Jump to content

Swift Scirocco 6,5x55 S.M


knugen83

Recommended Posts

Jeg tror "Tordenkjeppen" mikser fakta litt. 6,5-55 Sm er ikke reduserte ladninger, 6,5-55 Norwegian (Krag & Jørgensen) derimot er reduserte ladninger, på grunn av Kragens noget spinkle kasse og elendige rekylopptak. Når vi sier 6,5-55 uten å bruke "etternavn" er det nesten alltid Swedish mauser vi mener.

Desverre kan jeg ikke hjelpe deg med Ladedata :D

Link to comment
Share on other sites

Ladedata sakset fra Lapuas egen tabell:

 

Kule:

gram | grains-------------------COL mm | COL Inch

8,4 | 130 HPBT Norma ------------- 80,0 | 3.150

 

 

START --------------------|------------------------MAKS

 

Krutt gram grains m/s fps | gram grains m/s fps

N160 2,79 43.0 764 2507 | 3,06 47.3 840 2757

Link to comment
Share on other sites

Arn i brakken: Nei, mikser ikke fakta. Swedish Mauser er en standard i USA som sender avgårde 140 grs kuler rundt 770 ms. Sjekk alle ammoprodusenter i USA:

 

http://www.federalpremium.com/products/details/rifle.aspx?id=44

 

http://www.fusionammo.com/ballistics/rifle.aspx?id=805

 

Remington lader 140 grs til 2550 fps = 777 ms http://www.remington.com/products/ammunition/centerfire/core-lokt/core-lokt-centerfire.aspx

 

Det samme gjør Winchester http://www.winchester.com/Products/rifle-ammunition/super-x/soft-point/Pages/default.aspx?c=6.5x55+Swedish

 

Når Nosler lager ferdigrulla ammo kutter de "swedish"-navnet og holder seg til "Mauser" - da går også hastigheten litt opp: http://nosler.com/trophygradelistings.htm 800 ms.

 

Et lite tips: "swedish mauser" er engelskspråklig, altså ikke et navn den norsk-svenske geværkommisjonen gav sin utmerkede kreasjon. Dette er et markedsføringsnavn ment for USA hvor svenskene dumpet store mengder gamle M96 mausere etter krigen. Ladedata og fabrikkammo er svakere enn 6,5x55 Scan og ligger mye nærmere det vi i Norge kaller "krag-ladninger". Altså reduserte saker.

 

Som normenn bør vi drite i å håne våre egne som var med på å lage denne patronen og kalle den 6,5x55, ikke gi all ære til svenskene.

Link to comment
Share on other sites

Er du så usikker på å lade selv ville jeg tatt et ladekurs hvis du ikke alt har tatt det, og hvis du har det så ville jeg fått tilbake penga hvis du betalte for det og brukt de penga på fabrikk ammo istedet.....

 

Og jeg ville holdt meg langt unna skytterlagkrutt hvis du skal lade noe som helst annet enn det som står på boksen, det står faktisk ladedata på de.

Link to comment
Share on other sites

knugen83: I Sakoen kan du benytte deg av alle ladedata for 6,5x55, de omtalte krag/swedish mauser ladedataene er bare litt svakere da de er ment for eldre våpen.

 

Skjønner godt at du er litt forvirret mtp. ulike "etternavn" på patronen, men i Ladeboken står dette forklart, der står 6,5x55 to ganger, en "krag" for de reduserte ladningene og en "mauser" (men for å gjøre forvirringen komplett menes det her M98 og ikke svenskemauseren m96...), den siste er for å indikere at du kan lade den opp til fullt potensial som M98 og moderne rifler tåler.

 

Gratulerer med fin rifle og flott kaliber!

Link to comment
Share on other sites

Fjernet litt sitering. G.Larson

 

@knugen83: Joda det går ann å spørre om ting man er usikker på....Men slik som du fremstiller deg selv så virker det som om du ikke vet hva du driver med i det heletatt og det er skummelt når det gjelder lading av ammo. Du kan ratt lage en bombe til din rifle. Og skyter du med andre tilstedet er det ikke bare deg det går utover men alle andre tilstede.

