Jump to content

Duracoat på treverk?


Vizla

Recommended Posts

Selv har jeg ingen erfaring med Duracoat. Men som et generelt tips til andre som liker å utføre div. gjør-det-selv-prosjekt, vil jeg komme med følgende anbefaling: Ikke bruk godrifla, nybilen eller motorsykkelen som prøvekanin, hverken for metoder eller produkter du vil prøve ut. Er du usikker- prøv produkt, tren påføringsteknikk, osv på et billig stålrør, plankebit e.lign. Deretter mishander du disse emnene etter eget ønske og får svarene du lurer på ang. finish, slagfasthet, slitestyrke osv.

 

På den måten slipper man den kjedelige jobben å gjøre om en mislykket behandling av en verdifull gjenstand. I verste fall har man kanskje ødelagt gjenstanden i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg ingen erfaring med Duracoat. Men som et generelt tips til andre som liker å utføre div. gjør-det-selv-prosjekt, vil jeg komme med følgende anbefaling: Ikke bruk godrifla, nybilen eller motorsykkelen som prøvekanin, hverken for metoder eller produkter du vil prøve ut. Er du usikker- prøv produkt, tren påføringsteknikk, osv på et billig stålrør, plankebit e.lign. Deretter mishander du disse emnene etter eget ønske og får svarene du lurer på ang. finish, slagfasthet, slitestyrke osv.

 

På den måten slipper man den kjedelige jobben å gjøre om en mislykket behandling av en verdifull gjenstand. I verste fall har man kanskje ødelagt gjenstanden i tillegg.

 

Naturligvis :)

 

Jeg testa duracoat litt på diverse ting, alt fra papp til treverk. Men disse nuppene kom da man hadde lagt noen strøk, og brukt en hel del lakk.. Kunne ikke svi av halparten av duracoaten jeg hadde kjøpt på å teste :P

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg legge ut første bildet da. Dette er forskjeftet til halvautoen min.. Ble akkurat slik jeg hadde planlagt det, men har gjort ting litt annerledes på resten av våpenet, grunnet at det ikke lar seg praktisk gjennomføre dette nettings-greiene på resten av hagla.. Måtte i såfall fått det trykt opp i stensiler eller noe slikt.

 

IMG_1491.jpg

 

Jeg skal ta rifla i omtrent samme fargene tenker jeg, men muligens legge på litt grønn-farge og. Og på rifla skal jeg faktisk bruke stensiler kjøpt fra USA..

 

Kommer med flere bilder i morgen kveld, da jeg skal fullføre "verket" i morgen.. :) Har kun kolben og et par små-deler igjen..

 

(Om noen syns det "mangler" en flekk helt bakerst der, så ja. Det skyldes at jeg var litt uheldig med det under der, så ville heller bare lakkere over.. :) )

 

Vurderer forresten og å lakkere noe grønt på hagla, men da "freehand".. Men det er jo noe man kan ta litt etterhvert da..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Gammel tråd, men prøver til :)

 

Sitter litt i samme situasjon og har store planer om å duracoate stokk og fortre på jakthagla i håp om få den "bombesikker" mot vær og andre ytre påkjenninger.

 

Skulle gjerne visst hva resultatet ble til slutt, og gjerne med bilder! :)

Link to comment
Share on other sites

Når du sier "skinner gjennom", mener du da at porene og trestrukturen vises og at finishen ikke blir helt glatt? Kan ikke det justeres med å pusse ned nøye med litt finere sandpapir? En må vel uansett pusse ned stokken slik at olje og gammel finish forsvinner før en avfetter og påfører.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...