Jump to content

Plasering av strekklapp for PT


lipitor

Recommended Posts

Sitter på ett dilemma her. Har en smekker Beretta 686 i kaliber 28 som jeg gjerne vil utarbeide egne ladninger til. MEN kan ikke si det frister å klaske en streklappen over kammeret.

 

Vil helst ha strekklappen montert og ute av syne.

 

Gjort meg flere tanker her. Først og fremst muligheten for å lime den under nederste løp som vist på bildet.

Hvis jeg klipper av kontakten blir det plass nedi der? Her beveger løpsdelen seg men synes meg å være ett tomrom. Lappen vi dessuten havne helt framme på hylsa, noe jeg antar kan gi svak/usikre utslag ifht målinger.

 

Hagla har en 20 kaliber kasse, dvs ikke Berettas "Baby frame" noe som gir den tykt gods rundt kammer delen, Hva med å sparre ut noen mm på siden av kammerdelen slik at strekklappen får plass?

 

DSC_1134.jpg

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Er det så galt å plassere den oppå da? Blir det varige mèn av det? Jeg bare lurer :)

 

Det blir riktig ifht. målingene, men ikke kledelig.

Dessuten tipper jeg det blir større risk for rust rundt/under lappen og skal den fjernes går nok blåneringen.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

hva med å ta en russisk enkeltløper, og lodde inn en foring som er brotsjet til kammerdimensjoner?

eller å lage en ny pipe, lodde den gamle av låseblokka, og lodde på den nye? hvis du stryker en børsemaker litt med hårene kan du få gjort en omregistrering, slik at våpenkontoret ikke blir sinna på kaliberendringen.

 

du vil kanskje få problemer med å få gode målinger når godset blir såpass tjukt?

Link to comment
Share on other sites

Dere må huske en ting når dere driver å plasserer disse strekklappene. Strekklappen måler ikke trykket, bare forlengelsen av godset den er festet til i en retning. Du risikerer å få dårlige målinger når du trikser og mikser med hvor du fester strekklappen.

 

Jeg har skjønt det sånn at dere benytter dere av en ganke enkel trykket = forlengelse *faktor i PT når dere lader for hagle. (Siden dere ikke kan benytte dere av formelene for tykkveggede rør når løpet er loddet fast.)

Om du lager deg et system som ikke oppfører seg lineært vil du kunne få avik i målingene dine selv med en korrekt testladning.

 

Jeg hadde funnet meg et rør med passende diameter og kamret det i den ene enden og laga meg et enkelt gjenget sluttstykke bak det. Rett og slett en cap med tennstift og en vanlig hammer for å fyre av. Da har du et "helt" isortropt matriale med lik diameter hele veien rundt og du burde få de mest korrekte målingene det er mulig å få. Problemet er vel lovlogheten av det.

 

I teorien er det ingen ting i veien med å ha et veldig tykt løpt når du tester dette her. Det problemet du kan få er at forlengelsen av godset på utsiden av det tykke løpet vil bli veldig liten og du må bruke en stor faktor for å regne ut trykket. Etter det jeg har lest har PT bare en 8 bit ADC som den måler med og du vil tape mange bars oppløsning med en høy korreksjonsfaktor.

 

Edit: Skrivleif og forståelig ordbruk

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar og innspill.

 

@Barskekarsten

Du kan tydeligvis mer om bakgrunnen for dette enn meg. Det jeg tenker er hvis jeg plasserer lappen som vist på bildet under løpet vil det stå over hagl søylen i patrona. Stekklappen måler flow av strøm og gir utslag på bakgrunn av utvidelsen i stålet.

Selvfølgelig burde lappen stå der ladningen først gir utslag MEN jeg antar at stålet vil utvide seg noen cm lengre fremme, om enn noen 1000 deler av ett sekund senere?

 

Mr. Ristow som produserer PT hevder man bør kalibrere før bruk på hagle. Dvs lade patroner med kjent trykk og justere softwaren. Jeg tenker meg en tur til Gyttorp for å måle test patroner jeg kan bruke til akkurat dette. vil datane da være sammenlignbare?

 

Gyttorp målt i kammer = 10500.

Lipitor spesial målt over haglsøyle = 5500. Programer inn 5000 + for dette løpet og en skulle være i mål?

 

 

PS: kamring, dreing, brotsjing, sveising og andre evt. tekniske tiltak av en sådan art kommer fra en annen planet enn den jeg bor på. Kan henge opp ett bilde på en vegg men evnen stopper der.

Ser dessuten for meg børsjemakeren som får denne bestilingen av meg gnir seg i henda, snur seg rundt og bestiller den flatskjermen han har hatt lyst på lenge.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde funnet meg et rør med passende diameter og kamret det i den ene enden og laga meg et enkelt gjenget sluttstykke bak det. Rett og slett en cap med tennstift og en vanlig hammer for å fyre av.

 

 

Denne har jeg tenkt litt på, en hagleversjon av Våpenjournalens universalpistol (hvor ble det av den tro?), men har ikke satt igang siden jeg ikke har klart å overbevise meg selv om at jeg trenger en PT (enda..)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...