Jump to content

Tips til oljing av stokk


Joggen

Recommended Posts

Har en stokk i lys brun valnøtt, som jeg kunne trengt tips til hva jeg skal/kan olje den med. Har sittet å lest i div gamle tråder, men det er mange tusen tråder sikkert, å sikkert like mange tips på oljer. Har tenkt på linolje og terpentin, men har andre noen bedre måter eller produkt?.

Link to comment
Share on other sites

Var innom disse woodstock opp pussings sidene, men ble ikke noe klokere av det. Stod mye om pussing, fjerning av div finish. Stod så mye og ble sikkert forvirret av det. Det var sikkert 50 forskjellige oljer som ble anbefalt. Leste litt om div oljer, men er ute etter noe jeg kan få litt mer glans i treet, uten å måtte spesial bestille fra en utenlandsk butikk el no.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker CCL produkter som bruker Raudnakke anbefaler. Han er en liten guru når det gjelder stokker. CCL produkter får du kjøpt med magne landrø. Jeg kjøpte Traditional Gunstock oil finishing kit som inneholder red root oil. Linolje har jeg ingen erfaring med selv, men det skal ver bra å bruke. Kanskje noen andre kan hjelpe der. Her har du også et prosjekt som Raudnakke gjor tidligere. Der lærte jeg masse. Angelina prosjektet går fra a til å. Viss det er noe du ikke finne ut av så bruker Raudnakke og mange andre kloke bruker å svare inne på det posten som jeg linka til i den første svaret mitt. Jeg har fått mange gode svar der :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt den. Jeg kjøpte kit som innholder red root oil. Red root olja får man ikke kjøpt seperat. Kitet inneholder olje, herder, rensemidell/polish, litt sandpapir (800) og ei grei bruksanvisning. Men den olja går fint å bruke. Resultatet blir sikkert like bra :)

Link to comment
Share on other sites

Da begynner jeg å skjønne hva slags olje jeg skal bruke. Bor langt unna XXL butikker, men så at jeg kan bestille fra feks skytterlinken. Det er en jakt og våpen butikk her i Molde, så jeg kan jo se innom der før jeg bestilleer. Så at han hadde ei lita avd med div skjefte oljer, kanskje noen av dem eskene i hylla der var CCl?. Det er ihvertfall morro å "bygge om gammel mauser". Den begynner å bli fin nå. Bedding, kapping av løp og demper nå, så har jeg ei råflott rifle. Dem kunne jammen å lage fine våpen før i tiden å. Er litt inponert over hvor solid disse Konsberg gutta har fått det til i sin tid. En trenger ikke noe Blaser el "ny" Mauser til 30000-40000 kr for å jakte og skyte. Hadde jeg bare fått et nytt og lettere løp, så skulle ikke vekta vært så langt unna en så "ny" mauser heller.

Link to comment
Share on other sites

Den olja Skytterlinken selger for 120,- er samme CCL Gunstock Conditioning Oil som XXL selger for 70-80 kroner flaska ja..

 

Denne er fargenøytral, og er et fint vedlikeholdsprodukt.

 

Litt mer glød får du ved å bruke CCLs Red Root Oil, men denne selges desverre bare som en del av et sett... Settet holder dog til en 2-3 stokker hvis det brukes riktig..

Link to comment
Share on other sites

Litt "glød" jeg har lyst på. Synes litt rødskjær i treet er veldig vakkert. Skal se innom jaktbutikken på skjefte oljene om de har root olje i seg. På en gammel krag jeg pusset ned brukte jeg Lin olje(ren ikke blandet ut i Terpentin), og det ble ok det, ihvertfall når en tenker på åssen det var før. Ble en slag gul/honningfarge, men tror ikke det passer på den Mauserstokken min nå. Der tror jeg olje med rødskjær i blir veldig vakkert

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, da er jeg kommet i mål da :D . Synes jeg så noe i hyllene der som lignet på bildene jeg så av denne CCl oljen i en tråd jeg søkte på. Bare bra det er et sett, for jeg har ei gammel Sauer hagle jeg skal pusse opp og. Da blir det inn å kjøpe olje imorgen så snart jeg kan :D . Gleder meg til å se åssen stokken blir etter en runde med sånn olje. Den er litt "grå" nå etter å ha fjernet beddingen med dremel.

 

Vet ikke om jeg tørr å beise den, skal først prøve bare å olje den med den CCl oljen. Om jeg blir fornøyd. Kanskje jeg prøver etter jakten, når stokken er tørr og slitt etter å ha jaktet masse?. Har en Sauer som jeg bruker ellers, å den beiser jeg, men blir litt mørk og tar vekk strukturen i treet. Men når den er brukt i vær og vind, er mye slitt av, å ny behandling må til.

Link to comment
Share on other sites

Den olja Skytterlinken selger for 120,- er samme CCL Gunstock Conditioning Oil som XXL selger for 70-80 kroner flaska ja..

 

Denne er fargenøytral, og er et fint vedlikeholdsprodukt.

 

Litt mer glød får du ved å bruke CCLs Red Root Oil, men denne selges desverre bare som en del av et sett... Settet holder dog til en 2-3 stokker hvis det brukes riktig..

 

Sorry vis jeg kupper tråden nå,men må bare spørre deg om noe Raudnakke.

Veit du om det er lovlig å olje en Sauer 200 STR med CCL som brukes til DFS skyting?

Og lønner det seg å ha på olje før eller etter feltsesongen?

(har hatt børsa i 1,5 år uten å olje den)

 

PS:Må igjen beklage for of-topic i tråden din joggen.

Link to comment
Share on other sites

Henta fra skytterlinken:

Ta vare på skjeftet! Puss ned stokken og legg på tynt lag med denne oljen. Gjenta til treverket slutter å suge til seg olje. Oljen gir en gyllen farge og beholder Sauerens originale utseende i henhold til gjeldene regelverk i DFS.

Jeg har ikke peiling selv....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 2 years later...
  • 2 years later...

Hei.

Jeg er en rookie når det gjelder stokker og har forsøkt mange oljer og produkter uten å bli særlig fornøyd.

Kjøpte ccl sitt mastersett. Der er det alt (etter mitt enkle syn)man behøver for restaurering av stokker eller behandling av nye ubehandlete stokker.

Det er et sett jeg ble svært positivt overrasket over. Nå er jeg ikke bransjetilknyttet eller har forretningsmessige interesser

mhp dette produktet.

Det inneholder bla lakk og finishing remover.Red root olje,herder,klar olje, farget beis, porefyller, poleringsmiddel, og voks for å gjøre finishen mer motstandsdyktig for fukt.

Tenkte dette ville spare meg fra å løpe rundt å lete etter forskjellige remedier etter gode eller mindre gode tips.Settet gir mulighet for både den herlige oljefinishen og den blankere finishen som får treet til å gløde.

Nå er dette min mening og det er sikkkert mange andre meninger omdette emne. Det har også å gjøre med hvor mange timer /dager/uker man vil bruke på stokkarbeid

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...