Jump to content

Pus i melk(med bilder)


Taiko

Recommended Posts

Hei

Etter den gode mottagelsen av den forrige hareoppskriften:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=30799

Tenke jeg at en av de bedre oppskriftene, etter min mening, for benene også måtte deles.

De trenger litt hardere behandling en Sadelen. Dette med å koke hare i melk tror jeg er

en veldig gammel fremgangsmåte, og jeg fikk den presentert på nett av en harejeger.

Vet egentlig ikke navnet på retten men synes det passer med Pus i melk.

 

IMG_0876r.jpg

En litt uoppdragen beagle :) men han har jo en stor del i råvarene, så det får gå. Den andre haren til dette måltid ble skutt for en finne til en kompis fra sørlandet i høst. Og han kom tilbake for å jakte en måned nå. Og i dag var første slipp, losen gikk rett mot toppen (ca 700moh) og man ser på peilen at han ramler ned en fjellside på ca 300m. Kommer etter hvert inn til eier, resultat: to knekkte klør og blødde fra 7 klofester. Tøffe disse finnene.

Tilbake til maten.

IMG_0878r.jpg

Legg benene i vann dagen før.

IMG_0879r.jpg

Ta ut av vannet, tørk de litt og krydre med salt og pepper

IMG_0882r.jpg

Og brun de i pannen.

IMG_0883r.jpg

Legg de i en kjele

IMG_0884r.jpg

Kok ut pannen med litt rødvin og vann og hell det i kjelen sammen med benene.

IMG_0886r.jpg

Hell på melk

IMG_0887r.jpg

Så det akkurat dekker kjøttet. Ha i noen knuste einebær. La dette koke i 1.5 til 2 timer. Allt etter alder på pus. Si det sånn at det er ferdig når kjøttet slipper lett fra benene. Husk å skum underveis :!:

IMG_0892r.jpg

Ta ut benene og plukk av kjøttet

IMG_0889r.jpg

Sil melken over i en annen kjele, jevn med maizena, ha i litt tyttebærsyltetøy, noen skiver med geitost, og smaksett etter eget ønske. Hell i litt fløte og sukkerkolør til slutt med en påfølgende siste sjekk av smaken. Er det som det skal så legger du kjøttet tilbake i sausen.

IMG_0894r.jpg

Slik.

IMG_0895r.jpg

Tilbehør i dag var så enkelt som potet, gulerøtter og brokkoli, men her er det mye som går.

IMG_0896r.jpg

Må til slutt advare om at dette er veldig mektige saker :wink: men godt er det, synes iallefall vi :D

Så til vinen, Den er i dag Cola, men kanskje en av vinekspertene her inne kan komme med en anbefaling :?:

Mvh Taiko

Edit. skriveleif og tittel, Takk :wink:

Og deserten da-Riskrem :D

IMG_0897.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Neimen i helsike, du er virkelig begynt å finne fram i korridorene over de sultne`s hjem, fantastisk bra Taiko, keep it coming !! :mrgreen:

 

Edit : Glømte i all hast å takke deg for ein fantastisk tråd, og du kan fint sløyfe teksten ( for mange bilder ) og bytte den ut ( med bilder ). Ein tråd som dette kan ikkje få for mange bilder.. :)

Link to comment
Share on other sites

Etter nettopp å ha lest tråden om villkatter trodde jeg denne tråden handlet om noe annet... :shock:

 

Det er ikke alltid trådtitler oppfattes likt av de som leser og de som starter den. :D

 

Tråden er forøvrig ellers utmerket og notert for fremtidige måltider. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...