Jump to content

Sauer Hagle


ultralight12/70

Recommended Posts

Hei! Har kommet i skade for å ødelegge kolben på glatte isen forrige helg, sprakk i 100 biter.

Haglen er en gammel J.P. Sauer & Suhl 16/70 Sideligger, tror den heter modell 8!?

Haglen er nok ikke verdt stort, men den har en viss affeksjonsverdi og skulle gjerne fikset denne.

Noen som har et tips for hvordan jeg bør gå frem? Regner med en børsemaker kan fikse dette men ser for meg det blir dyrt, (Noen som vet om en børsemaker krever våpenkort ved en sånn reprasjon? :oops: )kan man evt. kjøpe kolbe via feks. Ebay og fikse det selv på en grei måte? Noen som vet hva en sånn kolbe heter isåfall?

Har prøvd å surfe nettet litt men finner ikke Sauer & Suhl, kan det hende jeg kan gå gjennom Merkel? Tror de har tatt over fabrikken? På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Tja..500,- er vel omtrent timepris for 1 time hos børsemakeren... Så Alms har en kolbe til en SauerM8 på nettsidene sine : http://www.alms.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=640664 Det lureste er vel å spørre børsemakeren om pris for dette og montering...

 

Kikka litt i hylla her, og det eneste jeg fant var en skamslipt kolbe jeg har brukt som mal..Denne vil jeg ikke skyte med sjøl engang..

Link to comment
Share on other sites

Må bare si som Raudnakke sier bilder hadde vært gull. Gikk samme veien med Sauern min for en del år siden også men nå er den limt og boltet etter alle kunstens regler og like fin igen.

 

Er det forresten en svakhet i skjeftene til Sauer? Veit faktisk om flere som har knekt stokkene sine på de.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har fått kjøpt meg ei "ny" ei nå, og ja, tror dette er et kjent problem med disse haglene, for han som solgt den har kjørt en bolt gjennom for å forhindre at den skal sprekke. Så det er jo et tegn på at det er noe som har skjedd mange, men jeg er godt fornøyd da haglen var i ellers veldig god stand!

Link to comment
Share on other sites

Har fått kjøpt meg ei "ny" ei nå, og ja, tror dette er et kjent problem med disse haglene, for han som solgt den har kjørt en bolt gjennom for å forhindre at den skal sprekke. Så det er jo et tegn på at det er noe som har skjedd mange, men jeg er godt fornøyd da haglen var i ellers veldig god stand!

 

Ja, fatter har også en Sauer s/s mod. 8 i kaliber 12/70 som mistet ei stor flis i kolbehalsen ved siden av sikringsfløyen. Det ble reparert av børsemaker med en bolt igjennom fra siden og lim. Heldigvis mistet ikke fatter flisa, så børsemakeren slapp å spikke til en ny. Reparasjonen ble faktisk veldig pen og har siden vart i 20 år. Jeg tror også det er en kjent svakhet på disse haglene. De har et spinkelt skjefte i pistolgrepet. Har selv sett brister og svakheter i skjeftene også på andre hagler av samme type og til og med på dyrere drillinger. Jeg synes det er trygt å vite at det faktisk lar seg reparere og at dette blir pent og holder varig.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke spesielt svake skjefter på tyske sideliggere/drillinger, MEN. Årevis med oljing av av baskyle medfører at treverket svekkes (mineralolje tar over tid knekken på treverk). Jeg la en av mine på putekassa an varm sommerdag, skal si den svetta olje. Treverket var følgelig meget morkent. Denne har også en bolt gjennom øvre del av pistolgrepet.

 

Det er relativt lite treverk rundt baskylen, pga all utsparringen, da dette blir svekket, går det fort galt.

 

Husk på at disse haglene er solgt, i snart to mannsaldre her i Norge, derfor dukker det opp slike tilfeller fra tid til annen.

 

PS. Det er faktisk ikke umulig å lage et nytt skjefte selv!!

Link to comment
Share on other sites

Har ei sånn mod 8 jeg og, og treverket på den er dårlig. Har kjørt inn små messing skruer her og der, så den holder greitt ihop nå. Når/hvis jeg får masse penger endag, skal jeg få fiksa treet på den en dag. Det er ei utrolig god hagle, med fin balanse i.

Link to comment
Share on other sites

Disse haglene er egenlig suverene jaktvaaben... Jeg holder innimellom andre arbeider på med å renovere en i kal.16 til meg selv...Desverre reflekter ikke matrial&arbeidskosnnader med en nystokking markedsverdien på disse...

 

Jeg vil likevel påstå at en får et udmerket jagtvaaben hvis en velger å renovere een af disse...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...