Jump to content

Vi bygger bue(r)


M67

Recommended Posts

Da var buen overlevert til sin rettmessige eier, aka "silent killer" :wink:

IMG_5130.jpg

 

Ruger,

Råhuden må bløtes i lunkent vann, jeg limer det på med vanlig hvitt trelim (Casco trelim).

Skjære 2 strimler litt brede enn buen og lange nok til å overlappe på midten.

Bløte huden i 10-15 min, stryk av vann, klin lim utover buen, smekk hudstrimmelen på buen, strekk litt, og legg i press, jeg bruker en stripe vannfast kryssfiner, plastduk og ca 1 limklemme (type stor klesklype) hver 5cm.

 

Skal se om jeg finner noen bilder av en annen bue, eller så skal jeg ta bilder når jeg backer bjerkebuen i denne tråden - om jeg gjør det, og om jeg finner resten av råhuden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på en ting, da en god planke tilsynelatende kan være vanskelig å oppdrive...

Lemmene trenger jo ikke være tykkere enn en liten brøkdel av håndtaket, som heller ikke skal bøyes og derfor ikke er så alt for nøye med strukturen i. Finner man én god planke, kan det da for en klumsete nybegynner være en ide å klyve den i to, ned mot tykkelsen som trengs i lemmene, for så å laminere midten med "dårligere" tre, eller evt kappe i enden og legge dobbelt på midten?

 

Altså noe lignende eikebuen. Bortsett fra utseende på sluttproduktet, vil det være andre grunner for å ikke gjøre det? Sparer en jo også for en hel masse høvling?

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt grei måte gjøre det på FatDog, er ikke uvanlig heller. Tror dog ikke du sparer noe tid og arbeid, da grovtillering - dvs. "høvling" ned til "litt for tykk" går unna på noen minutter, om planken så er 1" tjukk

En annen ting er at "en klumsete nybegynner" ikke aner hvor tykke lemmene blir.

 

De blir forøvrig mellom 10 og 16-17mm avh. av treslag og variasjon i stivhet, lengde, lengde på håndtaket, bredde - og hvor kraftig buen skal være

 

 

 

Uansett, masser av buer er skjøtt på midten fordi den gode trebiten ikke var lang nok. Ville nok passa på at den var så tykk i skjøten at den overhodet ikke bøyer seg der, så er limfugen tryggere.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Begynte å leke meg med lappstålet (samekniven...) i fjæra ved St Hansbålet. Ente opp ei min første bue, mer avansert enn ei trestikke med strenghakk i endene. Det gav mersmak, og har knekt :evil: et par råvedforsøk i rogn de siste par dagene. Tror jeg har det litt for travelt, og vått treverk er da heller ikke det beste å arbeide med... Men nå skal det prøves med tørt virke! Kjøpte meg sikling i dag, og har lett litt i garasjen og sett hva jeg kunne finne:

 

Har ei 1" bordfjøl i noe jeg tror er rogn. Kan få to bra biter fra den som må skjøtes på midten. Bør en rognbue bli tynn og bred eller smal og tykk? Kan få 120-150 cm totallengde på emnet.

 

Har også en tykk plank av lerk liggende i taket. Denne er veldig rettvokst, veldig grov og har noen fine partier uten kvist i nærheten, som skulle rekke til flere heltrebuer. Vet du hvordan lerka vil være å jobbe med?

Kanskje denne som vil være mest aktuell.

 

Kan ta et bilde eller to i morra.

 

Har også en tykk (til treslag og vokstested å være...) stokk av einer, men frykter denne er kvistete, sprukken og fæl. Skal prøve å få saget den opp og sett inni den.

Link to comment
Share on other sites

Bør en rognbue bli tynn og bred eller smal og tykk? Kan få 120-150 cm totallengde på emnet.

Det er uansett lettere å få til en bred bue enn en smal, ville laget den 35-45mm bred på det bredeste. 120-150cm er nå alt for lite for en voksen mann, om en ikke har litt erfaring og kan tilpasse designet, f.eks. lage den sinnsykt bred. En bue med stivt håndtak bør/må ikke trekkes mer enn 1/2 av lengden sin - og helst ikke det engang, 70cm piler på 170cm bue er passe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan jukse den lengre med å legge inn en "dårligere" bit på midte. Men har lest litt rundt om på buer laget av lerk, og det ser ut for å være helt greit materiale, så blir nok satt til pers den først. Får se om jeg limer opp rogna, så får den godgjøre seg mens jeg plages men den andre!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

M67@"De blir forøvrig mellom 10 og 16-17mm avh. av treslag og variasjon i stivhet, lengde, lengde på håndtaket, bredde - og hvor kraftig buen skal være"

 

 

Kan en lekt fra byggvaren i eik/bjørk/ask på 19x48mm bli et kurrant emne til en voksen, med midtstykket pålimt for økt tykkelse?

