Jump to content

Perfekt kaliber til kobbe/havert?


Extreme

Recommended Posts

Tja eg er vel i grunn tilhenger av 6.5x55, men skal du ha ei rifle til litt meir moro og langhold, så er jo 6.5-06 eller 6.5-284 litt artige kreasjoner med litt fart og morro. :)

Og som Polardego her påpeker, det er anslags krav til storvilt på sel, så miminum er 9 grams kule, og 2.700 Joule som minimum. Derav er det 6.5x55 og oppover som er minimum. :)

Link to comment
Share on other sites

Personlig mening er vel kansje ikke så viktig dersom du blir sjekka av oppsynet?

Altså du må ha en rifle i et kaliber hvor du kan bruke patroner med minimum 9 grams kulevekt/2700 j energi, (eller over 10 gram/2200j.)

 

I mine øyne er 6,5X55 med 100grs kuler i 1000 msek ypperlig til sel, men de patronene er altså ikke lov å bruke på sel. Fordelen med 6,5 er at om du har med deg en 6,5X55 og patroner med 9 grams kuler i magasinet, så er du innenfor loven om du blir sjekka. Med en 22x kaliber kan du ikke være innenfor loven uansett....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Prisen" for å skyte sel med for lite kaliber er forøvrig 5000 kroner. Kjenner noen som har blitt bøtelagt for det.

Det kommer nok helt an på hvem som anmelder, og ikke minst på hvem som ser på straffeutmålingen. Jeg er ingen dommer, men vil nok tro at for å bruke feil ammunisjon / våpen kan nok konsekvensen bli større enn 5000kr i bot. Særlig da hvis du er uheldig å skadeskyter i samme slengen. Da henger nok beslag av våpen, fradømmelse av jaktrett og bot like over hode ditt.....

Tror nok Høggern`s løsning er mest fornuftig!!

Link to comment
Share on other sites

Etter mine meninger og erfaringer vil den beste kombinasjonen til seljakt innenfor dagens regelverk være en eller annen hissig patron i 6,5mm, 270 eller 7mm som er i stand til å få ei dårlig(les lettekspanderende) 140gr kule opp i såpass hastighet at den ekspanderer fort. 900m/s syns jeg man bør strebe etter.

Jeg har brukt 6,5-284 ladd med 140gr A-max i de senere årene, og resultatet har vært helt ypperlig. Dette er neppe det eneste saliggjørende, men vil tro at det ikke er så langt unna det optimale.

Jeg har sett en del eksempler på at bruk av "standard" storviltpatroner som 308win etc med solide kuler av typen a-frame, oryx etc har gitt "messy" resultater ved litt marginale treff.

Link to comment
Share on other sites

det er vel 6,5 7mmrem eller 30.06 som er tingen for dette de 2 siste dekker vel det mest 7mm er det vel ganske dyr amo til og den siste kan være veldig bra hvis du får takk i litt lettere kuler +at du kan jakte det meste i norden med dette kalibre:!: :!:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det diskutert mye rundt a-max her på forumet tidligere og det er vel ingen som er sikker på at a-max er lovlig til storvilt, så da er den ikke etter boka på sel heller. Noe som er svært synd hvis flere har erfaring med at den gjør jobben godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...