Jump to content

Ladespørsmål til .222 Rem


rotorhead

Recommended Posts

Hei,

Sitter og skal presse mine .222 hylser til en Baikal enkeltskuddsrifle, og følger ladeboken til punkt og prikke.

 

Skal ifølge boken skru dien helt til den er i kontakt med hylseholderen, for så å skru den ut igjen ca 1 omdr. Så langt henger jeg med, men så skal man presse og prøve hylsen i våpenet og se om den passer for så å skru inn dien litt etter litt til man får hylsen til å passe.

 

Så til spørsmålet: Jeg skrur dien helt ned og så ut igjen 1 omdr, presser og prøver i våpenet: hylsen passer og våpenet kan lukkes uten motstand. Halsen er ikke presset i sin hele lengde. Har jeg nå funnet riktig presseinstilling, eller skal jeg skru dien lengre inn for å presse mer av halsen? Kan jeg risikere at det blir veldig romslig i kammeret hvis jeg skrur dien lengre inn?

 

mvh

Petter

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

så lenge du får lukket rifla uten motstand og halsen har fått nok til at den holder på kula så er det bra nok...

 

når jeg lader til 223 (til sauer) så presser jeg over halve halsen ned, men ikke helt ned til skulderen , da kamrer den fint hos meg og jeg presser ikke mer, for jo mer enn presser hylsa jo mer utvider den seg igjen, og levetiden går ned på hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Har noen flere spørsmål om noen kan hjelpe:

 

Satt og ladet mine første 222 patroner, med 62grs Norma SP, og 21grs VV-135 bak (minimumsladning ref ladeboken). Satte COL lik fabrikkammo = 52.25.

 

Kom så til å tenke på at den settedybden var litt mer enn den jeg hentet ladningen fra (ladeboken med COL 54,5). Regner med at trykket kommer til å øke da jeg har satt kulen dypere, og spørsmålet da blir om jeg bør gå under 21grs med krutt og så jobbe meg oppover? Hadde i utgangspkt tenkt å lade noen serier med økning på 0,2grs opp mot maxladning.

 

Har målt kammeret mitt, og max COL i mitt våpen er 54,5... Blir ikke mye friflukt om jeg lader ihht ladeboken.

 

Noen formeninger om hvor mye trykket evt øker med økt settedybde?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg er usikker på friflukta så pleier jeg og slippe ei kule inn i kammeret og holde den mot bommene for så å ta en pusse stokk og sette ned mot kula i fra munningen og gjøre ett merke på stokken, så fjerne jeg kula sette i sluttstykke og gjøre det samme en gang til. Da måler du total patron lengde.

Link to comment
Share on other sites

Nå har heller ikke jeg så mange år på ladebaken - så mitt tankespinn er åpent for nedsabling om noen skulle være uenig.

Jeg har forøvrig samme rifle i samme kaliber og har ladet samme kule selv.

 

Først - Ikke start og trekk kuler med en gang!

Hvorfor ikke bare lade noen få nye med litt mindre krutt enn ferdiglotten? Så får du trykksvar + du slipper antagelig å lade om de du allerede er ferdige med...

Lag en ministige under 21,0grs (f.eks. 3 skudd med 1,0grs mindre og 3 skudd med 0,5grs mindre) etter Mauser68's tips om å gå ned 1grain.

1grain er kanskje drastisk mye ned under minimum av en så liten kruttmengde som 21grs. Hva med 3*20,4 og 3*20,7?

 

* Din kruttmengde er oppgitt som minimum i Ladeboka (min=21,0 & maks=22,0 med N135 og COL=54,5), og du har god friflukt. Så langt så godt.

* Du har satt kula 2mm dypere enn oppgitte data og får noe mindre volum -> høyere trykk.

* Samtidig har du presset bare halve halsen og dette kan gi noe lavere åpningstrykk enn det er tatt høyde for i ladeboka.

Totalt sett er det jo en god sjanse for at du havner på noe høyere trykk enn minimumsladningen i Ladeboka.

Du utviser jo god forsiktighet ved å ikke starte med disse; og det var jo litt rart at du har målt 0-friflukt i di rifle til 54,5mm samtidig som ladeboka anbefaler COL til 54,5 med samme kula... :|

Ladeboka (6.utg) angir forøvrig 54,5mm som COL på alle 4 kulene med oppgitte ladedata til .222Rem - og dette har jeg undret meg over tidligere... (Kan dette være en følgefeil som har unnsluppet korrekturen?) Kuleformen på disse 4 er jo forskjellig, og lengden rimer ikke med andre trygge ladedata (VihtaVuori, Barnes og Sundseth opererer med kortere patronlengder).