 

Har en trelasthandler i byen med godt utvalg i diverse treslag. ( eik, bjørk/mahogni/ask/lønn uten jeg har oversikt på alle og alle dimensjoner.)

Link to comment
Share on other sites

Ei slik "lekt" er helt super, forutsatt at fibrene er rette og parallelle i buen (forklart tidligere) og at det IKKE er er kvist i emnet.

Pass på at overgangen mellom forsterkning og resten er jevn.

 

Ville brukt eik eller lønn - byggevare-ask er ofte noe tvilsom, og bjerk er litt vanskelig å se fiberretning i. Alle er bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere gode kilder til bue-emner. Her er de to jeg har brukt mest.

 

http://www.tradbow.no/

http://www.trebuen.no/

 

Et av mine resultater av de to nettsidene. Buen er laget av ask. Håndtak og Siyas (ørene i tuppen av buen) er laget av bjørk. Buen er også laminert med glassfiber (spesiellt laget for buer). Til sist er buen pyntet med en gammel skinnjakke!!! Etter at bildet er tatt har jeg montert pilhylle av reingevir.

CIMG0734.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Hei, nå har jeg fått "buesyken" jeg også. akkuratt nå er jeg utvekslingsstudent og bor hos en eier av et stort snekkerfirma i Østerrike. Jeg har tilgang på masse verktøy og treslag.

 

Jeg tenkte jeg skulle lage ei god bue til "lillebror" som avskjedspresang ellernoe i den duren.

 

Det er første gang jeg lager en ordentlig bue. Hva slags treverk skal jeg bruke? Jeg lager en som er 160 cm lang og har 60 cm lange piler.

tenkte å la buen være 4 cm bred, og bli smalere og smalere utover. dette finner jeg ut av etterhvert! :)

 

funker det greit med vanlige planker? av feks eik eller hassel? eller lerk?

 

har sett litt rundt på folk som har brukt trær de har funnet, hvor lenge og hvordan må det tørke?

 

Noen tips?

mvh Kristian! :)

Link to comment
Share on other sites

Alle tresorter kan brukes så lenge buens utforming (især bredde) er tilpasset treets egenskaper (eller at man gjør buen så "veik" at den ikke knekker. Men det er et litt uambisiøst utgangspunkt)

Metoder (egenvektindeks, knekkprøve) for å bestemme egenskapene står beskrevet i Traditional Bowyers Bible.

 

Eik er fint, hassel funker med varmebehandling.

Det høres ut som du skal lage en barnebue, så jeg gjetter på at en 4cm bred eikebue går godt. M67 har bedre erfaring med eik, og jeg tror nok han titter innom her.

 

Hvis du hogger i skauen smører du endene med lim umiddelbart. Hvis du så grovformer buen med en gang kan den være tørr på en mnd. eller så.

Link to comment
Share on other sites

Om snekker'n har et trelager, eller om du finner en trelasthandel som har askplanker så er det aller enkleste å lage en enkel plankebue. Du finner ellers mye fin info på nett (f.eks. bueforum.no).

 

Tørketiden vil være litt varierende avhengig av så mye, jeg har brukt å hugge på sommeren, og spikke på våren. Som Stefflus skriver så finner du VELDIG mye fin info i "Traditional Bowyers Bible".

 

 

Hei, nå har jeg fått "buesyken" jeg også. akkuratt nå er jeg utvekslingsstudent og bor hos en eier av et stort snekkerfirma i Østerrike. Jeg har tilgang på masse verktøy og treslag.

 

Jeg tenkte jeg skulle lage ei god bue til "lillebror" som avskjedspresang ellernoe i den duren.

 

Det er første gang jeg lager en ordentlig bue. Hva slags treverk skal jeg bruke? Jeg lager en som er 160 cm lang og har 60 cm lange piler.

tenkte å la buen være 4 cm bred, og bli smalere og smalere utover. dette finner jeg ut av etterhvert! :)

 

funker det greit med vanlige planker? av feks eik eller hassel? eller lerk?

