 grains og 1:14 opptil 55 grain.

 

Eg mistenker løpet ditt for å være i grenselandet med 55 kuler, det kan være at det også er eit ørlite avvik, og kanskje løpet ditt er nærmere 1:14 i stigning enn det er 1:13..

 

Sjekk ut denne tråden her, og prøv å mål riflestigninga i løpet ditt, så nøyaktig som du klarer. Kanskje du må baserer deg på at rifla di kun samler med opptil 52 grains.. :)

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=29456&p=351624#p351624

ved nermere måling av rifle stigningen så havner jeg mitt i mellom 1-13/1-14.så da får jeg vel bare vente til hjernet er brent opp,å så sette dit ei kvalitets pipe med raskere stigning.

har sabla lyst på ei 22-250-40 ac imp,forestiller meg 22 piller runt 80-90 grtil lang hold og tunge bx ettrt alt mat vilt i moderat hastighet,men vi får sjå.sabla tøff patron i allefal. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

ved nermere måling av rifle stigningen så havner jeg mitt i mellom 1-13/1-14.så da får jeg vel bare vente til hjernet er brent opp,å så sette dit ei kvalitets pipe med raskere stigning.

 

Ja eg er nok redd for det ja, det er vel berre å begynne å spare til nytt løp, jo fortere jo betre, hvis du liker rifla di godt ellers. Ellers så er det stadig brukte rifler å få kjøpt, og kjøper du ei ny rifle/løp til .223 i 1:9 så skal den stabilisere kuler opptil 75 grain, så då har du kan du faktisk bruke Nato ammo også seinere. :)

 

Edit : Retta opp i LITT vekt problematikk på kula.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ja eg er nok redd for det ja, det er vel berre å begynne å spare til nytt løp, jo fortere jo betre, hvis du liker rifla di godt ellers. Ellers så er det stadig brukte rifler å få kjøpt, og kjøper du ei ny rifle/løp til .223 i 1:9 så skal den stabilisere kuler opptil 75 grain, så då har du kan du faktisk bruke Nato ammo også seinere. :)

 

Edit : Retta opp i LITT vekt problematikk på kula.. :oops:

synest hova er ei kjempe børse,etter jeg fikk bytta avtrekk og satt på et tommelhuls skjefte.satte på topen et leupold3-9*40 lr(fungerer faktisk).

einaste minuset er det med litt tyngre kuler,men det er jo morro å sjå det anviser i tretoppen,kylling er billig på meny. :twisted:

takker for hjelpa.(tiurn ligger i fryseren,men du får hente den selv.Trur posten blir rød i hodet også vist e sender`n som norgespakke)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...