Jump to content

Den perfekte jaktfeltkikkert ?


Gnu

Recommended Posts

Har håp om å stille med ny jaktfeltkikkert neste sesong. Bruker en Leupold Euro med medforstørrende tysk4 ret. i dag og syns korset blir litt tykt på 9x. til papp skyting. Ønsker i tillegg å bruke kikkerten til skumringsjakt og da blir det jo håpløst med for tynt kors. Kansje opplyst ret. er tingen? Det jeg ønsker av egenskaper blir:

4-14x forstørring eller der omkring.

God lysstyrke dvs 40-50mm objektiv. Tror vel egentlig ikke jeg får flere bukker eller bevere med noe større enn 40mm. Noen som er uenig ???

Helst 30mm mellomrør for å kunne skru meg ut til litt langhold blir det aktuelt.

ha cm klikk.

Retikkel som er godt egnet til både papp og vilt ? (finnes kansje ikke ?)

Prisleie 5000-15000 kr

Håper kammerets medlemmer kan komme med tips, brukererfaringer og anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en anbefaling til deg. Selv om jeg ikke har fått benyttet den så mye enda, så har jeg noen umiddelbare inntrykk.

 

Swarovski Z6i, 2 - 12 x 50,(6x zoom) med 4A-i retikkel.

 

Den er sylskarp, har opptil 50% bredere synsfelt, enn tilsvarende kikkerter. Den har en vanvittig god kontrast. (nylig testet den i disig vær ) Retikkelet er relativt tynt, til tross for at det er "tysk-4", og retikkelet forstørres ikke når du zoomer.

 

Retikkelet er opplyst, har dag og natt-stilling, og kan finjusteres til det aller sterkeste på dagstilling, og veldig svakt på nattstilling. Alle justeringer er praktisk plassert på kikkerten, og lett tilgjengelig. Lyset slås av automatisk etter 4 timer.

 

prod_Z6_overview.jpg

4AI.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg liker at det ikke er medforstørrende retikkel. Samtidig blir ikke retikklet for tynt, eller lite, etter min smak. Jeg har som sagt Z6i, og justeringen på lyset er helt fantastisk - en trinnløs justering fra 0- "sterkt", på både dag, og nattstilling. Skarphet, skumringsegenskaper, zoomområde, etc. på jakt, er helt fabelaktige.

 

Jeg vil anbefale deg å se på denne, fortrinnsvis med dette retiklet, 4A-1. Men smaken er jo som baken, så det jeg liker, trenger ikke nødvendigvis falle i din smak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte siktet i USA, og var heldig som traff US dollar, på et lavt nivå ifht Norske kroner, og kom unna med ca 13.500,- om jeg ikke husker feil. Vet at kikkerten fåes med flere retikkel.

 

Nå har jeg andre kikkerter med std. Tysk 4, og det retikklet er noe grovere, enn 4A-1.

Link to comment
Share on other sites

Kikkert for jaktfelt, Spørs jo vilken klasse en skyter i, evt om en har tenkt og klasse seg opp i sporter. Tysk nr4 er ikke det beste for jaktfelt,ville satsa på ret med dot,helst 1/8. Det har jeg på den ene kikkerten min og det virke som en fokusere veldig greit med det.ogtil jaktfelt må man ikke ha nattkikkert, Vi skyter jo i dagslys og stort sett er det snø

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...