Jump to content

Rem 700 til systemrifle


spissmus

Recommended Posts

Jeg har hatt lyst til å montere et 6.5x47L løp til Rem 700 SA som jeg har.

 

Slik jeg forstår så er det å bytte løp på en remington ikke det letteste. Ta av går visst greit, men å få den på igjen og passe nedi stokken kan være vanskelig. Og at dette ikke er en lett prosedyre ut ifra hva jeg har lest.

 

Rafdal lager en "dings" buffer greie slik at det er mye lettere å bytte løp på eks en Remington. Men det betyr at det blir en greie mellom kassen og løpet og kan påvirke presisjonen. Er det noen som har erfaring med denne montasjen fra Rafdal og vil den påvirke presisjonen? Den vil sikkert holde greit på 100m, men hvordan blir det på lengere hold på 600m + ?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har en Rafdal duppeditt på min Rem. 7 Samme pressisjon som før jeg fikk børsa bygget om.

 

Skifter mellom 260 jaktløp og tilpasset sauerpipe i 260. Elgpipe i 358Win.

 

Har en kikkert for hvert løp, Leupold QR montasje.

 

Ingen forandring på innskyting etter løpsskifte.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Da blir det slik at når jeg da strammer til på løpet så vil alltid klakken ligge riktig.

 

Hvis man får ordnet en slik klakk, og man har tvinge til pipa og tang/verktøy til kassen er det da unødvendig med en Rafdal dings mellom kassen og løpet? Det er jo ikke snakk om å bytte pipe hverdag i felt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har lest den tråden. Det jeg i min uvitenhet (om børsemakerarbeid) ikke ser, er vitsen med selve muffa. Du skrur muffe i låskassen, og deretter pipa i muffa. Er muffa kun til for å ha en nøyaktig brystning å skru pipa mot, slik at dette blir likt hver gang, samt for eventuelt å holde rekylklakken?

Link to comment
Share on other sites

Med muffa på kan låskasse forbli i stokken når du bytter løp, samt at rekylklakken befinner seg på samme sted hver gang, noe som betyr mindre justering.

 

Men en passe jigg er det uansett ingen kjempejobb i å bytte løp på en 700 da den tar seg enkelt av jobben med å sentrere rekylklakken, men det blir litt mye å gjøre i "felten" i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da tror jeg at jeg er sånn passe med på notene. 8)

 

Det systemet til Rafdal,- blir det i prinsippet som å montere av/på en lyddemper,- bortsett fra at løpet sikkert sitter litt mer fast i muffa enn en demper sitter på pipa? Er det noe mer hokus pokus å skifte løp enn å skru ut/ av løp og på med et annet? Hvordan skifter man løpet i praksis uten at hele stasen/ muffa skrur seg ut?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med muffa på kan låskasse forbli i stokken når du bytter løp, samt at rekylklakken befinner seg på samme sted hver gang, noe som betyr mindre justering.

 

Hvorfor kan ikke låskassen forbli i stokken når en bytter løp uten muffe?

 

Jeg ser heller ikke det store i den muffa, uten muligens å sikre rett headspace ved hjelp av brysting??

Link to comment
Share on other sites

Dersom du lar låskassa forbli i stokken uten muffe vil du vri rekylklakken "inn i" beddingen, samtidig som at den heller ikke blir riktig sentrert. Å bruke beddingen som "sentreringsverktøy" er ikke nødvendigvis noen god ide.

 

Headspace er intet problem, det handler om å trekke til "nok", evnt. bruke en momentnøkkel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si nei i utgangspunktet. Eneste måtte være at det er mulig å trekke til dette her noe "lettere" slik at man kan utføre litt feltarbeid, det her jeg ingen inngående kjennskap til. Jeg har rifler det klakken sitter fast, og har aldri savnet noen muffe på noe vis. Dog skifter jeg heller aldri løp ute i felten da jeg er av den mening at et løp skal trekkes "tilstrekkelig" til for å yte best presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...