Jump to content

Hagleskyting og kjøp av hagle.


Xzip

Recommended Posts

Hei, har fylt 16 og har lyst å kjøpe hagle, hva må til for dette? Er det bare å ta jeger prøven å levere inn en søknad på hagle hos politiet? eller er det en enklere måte?

Haglen hadde jeg tenkt å bruke til leirdue skyting og litt små jakt på fugl, kan jeg da kjøpe 2 hagler i en alder av 16år?

 

Jeg respekterer våpen godt og har skutt både pistol og rifle/hagle aktivt før.

Link to comment
Share on other sites

Du kan melde deg inn i et jaktskytterlag. På søknaden kan du jo skrive "trening og jakt" feks. Jeg gjorde det da jeg skulle ha hagle første gangen. Hadde tatt nesten ferdig jegerprøvekurset, men orket ikke vente, meldte meg inn i jaktskytterlag og sendte søknaden, og den gikk fint gjennom. Ellers finnes det vel leirdueskytterlag?

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis du ikke har noe på rullebladet så skulle den søknaden gå fint igjennom den ;)

 

Du har jo Jegerprøve kurset så dt skal jo greit! Men hvis dt ikke går så er dt ikke vanskeligere en og registrere våpnet på faren din! ;) Det jeg gjorde men jeg kjøpte meg hagle rett etter Konfirmasjon så var ikke 16!

 

Men er ikke sikker på om du kan kjøpe 2! TROR dt har kommet nye regler, men er ikke sikker på om dt angikk hagler!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Se nedenfor utdrag fra Lov om våpen (våpenloven) Se hele på www.lovdata.no

Har du Jegerprøven har du synliggjort behov for hagle til jakt. Hvis du i tillegg er medlem i en forening/lag

som har skyteøvelser for hagle (f.eks.NJFF foreninger, Norges Skyteforbund) har du kanskje en mulighet for nr. 2 til konkuranse (dette også for nr. 1). Tror dette fortsatt avgøres av politimesteren som vist nedenfor selv om det i ny våpenforskrift av 1. luli 2009 gis mulighet for våpengarderobe på 6 våpen. Tar kanskje feil her.

Glemte noe , ja du må sende søknad, dette får du hjep til av evnt. forhandler.Skal du kjøpe privat er det samme søknad.Be evnt. noen om hjelp hvis du er usikker.

 

"Kapittel II. Erverv m.v. av våpen og våpendeler.

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. "

 

Kikka litt etter at dette var skrevet og fant dette ang. konkuransevåpen i ny forskrift.

Konkurransevåpen:

Konkurransevåpen regnes ikke inn i jaktvåpengarderoben. For å erverve konkurransevåpen må en dokumentere aktivitet, samt framlegge medlemskort og startkort (klasseføringskort).

For å erverve flere konkurransevåpen til samme bruksområde, vil det stilles nærmere krav til aktivitet, som deltagelse i åpne stevner.

Beklager att dette ikke kom med i første utgave.

 

pk

Link to comment
Share on other sites

Men vist jeg kun vil drive med Trening/leirdue de første årene, kan jeg da legge inn en søknad på hagle uten å ha tatt jeger prøve? og er det noe restiksjoner på hvilken hagle jeg kan kjøpe, har blitt anbefalt en pumpehagle eller en dobbel, men hva er best til leirdue? pumpe eller dobbel?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var det jeg hadde blitt fortalt! Måtte bare få det bekreftet!

 

Haglene som blir brukt på treningen til jakt og fiskelaget er to-løps hagler, men en av skytterene bruker en semi-auto. Han annbefalte meg å kjøpe semi eller pumpe. Hva synest dere?

Link to comment
Share on other sites

Hva kaliber vil dere anbefale? Har sett på en hagle i kaliber 12/89, men ammunisjonen er jo svin dyr! Så tror jeg går for en 12/76, denne ammunisjonen er vel den som er mest vanlig å finne rundt om. Foresten kan du bruke 12/70 i en 12/76 hagle?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var det jeg hadde blitt fortalt! Måtte bare få det bekreftet!

 

Haglene som blir brukt på treningen til jakt og fiskelaget er to-løps hagler, men en av skytterene bruker en semi-auto. Han annbefalte meg å kjøpe semi eller pumpe. Hva synest dere?

 

Hei!

 

Hvilken hagle DU kjøper deg, må DU selv bestemme. Spurte du han hvilke argumenter han hadde for å anbefale deg pumpe eller semi? Den eneste forskjellen(bortsett fra mekanismen selvfølgelig) er at dene ene lader av seg selv, den andre må du pumpe fram det andre skuddet og den tredje har to løp.

 

Dra selv til forretningen du har tenkt å kjøpe hagle av, prøv haglene, og spør forretningens børsemaker/våpenansatte om hjelp. IKKE kjøp en hagle på intenett fordi den SER så bra ut og har fått god "kritikk".

 

Jeg har forsåvidt selv halvauto, og er meget godt fornøyd med det. Men jeg fant ikke ut av at jeg ville ha halvauto, før jeg hadde hatt både overunder og sideligger.

 

Lykke til med haglekjøpet, jakten og skytingen :D

 

Mvh IvoRei

Link to comment
Share on other sites

Hva kaliber vil dere anbefale? Har sett på en hagle i kaliber 12/89, men ammunisjonen er jo svin dyr! Så tror jeg går for en 12/76, denne ammunisjonen er vel den som er mest vanlig å finne rundt om. Foresten kan du bruke 12/70 i en 12/76 hagle?

 

Ammunisjon i stål er ikke så dyrt i 12/89. Du får også en ny patron, "blackcloud" som heller ikke er så dyr, i 12/89.

I en supermagnum kan du bruke alt av cal. 12, i en 12/76 kan 12/70 brukes.

 

Det vanligste er 12/76, 12/70 er litt mer uvanlig idag, ettersom nyere hagler må trykktestes høyt pga all stålskytingen som en følge av blyforbudet...

Link to comment
Share on other sites

Ja. Fra du er fjorten til 16 kan du jakte under oppsyn av erfaren jeger. Denne kan ikke sette deg på post og selv jage vilt mot deg, men må være sammen med deg hele tiden. Fra du er 16 kan du jakte småvilt selvstendig med tillatelse fra dine foresatte, og fra du er 18 kan du også jakte selvstendig på storvilt. Lykke til med jegerprøven! (Der får du forøvrig vite alt dette..)

Link to comment
Share on other sites

Må jeg ta det grunnleggende sikerhets kurset for hagle vist jeg begynner i lerdue klubb når jeg allerede har sikerhets kurset for pistol/rifle?

 

Dette er bakt inn i jegerprøven(hvis du ikke har tatt den):)

Hvis du ikke er jeger, men bare vil skyte, er jeg ikke sikker på hvilke bestemmelser som gjelder...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...