 

Kjøp Ladeboken og hold deg til sikre kilder når det gjelder ladedata og ikke spør inne på forum som dette. Når du har ladet en del og vet hva som er sikkert da kan du høre på forum da du da kan lett se hva som kan være farlige ladninger og va som du kanskje kan bruke.

 

Noe som er sikre ladninger i mitt våpen kan sprenge ditt.

 

Har du ladeboken? Hvis ikke kjøp den og les den ikke bare ladedata men alt og når du har gjordt det gjør det en gang til så kan du starte å lade.

 

Ellers så var det ikke meningen å virke grinete :wink: Så håper du kan tilgi meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ærede Tordenkjepp: 6,5-55 Swedish Mauser er det kaliberet vi vanligvis refererer til når vi sier 6,5-55. Dette kaliberet tåler høye trykk! 6,55-55 Krag & Jørgensen er det gamle militærkaliberet med norsk opprinnelse, dette tåler ikke høye trykk på grunn av at Krag & Jørgensen laga ei låskasse som var vel og bra, men desverre for svak. 6,5-55 Nordic var et forsøk på standardisering som vel er gått ut av bruk. :!:

 

Knugen83: Å kjøpe Ladeboken er et veldig godt tips! Ladekurs likeså, dersom du ikke har tatt et. Ladedata som sendes via ei slik side som Kammeret er risky business!!!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Arn i bakken: Les Ladeboken så ser du at du tar feil. Det finnes bare en 6,5x55 blueprint og det ble laget av den Norsk-svenske geværkommisjonen i november 1893 (dette var et fellesprosjekt i den tiden vi var i union, fra 1814-1905. Alle andre "etternavn": swedish, krag, scan osv. er bare indikasjoner på trykkforskjeller og hvilken på hvilken ende av blueprinten man ligger. Les deg gjerne opp på historien før du kommer med bråkjekke påstander.

 

Dessuten, det er ikke kalibre som tåler trykk, det er geværene som gjør det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ladedata sakset fra Lapuas egen tabell:

 

Kule:

gram | grains-------------------COL mm | COL Inch

8,4 | 130 HPBT Norma ------------- 80,0 | 3.150

 

 

START --------------------|------------------------MAKS

 

Krutt gram grains m/s fps | gram grains m/s fps

N160 2,79 43.0 764 2507 | 3,06 47.3 840 2757

 

Tror nok kansje en skal være litt forsiktig med og overføre data fra 130 gr norma match kula og til scirocco direkte. Nå har jeg ikke Normakula foran meg, men scirocco har jo rimlig lang bæreflate og er vel kansje noe hardere en Norma sin 130gr.

Var en tur på banen i dag og skøyt noen med under oppgitte max ladning over her, og de var nokk over det jeg får i trykk med max skytterlagsladninger.

Fikk også endel mer fart en 840 m/s.

Link to comment
Share on other sites

dette tåler ikke høye trykk på grunn av at Krag & Jørgensen laga ei låskasse som var vel og bra, men desverre for svak.

 

Tull og tøys, "Krag"-ladninger er et nymotens påfunn, den første som dukket opp var 8x57moderat som Norma lanserte i 1957. For skytterlagsammo var ikke dette et tema for ca 1970.

 

Bakgrunnen for "Krag"-ladningene var våpensprengninger med våpen som hadde rustskader (etter ymse lagring under krigen) og våpen hvor ukyndige hadde lekt børsemaker (Hanevik beskriver feks et sprengt våpen hvor headspace i kammeret var justert ved å skru pipa ut 1 omdreining). Det var også før krigen noen tilfeller med sprengninger. De årgangene som var hyppigst utsatt for slikt er fra slutten av 1.vk og fram til ca 1920 (pga ujevn kvalitet på det tilgjengelige råmaterialet).

Fritt etter hukomelsen ble Kragen trykkskutt 1 gang til 6000kg/cm2 og så 1 gang til 5000kg/cm2.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...