Jump to content

Problemer med våpensøknad, prøver politiet å være vanskelig?


helgekriger

Recommended Posts

Jeg leverte for to uker siden inn søknad på 9mm pistol og hagle. Som vedlegg la jeg ved følgende:

 

- Startkortet fra pistolklubben

- Jegeravgiftskortet

- Kvitering på FG-godkjent våpenskap

 

Jeg har nå fått tilbake søkaden pga manglende dokumentasjon. Ifølge politiet mangler jeg:

 

- Bekreftelse på medlemskap i skytterlag, se vedlagt skjema (også fikk jeg et skjema som må fylles ut av både meg og pistolklubben) + bevis sikkerhetskurs

- Bekreftelse fra jeger og fiskeforening (medlemskort) med egen bane. Vennligs oppgi navn på skytebanen.

- Annet: Hvor skal du skyte lerdue? I hvilken klubb.

 

Altså... ifølge pistolklubben min skal det holde med startkort. Hvem har rett her?

 

Og når det gjelder haglen, jeg har hatt hagle før og da holdt det med jegeravgiftskortet. Hvorfor skal de vite hvilken bane jeg skal skyte lerdue på, og hva mener de med "bekreftelse fra jeger og fiskeforening (medlemskort) med egen bane".

 

Jeg er foreløpig ikke medlem i noen klubb, tenkte jeg skulle skyte lerdue på tomta til en kompis. Er ikke det lov lenger?

Link to comment
Share on other sites

Ang pistolen, har du håndvåpen fra før? Jeg vil anta at enkelte politidistrikt er noe restriktive ved første gangs håndvåpenkjøp. Normalt ville jeg lagt ved en bekreftelse fra pistolgruppa hvor de sier at du har vært aktiv i mer enn 6mnd og at du har tatt sikkerhetskurs. Videre er det lurt å legge ved medlemskapsbevis på klubb som er medlem i NSF.

Hva gjelder hagla, så spørs det jo hva du har skrevet på bruksområde. Om du skrev at du skal bruke den i konkuranse, så er spørsmålet til politiet legitimt. Om du søkte på ei jakthagle, så burde det ikke være krav til medlemskap i noen forening med treningsanlegg. (Pr dags dato er det jo ikke krav til trening med hagle for å gå på jakt).

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du er du har jegeravgiftskort så skal du kunne kjøpe en hagle. Pistoler vet jeg nada om :)

 

Var det jeg trodde, det gikk greit med bare jegeravgiftskortet sist jeg søkte. Står dette skriftlig noen sted? Jeg tar turen ned på politikammeret i morgen, hadde vært fint om jeg har kilder å vise til.

Link to comment
Share on other sites

Ang pistolen, har du håndvåpen fra før? Jeg vil anta at enkelte politidistrikt er noe restriktive ved første gangs håndvåpenkjøp. Normalt ville jeg lagt ved en bekreftelse fra pistolgruppa hvor de sier at du har vært aktiv i mer enn 6mnd og at du har tatt sikkerhetskurs. Videre er det lurt å legge ved medlemskapsbevis på klubb som er medlem i NSF.

Hva gjelder hagla, så spørs det jo hva du har skrevet på bruksområde. Om du skrev at du skal bruke den i konkuranse, så er spørsmålet til politiet legitimt. Om du søkte på ei jakthagle, så burde det ikke være krav til medlemskap i noen forening med treningsanlegg. (Pr dags dato er det jo ikke krav til trening med hagle for å gå på jakt).

 

Jeg hadde hagle før, har også rifle fra HV.

 

Når det gjelder hagla, så skrev jeg lerdueskyting. Hvorfor skal denne dama legge seg opp i hvilken bane jeg skal skyte på osv?

Link to comment
Share on other sites

...også fikk jeg et skjema som må fylles ut av både meg og pistolklubben.

 

Skal til å søke selv og fått ordnet med papirer fra klubben, men da jeg ringte politiet og hørte om det var godt nok, fikk jeg beskjed om at jeg trenger enda et skjema som skal fylles ut av meg og formann i klubben, som du nevnte. Har hørt litt rundt på andre politistasjoner og det var opptil flere som ikke hadde hørt om det, mens stasjonen der jeg skal søke hadde blitt pålagt dette skjemaet av POD. Synes det er merkelig at det skal variere så fra kammer til kammer.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hagla, så skrev jeg lerdueskyting. Hvorfor skal denne dama legge seg opp i hvilken bane jeg skal skyte på osv?

 

Hun følger faktisk bare reglene. Hagle kan du kjøpe til a) jakt: da holder det å legge fram jegeravgiftskort, eller b) konkurranse: Da må du dokumentere at du er medlem i et forbund som har program for skyting med hagle, og en klubb som faktisk driver med det. Antagelig derfor kontrollspørsmålet om baneanlegg. Hadde du skrevet jakt på bruksområde skulle søknaden gått gjennom.

 

Du kan like det eller ikke, men du får ikke ervervstillatelse for våpen for å trene på egen hånd.

 

Skjemaet som nevnes har vært i bruk i enkelte distrikter i snart ti år (jeg fylte ut et slikt første gang i 2002), og POD synes det er en så god ide at det er i ferd med å innføres over hele landet.

 

At du har rifle fra HV er fullstendig irrelevant for en sivil våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har søkt om hagle til lerdueskyting så er det ikke snakk om jaktvåpen, men våpen til øvelse og konkurranse :arrow:Forskriftens § 13.

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. [...]
Link to comment
Share on other sites

Litt ot, men dersom man er medlem av to klubber og søker på bakgrunn av aktivitet i den ene, må man da legge ved spesifikt medlemskap i den klubben man søker fra, eller vil det være det samme hvilket medlemskort man legger ved? De skal vel bare ha bekreftelse på at jeg er med i NSF?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel vanlig praksis å levere med vedlegg til http://www.nop.no/index.php?option=com_remository&Itemid=2&func=startdown&id=46

Tror dette også er nedskrevet i et av de tidligere rundskrivene i så fall bør det også være i siste forskrift. Så nøye har jeg ikke lest den.

 

Dette med jakt / rifle bane hadde jeg bare bedt dem se bort fra da det ikke er relevant for en søknad for håndvåpen utover å styrke din posisjon som en aktiv skytter.

Link to comment
Share on other sites

ved håndvåpenkjøp,forlangte politiet(da jeg kjøpte)en slags behovsattest. der sto kaliber og bruksgren,dvs revolverfelt,militærfelt fin osv. deretter signerte klubbformann med stempel. dette skjemaet måtte vedlegges alle søknader om erhverv av håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...