Norma oppgir COL til 53,5mm for samme kula på www.norma.cc - og Dag Sundseth opererer også med 53,5mm for denne kula i boka "Ammunisjon til jakt".

Du målte fabrikkammoen din til 52,25. Jeg har målt 18 stk fra min eske fabrikkammo til 52,86->52,95mm. Er det rart det er krig i verden? :wink:

Tror du er på trygg grunn om du starter litt lavere enn 21,0grs; da er det vel større sjanse for at du får litt sotete halser pga lavt trykk enn at du har beveget deg opp på trykkskalaen.

Håper vi får høre hva du ender opp med til slutt :P

Link to comment
Share on other sites

Ingen dum ide. Kommer til å lade opp en stige med litt lavere startladninger og prøver de først. Skal måle trykkring og notere andre trykktegn og gi tilbakemelding. Blir ikke før torsdag.

 

Syntes og det var litt rart at ladeboken oppgir en col på 54,5 på alle ladninger i .222 med forskjellige kuler. Målte kammeret mitt med pussestang og kule opptil flere ganger og fikk ikke mer enn 54,5. Og 0 i friflukt har jeg ikke tenkt å prøve meg på :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur på banen for å prøve ladningene mine. Det ble dessverre litt sent så det var ikke lys nok til kronografen, så jeg har kun målt trykkringer og sammenliknet med fabrikkskutt.

 

Fabrikkskutt ammo gir trykkring på 10,10.

 

Følgende ladninger ble prøvd ut:

 

20,4grs trykkring 10,07 samling 66,4, nede til høyre

20,7grs trykkring 10,07 samling 79,6nede til høyre, litt høyere enn over.

21,0grs trykkring 10,08 samling 111,8 (hadde en slenger, de to andre skuddene samlet 40,3)senter, 4cm lav

21,2 trykkring 10,07 samling 64,2 senter ca 4cm lavt

21,4 trykkring 10,08 samling 65,2 2cm høyre,

21,6 trykkring 10,10 samling 25,6 2,5cm venstre, 2cm lavt

 

Skulle hatt en ladning med 21,8grs for å se om den gikk bedre.

 

Kikkerten ble først skutt inn med jaktammo, trolig 3,2grams Norma SP, de jeg har ladet er 4grams, så det kan vel forklare at de ligger litt lavt? I tillegg var det rundt 10 minus (colaen ble slush mens vi skjøt....)

 

Skulle aller helst hatt hastighetene for å få et bedre bilde over hvordan jeg nærmer meg max. Skal lade opp noen med 21,8grs og kronografere 21,6 og. Men det blir nok ikke før om noen uker...

Link to comment
Share on other sites

Godt og grundig jobba! Synd det ble for mørkt for kronoen.

Spent på å høre om farta med N135 er lik fabrikkammoen med tilnærmet samme trykk. Trykkringen tyder jo på at du er i nærheten av max...

Samlinga på 1" er jo jaktlig bra, og du kan jo enda justere litt med friflukten.

Du må kanskje gå ned noen tiendeler til høstjakta i varmvær?

Hmm - nå må jo jeg også ut og teste snart...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer tilbake med kronograferte ladninger av de med 21,4 og 21,6grs samt at jeg prøver meg på 21,8grs også. Blir mest sannsynlig ikke før neste helg da jeg er på reise fra mandag til fredag...Blir spennende å se om de er i nærheten av fabrikkladde på 880m/s...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da ble det på skytebanen i dag...med kronograf. Skyting er gjort på "ekorn"-blink og med relativt dårlig anlegg, så samlingene er kanskje ikke helt representative dersom jeg hadde hatt bedre anlegg og en "svart-skive" å skyte mot. Samlingene er målt med linjal. Og her er resultatene:

 

De 2 fførste ladningene jeg prøvde var 21,6grs og 21,8grs med N135 og COL på 52,25

 

21,6 Vo= 869,3m/s (snitt av 3 målte skudd) samling på ca 25mm

21,8 Vo= 871,4m/s (5 målinger) samling litt uviss da jeg skjøt 6 skudd med dårlig annlegg og mye mirage, men 2 gikk hull i hull, og resten lå i ring ca 25-30mm ifra de to.

 

Deretter prøvde jeg en ladning på 21,8grs med COL på 53,0:

 

21,8 Vo= 879,6m/s (3 målinger) samling på hele 14mm...... Tror jeg satser på denne 8) (Samme hastighet som ferdigammo)

 

Har ikke kommet så langt at jeg har målt trykkring på de to 21,8grs ladningene, men skal få gjort det i løpet av kvelden.

 

så gjenstår det bare å si at disse ladningene funker i MITT våpen. Brukes på eget ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...