Jump to content

federal trophy bonded tip? 150gr-180gr


7.62x63

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • 1 year later...
Hallo lurer bare på om det er noen som har erfaring med denne patronen til jakt på elg og nedover?

 

Federal TBT er kanskje det aller beste du får kjøpt for penger om du ikke er hjemmelader. Spesielt HE utgavene gir deg noe ingen andre enn Federal og Hornady produserer. Suverene jaktprosjektiler som gir stor diameter, raskt men kontrollert ekspansjon, super presisjon og ikke minst mer punch enn noen andre fabrikker kan skilte med.

 

I 30-06 sammenlignet med f.eks Norma Orys yter Federal TBT HE ca 80m/s mer med ei MYE bedre kule til lavere pris. Egentlig en no brainer.

 

Andre meget gode fabrikkpatroner er Superformance fra Hornady, men jeg personlig har nok mer tro på TBT som all round kule enn Interbond og GMX. Hastighetsmessig er disse to fabrikantene ett hestehode foran de andre

Link to comment
Share on other sites

Men hva med hjemmeladere da?

 

Er ikke denne kula (TBT & TBBC) å få kjøpt løs noe sted ? Har forsøkt å leite, men finner den kun hos Børselars.no til 21kr stykket i .30 kaliber.

 

Har tidligere funnet den i 458 både som TBBC og helmantlet. Men det var en restpakke.....

Link to comment
Share on other sites

Skaut en 12 spirs elgokse på 250 kg med Federal Trophy Bonded Tip (180grs) i fjor. Oksen tok et skritt etter bogtreff før den la seg. Ikke mye erfaring men så langt virket kulen helt suverent. Lite kjøttødeleggelse på oksen. Fikk gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i 2 sesonger med 165g varianten av TBT i 308 (48cm løp). Har skutt både elg, hjort og rådyr med den. Den virker å være veldig effektiv med tanke på å få dyra raskt i bakken. Men under fjorårets jakt opplevde jeg veldig mye "blodsprengt" kjøtt på dyr jeg felt med denne kulen. Og da mener jeg VELDIG mye (selv på "myke" rådyr)! Dette opplevde jeg ikke første sesongen jeg brukte kulen. Jeg brukte en ny pakke (ny lott) i 2011 kontra 2010.

Jeg fant igjen en kule i en ganske stor hjort, (som ble skutt på langs), denne hadde nesten tømt seg for bly. I 2010 fant jeg igjen en kule i en elgokse. Denne såg ut som reklamebilde. Om "2011 lotten" har en kulekonstruksjonsfeil vet ikke jeg, men det var i hvertfall stor forskjell på slakten. Det kan selvfølgelig bare være tilfedigheter også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
........ (selv på "myke" rådyr)! Dette opplevde jeg ikke første sesongen jeg brukte kulen. Jeg brukte en ny pakke (ny lott) i 2011 kontra 2010.

Jeg fant igjen en kule i en ganske stor hjort, (som ble skutt på langs), denne hadde nesten tømt seg for bly. I 2010 fant jeg igjen en kule i en elgokse. Denne såg ut som reklamebilde. Om "2011 lotten" har en kulekonstruksjonsfeil vet ikke jeg, men det var i hvertfall stor forskjell på slakten. Det kan selvfølgelig bare være tilfedigheter også.

 

Kan det ha vært den nye utgaven, som er merket med liten skrift "High energy" du har fått ? Usikker på når den kom.

Men, var nettopp en test i ett av fagbladene, og den hadde vel litt kvassere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...