Jump to content

Pumperifle. Erfaringer?


jegern79

Recommended Posts

Hei.

Leker litt med tanken på å anskaffe en pumerifle ifb med ettersøksjakt og jakt på farlig vilt.

Har ei pumpehagle som jeg har brukt i 13 år, og har aldri hatt funksjonfeil. Dessuten er min erfaring at ei pumpehagle er like rask å skyte med som en halvauto, men mer funksjonsikker.

 

Er ei pumperifle like rask funksjonsikker som ei pumpehagle?

 

Vet at avtrekkene på disse riflene ikke er av beste sort, men det blir litt uvesentlig, ettersom det er snakk om raske skudd på relativt hold.

I denne diskusjonen er også utseendet helt uvesentlig.

 

Om noen sitter på erfaringer er jeg takknemmelig for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei.jeg har jakta me pumperifle i 5 år nå er kjempe fornøyd.sinsykt rask å skyte med men har aldri fått til den stroe prestasjonen me den.men har ikke problem med å jakte me den.har hatt ein aim point på den å synes det har passa perfekt.skutt elg på 150-200m med den utenproblem.men det er maks hold for den rifla etter min mening.sjelden holda blir så lange da.rifla er ihvertfall perfekt for jakt i skogen der dyra kommer fort å holda er relativt korte. Har vel skutt rundt 500-600skudd med den å aldri opplevd at den har kilt seg eller noe anna funksjons feil så jeg har bare gode erfaringer med den utenat det å skytte samlinger men kan vere litt med han bak rifla au det da:)

Håper detta var til nytte for det.

Link to comment
Share on other sites

Brukte en Remington 760 i 30-06 i mange år.

Driftsikker, rask og egentlig utrolig presis når en fant rette ladningen.

I min var det 180 grn Nosler PT som gikk best.

 

Eneste problemet jeg hadde var med løsmagasinene (hadde to stykker)

Var en ikke nøye med å sette de riktig på plass kunne en få forkiling.

 

Den skranglet litt, men teknisk var det aldri problemer med den.

Kjørte sikker opp mot 1000 skudd gjennom den i løpet av en del år.

Link to comment
Share on other sites

Svein Solli hadde en test av en Remington 7600 i Våpenjournalen (det er noen år siden nå), og var veldig fornøyd.

 

Et problem som han så det var pussing - du kommer ikke til bolten skikkelig og løpet må pusses forfra hvis du ikke demonterer det (kan gjøres med litt plunder).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rem 7600 er har en stor fordel kontra nesten alle andre rifler. Du får ALDRI løse deler fra en våpeneksplosjon i ansiktet. En kan si at 7600 er stikk motsatt av Blaser R93. Jeg har sett en 760 antenne patron før den var gått i lås pga tennstempelbrudd. Magasinet ble skutt ned i bakken, sluttstykket/fortre ble "skutt" i bakre stilling og låskassesidene bulet ut på hver side. Skytteren var helt uskadd men noe overrasket :-) Rifla ble forøvrig reparert ved å klemme tilbake bulene i låskassa i ei skrustikke, montere nytt sluttstykkehode og nytt magasin. Denne rifla var et konkurransevåpen som sikkert hadde gått minst 20000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...