 

har sett litt rundt på folk som har brukt trær de har funnet, hvor lenge og hvordan må det tørke?

 

Noen tips?

mvh Kristian! :)

Link to comment
Share on other sites

Barlind er "the holy grail" innen langbuer! Giftig/kreftfremkallende som bare det. Jeg ville brukt ask, og sendt barlinden til meg :lol:

Trenger du mere info om plankebue av ask, så bare send meg en pm/mail...

 

 

takk for svar! :) jeg har tilgang på en hel masse forskjellige tresorter! han sa han kunne få tak i barlind også! er dette noe å bruke for en som er ny i temaet? med tanke på at det er giftig.

 

Lurer på om det ikke blir å finne en fin planke av ask! :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at gode barlindemner nærmest er sjelden kost selv hos bueemneselgerne, så tviler litt på "snekkerverksted"-kvalitet i denne sammenhengen. Da må man få granske emnet nøye før man bestiller, så å bestille en slik kvalitet i blinde tror jeg ikke du får bue av.

 

Da er det nok større sjangs for å finne en bue i en ask- eller eikeplank.

Link to comment
Share on other sites

hassel funker med varmebehandling.

Hassel funker uansett. Ellers er mye beskrevet i denne tråden og jeg gidder ikke/har ikke tid til å gjenta alt nå.

Ellers kan en prøve å fyre opp Kviljo - han er ekspert. Det, og kjøpe/låne/stjele Traditional Bowyers Bible

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at gode barlindemner nærmest er sjelden kost selv hos bueemneselgerne, så tviler litt på "snekkerverksted"-kvalitet i denne sammenhengen. Da må man få granske emnet nøye før man bestiller, så å bestille en slik kvalitet i blinde tror jeg ikke du får bue av.

 

Da er det nok større sjangs for å finne en bue i en ask- eller eikeplank.

Han bestiller ikke barlind, han sier han vet hvor det vokser en del av det her nede! Det ligger visst nedi en dal et lite stykke fra veien. Han kjenner eieren, som sa vi bare kunne gå å kutte ned noen om vi ville! :P Så vi må jo plukke det selv. :P men tror jeg lager av ask da han har mye fin plank liggende! :) hehe!

Link to comment
Share on other sites

I dag satte jeg i gang med noe jeg tror er ask. :) Det gikk over alle forventninger! :D Lagde en relativ kort bue til vertsbrodern. Skal gjøre den ferdig på fredag ettermiddag. Jeg er litt usikker på spennet i buen, jeg tror jeg må pusse ned litt mer noen steder for å få en mer gjevn bøy på begge sider. Det er egentlig ganske bra spenst i den. Jeg ble overasket over hvor godt spenn det var i denne lille saken!

 

Skal blandt annet gjøre ferdig håndtaket på fredag. :)

 

Noen tips til hvordan jeg skal lage gode piler? funker det med hønefjær som styrefjær? tenkte på å sette pila i en drill å kjøre i gang mens jeg holder sandpapir rundt... :P noen erfaringer?

 

slenger opp noen bilder av hvordan den er sålangt. :P

dsc00858m.jpg

 

emne jeg fant, ikke helt rette årringer, men det var tenkt som prøvestokk.

 

dsc00859h.jpg

tegnet opp og startet med saga.

 

dsc00860ep.jpg

 

formen kommer gradvis.

 

dsc00861y.jpg

blir bare bedre og bedre.

 

dsc00862rk.jpg

 

fått opp en tiller.

 

dsc00864x.jpg

 

her må det jobbes...

 

dsc00865v.jpg

 

håndtaket er vell kanskje litt i største laget, men da vet jeg i det minste at den ikke brekker der. :P

dsc00866m.jpg

Ryggen på bua

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut.

Men om du ser etter så bøyer lemmene seg veldig mye på midten og lite i endene, særlig den høyre. Det er forsåvidt riktig, men trenger ikke være så ekstremt som her.

