Jump to content

Paralellakse - hvor mye avvik må påregnes?


Rådyrbukk1

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en ny Leupold VX-I 4-12x40 som står på salongrifla. Skal prøve den på rypa nå vinter, avstandsmåler skal også være med. Ser for meg å skyte inn på 70m og sjekke kulebane fra 40-100m slik at jeg kan kompensere.

 

MEN, leupold'en har ikke paralellaksejustering! Den er vel da sannsynligvis parallelakse fri på 100yards - ca 90m.

Lurer på om jeg gjorde en blunder når jeg kjøpte kikkert til salongrifla uten paralellaksejustering...

 

Så spørsmålet er, hvor mye avvik fra treffpunktet vil paralellakse kunne gi meg på eksempelvis 50m?

Er det så mye at jeg vil kunne skyte bom på rypa om treffpunktet ellers er "spot on"?

 

Håper at noen kunnskapsrike mennesker kan oppklare dette for meg.. :?

Link to comment
Share on other sites

Har du god kinnkontakt på stokken din, så vil ikke problemet være nevneverdig da øyet kommer tilnærmet på samme sted foran okularet hver gang. Har du øyet helt midt i vil ikke parralaksen gi avvik, dette kommer når du ser "skeivt" gjennom kikkerten på avstander den ikke er korrigert.

 

Sett børsa i et godt anlegg, gjerne fast i ei skrustikke eller skytebenk, og se gjennom kikkerten fra forskjellige vinkler, så vil du se trådkorset flytte seg. Avstanden det flytter seg tilsvarer treffpunktavviket!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Med god skytestilling vil problemet kunne minimeres med andre ord. Det er beroligende :)

 

Vil retikkelets tykkelse påvirke hvor mye utslag paralellakse avvik gir? Et tynt duplex retikkel kontra et tykkere og mer "massivt" retikkel? Er kanskje ikke så store forskjeller i senter av retikkelet om ikke det er opplyst..

 

Jeg har Leupold LR duplex retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg å skyte inn på 70m og sjekke kulebane fra 40-100m slik at jeg kan kompensere.

MEN, leupold'en har ikke paralellaksejustering! Den er vel da sannsynligvis parallelakse fri på 100yards - ca 90m.

Lurer på om jeg gjorde en blunder når jeg kjøpte kikkert til salongrifla uten paralellaksejustering...

Leupolden er sannsynlivis gulle god til dette bruket.

Slike kikkerter, for jakt imellom 50 og 300 kanskje har sjelden parallaksejustering, og det er jo mulig at det er en grunn til det? Det er nesten helt unødvendig.

Jeg har jaktet div. småvilt med .22LR en god del opp igjennom åra, og skutt mye mer - på varierende avstand, og inntil ifjor ikke hatt parallaksejustering. Det merkes når en skyter på veldig langt hold, og det merkes mer på veldig kort hold. @10m er det skandaløst mye, heldigvis er viltet også stort på 10m så det går fint.

Parallaksefeilen kan gi deg noe større spredning, men ikke mye, og om du er nøye med å ha øyet på samme sted (midt i), eller har god og repeterbar stilling vil det ikke være noe problem.

Lobbing av kuler inn i vilt @100m og mer ville jeg sagt krever såpass mye trening at det skulle være unødig å spørre - om du prøver, og om du trener, så finner du svaret på dette spørsmålet, og andre. Spesielt anbefaler jeg trening i vind. Prøveskyting @10m er heller ikke veldig vanskelig å få til.

Om du ikke har veldig mye flaks må du nok også finne deg i å eksperimentere med ammo for å finne en som er presis nok til det du beskriver.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Parallaksefeilen avhenger av hvor langt unna objektivets fokus retikkelet er. Siden det er større forskjell på 100m og 10m, enn det er på 100m og 190m, vil retikkelet komme j..li lang ut av fokus @10m og feilen kan bli stor. Tenk fokusering av kikkert, du må skru mer mellom 10 og 25m enn mellom 200 og 215.. .22LR rifler skyter mye oftere på 10-25m enn 30-06 og derav er det faktisk kaliberavhengig. På et vis.

 

Denne tråden drøfter dette: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=31178&p=350836&hilit=parallakse#p350836

 

Eller sitert, siden spørsmålet kommer om og om igjen.

 

- Siktet har null parallaksefeil (du kan flytte øyet uten at treffpunkt flytter) når objektivet fokuserer på retikkelet.

- Retikkelet er skarpt når okularet fokuserer på retikkelet

- Bildet er skarpt når objektivet og okularet fokuserer på samme punkt

- Og, når retikkelet er i punktet hvor objektiv og okular fokuserer er bildet OG retikkelet skarpt og kikkerten er "parallaksefri"

 

Objektivet vanligvis forhåndsinnstilt til å fokusere på retikkelet når objektet som observeres er 100m unna. Her er det mye til og fra på div. kikkerter. Er de billige og du har uflaks fokuserer ikke objektivet på retikkelet, helt nøyaktig, noen har øyne som kompenserer bedre enn andre

Okularet kan vanligvis vris ut og inn for å fokusere, dvs. enten på objektivets fokus, for å se målet skarpt, eller på retikkelet for å se dette skarpt...

På veldig kort hold vil ikke (ikke) objektivet fokusere på retikkelet og du kan ikke få både retikkel og mål skarpe samtidig - parallaksefeilen vil også kunne bli veldig stor.

 

Og her står omtrent det samme: http://en.wikipedia.org/wiki/Telescopic_sight

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Leupolden er sannsynlivis gulle god til dette bruket.

Slike kikkerter, for jakt imellom 50 og 300 kanskje har sjelden parallaksejustering, og det er jo mulig at det er en grunn til det? Det er nesten helt unødvendig.

Jeg har jaktet div. småvilt med .22LR en god del opp igjennom åra, og skutt mye mer - på varierende avstand, og inntil ifjor ikke hatt parallaksejustering. Det merkes når en skyter på veldig langt hold, og det merkes mer på veldig kort hold. @10m er det skandaløst mye, heldigvis er viltet også stort på 10m så det går fint.

Parallaksefeilen kan gi deg noe større spredning, men ikke mye, og om du er nøye med å ha øyet på samme sted (midt i), eller har god og repeterbar stilling vil det ikke være noe problem.

Lobbing av kuler inn i vilt @100m og mer ville jeg sagt krever såpass mye trening at det skulle være unødig å spørre - om du prøver, og om du trener, så finner du svaret på dette spørsmålet, og andre. Spesielt anbefaler jeg trening i vind. Prøveskyting @10m er heller ikke veldig vanskelig å få til.

Om du ikke har veldig mye flaks må du nok også finne deg i å eksperimentere med ammo for å finne en som er presis nok til det du beskriver.

 

K

 

Takker for utfyllende svar! Har et par typer .22 ammo som går godt i børsa, men skal selvfølgelig teste godt før skudd etter levende vilt. Er også klar over .22LRs store svakhet ved mye vind. Skuddavstander må nødvendigvis tilpasses etter forholdene 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt å prøve salongen litt mer på jakt i fremtiden og sannsynlig vis litt etter li/fjellrypa på fellet også.

Husk at selv med en grundig testing av treffpunkt på flatmark vil avvikene med .22LR bli ganske store når rypa sitter like langt opp som bort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...