Jump to content

Ervervstillatelse, må man søke på spesifikt våpen?


jensemann23

Recommended Posts

Tenkte å levere inn søknad om ervervelse av håndvåpen nå, men må jeg vite eksakt hvilket våpen/fabrikat jeg skal kjøpe og skrive dette på søknaden? Eller holder det å vite kaliber?

 

Tenkte å søke om både 9mm og cal .45 samtidig. Som avdelingsbefal forstod jeg at man lett kunne få 2 våpen godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Som avdelings eller yrkesbefal vil du få innvilget inntill 3 våpen til øvingsskyting iht en forskrift/rundskriv som jeg pt ikke finner. Du må regne med å levere en attest/bekreftelse fra P-avdelingen din om tilsetningsforholdet (den kan du like gjerne skaffe deg med en gang og legge ved søknaden).

 

Nei - du behøver ikke fylle inn mer enn kaliber på søknaden.

 

Mvh

JAM

Link to comment
Share on other sites

Halllo og velkommen til forumet:-)

 

Jeg har nettopp søkt på to håndvåpen, en .22 Mosquito og en S&W 460XVR.. Han lo bare når han så kontrasten mellom kaliberene på våpenene jeg søkte om:-)

 

Fikk begge våpenene godkjent på 1 dag:-) Og jeg er ikke noe yrkesbefal eller noe sånt.

 

Så er bare å hive inn et par søknader så bør det nok gå greit:-) Saksgangen går fortere om du betaler hos politiet når du leverer søknadene. Jeg betalte kontant, så var jeg sikker på at de fikk det på papiret med en gang.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Nei man må ikke oppgi noe annett enn bruksområde, våpentype (pistol/revolver/rifle/hagle) og kaliber, men det er ikke sikkert de godtar dette (ligger i krig om bruk av merke og modell med ett våpenkontor selv, der jeg ble oppringt grunnet klage på avslag på spesialrevolver. Alt ville ordne seg om jeg skrev inn merke og modell, det syke er bare at det ikke vill fortelle våpenkontoret en eneste ting de kan bruke når det gjelder revolver til spesial revolver, siden revolvermodellene ikke har løpslengde i kontekst med modell).

 

Jeg anbefaler derfor at alle som vet hvilket våpen de skal, skriver på merke og modell. Da dette garantert vil lette på saksbehandlingen, viss ikke bør en være forberedt på å klage til dommedag og tilbake.

 

P.s. Man kan godt prøve seg, men man bør ha ett svar å gi dem om de ringer eller sender søknaden i retur.

 

Jeg er vel bare en vansklig jævel, som ikke finner meg i at våpenkontoret skjeller meg ut og smeller på røret til meg når man pent spør om råd. Men så har jeg også god tid og de neste søknadene ferdigt utfylt til når avslaget eventuelt kommer. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei alle sammen, jeg er ny på forumet, mye nyttig informasjon her. Jeg er yrkesoffiser og har ikke hatt noe som helst problem med å få innvilget søknadene mine, 4 stk totalt. .22LR, 9mm, 44 Magnum og .45ACP. Alle gikk igjennom. Jeg skal nå skifte ut min .22LR av merke Walther SP22 M3 med revolver istedet. Er det noen som har byttet våpen? Og hvordan er fremgangsmåten? Må man selge først eller kan man søke med forbehold om salg av dette våpnet? :D

Link to comment
Share on other sites

Hei, Tror det kan være litt ulik praksis rundt omkring, men min erfaring med Odda er at jeg fikk innvilget en ny .45 før jeg hadde fått solgt den gamle. Men jeg søkte under forutsetning av at jeg skulle selge, og oppga at jeg hadde et fint eksemplar på hånden som jeg gjerne vill slå til på osv...

tok meg forøvrig flere måneder å få solgt den andre, men synes våpenkontoret var veldig hjelpsomme og fleksibel i mitt tilfelle.

Så mitt råd ville vært å ta en telefon til ditt aktuelle våpenkontor, og undersøke praksis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...