Det er fare for permanent bøy i den kraftige bøyen ca. midt på høyre lem. Men dette er (som buebygging) flisespikking :mrgreen:

 

Good Work!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da blir det fram med sandpapiir og tynne ned litt der ja! Fy søren så morro dette var!!! Når jeg kommer hjemigjenn til Norge skal jeg rett ut i skogen å finne fram emner av rogn bjørk og alt mulig rart og prøve meg fram! :D

 

Jeg har forresten laget pilene til bua, men bare i grove trekk. De er 4 kantede og 7 mm tykke. De er halve lengden av buen.

Håper på å komme rundt 50 meter med buen. Men er litt usikker, pga lengden på bua. 126 cm. xD

Link to comment
Share on other sites

DSC00093.jpg

Sånn lager jeg piler.

Sorterer meg ut noen 70mm furugerikter med prima fiberretning, som jeg så strimler opp og kjører gjennom jiggen.

Jeg gjør det sånn fordi jeg liker å gjøre det sånn. Etter at de er sortert på spine (stivhet) er det klart at det lønner seg ikke mot å kjøpe pilskaft.

Andre freser emnene fire ganger på en avrundingsfres.

Og så er ganske vanlig å forme dem for hånd.

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg akkuratt litt tid til å teste bua. Men fikk ikke målt opp. Jeg lagde noen enkle piler, ca 60 cm lange. fjær tok jeg fra et gammelt indianerkostyme. Jeg la ikke inn så mye arbeid i pilene. Pusset de runde og gjevne, men lot de få en større diameter på tuppene. Fjærene limte jeg på med snekkerlim og elektrikker teip! xD Selv syns jeg de var fine, men er jo ikke til å sammenligne med andre piler jeg har sett folk har laget! :P

 

Takk for tips, tror jeg bruker drillen i morgen! tok litt tid med sandpapir på trekloss! :P

 

Pilen på bildet gikk vell rundt 60 meter men trakk jo ikke fullt fordi jeg tenkte jeg skulle prøve å skyte den inn? Målet mitt for morgendagen er å lage en pil som går 80 meter! :D få på en strammere mer stabil streng og lage lettere piler, så kanskje det er mulig?

 

På bildene ser man at strengen er litt lang. Noen som har tips til hvor lang strengen skal være på en 126 cm lang bue?

dsc00868zf.jpg

 

dsc00867ku.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hohohoho! :P nå kan dere bli grønne av missunnelse!!!

 

Jeg har fått en barlind stokk som er helt rett og ca 25 cm i diameter! :D Men problemet er at den er kort! :( ca 1 meter! :(

 

Den har ligget til tørk i 6 år oppe på et loft!

 

Hva sslags bue kan jeg lage av det? tenkte jeg skulle spleise to deler sammen til en lang, med et annet hardt tre.

 

hva slags form skal en barlind bue ha? hvor tykk skal den være?

 

huff. nesten for galt at en fersking som meg får tak i noe så grommt noe helt gratis! :o

Link to comment
Share on other sites

pjah kan vel bli en litt kort langbue på bortimot 180? Barlinda tåler en smal, tjukk profil med avrundet buk (så lenge den er lang nok). Denne avrundingen konsentrerer trykkreftene, og ikke mange treslag takler det.

Eller tryggest med en flatbue med stivt grep, kanskje. den vil isåfall kunne bli lang!

Spleising og langbuemål står omfattende beskrevet i Traditional Bowyers Bible 1, det fins også mye om det på ymse bueforum.

 

Ikke noe galt i at en fersking går løs på et barlindemne, men dette er noe annet enn å lage flatbue av billig plank, og jeg tror du blir mer fornøyd med resultatet hvis du legger bort snekkern et øyeblikk og heller finner ut hvordan du skal "finne buen" i emnet (TBB).

Hvis vi ser bort fra årringbredde (du har bare dette emnet, så bue skal det bli uansett) og det blir langbue, så bør du vurdere om det må fjernes noen lag med yteved (TBB). Hvis svaret er ja, så har du en god del forsiktig båndkniv og skrapearbeid foran deg, og desto mer hvis du møter på småkvist lengre inn.

Og så vil jeg anbefale at du klyver stokken med kiler slik at du er sikker på at du følger fibrene, de kan være vridd.

 

Ah, og angående strenglengde.

Du lager strengen så kort at du får den strengehøyden du vil ha. 4-5 tommer fra buk til streng bør det være så du ikke smekker hånda hele tiden. Lengre fjær krever større strenghøyde, men lav strenghøyde gir mer effektiv og ofte presisere bue. Men kortere streng stresser buen litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...