Jump to content

Sprekk i sluttstykke


v_olden

Recommended Posts

Fikk sprekk i sluttstykket på min Hämmerli SP20 i dag. Er det noen som har opplevd dette før? Det er langt framme, så det er ikke på det mest belastede området på sluttstykket. Kan det holde å bare lodde/sveise sprekken?

 

Og til alle som skal komme med kommentarer på alt jeg har sagt om Pardini: Hold kjeft! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært ytterst forsiktig om du først har fått en sprekke, selv om du sveiser/lodder dette så vil du bare sammenføye det ytterste sjiktet og sprekken kommer fort tilbake.

Ville nok fått tatt røntgen av et slikt sluttstykke før jeg var komfortabel med å bruke det videre, ihvertfall fått en kvalifisert person til å kommentere tilstanden.

 

Er det ikke mulig å få fatt i et nytt et da?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ringte Landrø i dag. De sa at den måtte sendes inn til fabrikken i Tyskland for å få fikset dette og at det tar ca 2 mnd og koster 4500,- kr...

 

Tror jeg bare prøver å få sveiset det i første omgang, jeg. Går det ikke så har jeg iallefall prøvd.

 

Noen som kjenner noen som er veldig god på å sveise herdet stål?

Link to comment
Share on other sites

Skal du fikse det bør området som nevnt røntges slik at det kan freses ut nok gods før evt sveising.

Jeg har sett en propellaksling på en supplybåt som røk tvert av fordi "noen" hadde prøvd å sminke opp en sprekk i overflaten ved å slipe litt og så sveise før overlevering til kunde. Etter en tid endte den da gjemte sprekken i et restbrudd når akslingen ble utsatt for høy belastning. Det var ikke farlig i den forstand, annet enn at det ble dyrt for leverandøren av propellakslingen.

En liten digresjon der, men poenget er at ikke fagmessig utførte reparasjoner kan få kjedelige konsekvenser på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Hatt både SP20 og 280 der sluttstykkene har fått brudd. SP20 fikk jeg ny på garantien fra Karlslundesport i Danmark. Og den hammerlien jeg hadde før det 280 en fikk jeg sveiset. Husker ikke hva børsemakeren som sveiset heter men kan finne ut av det. Vet om 2 brødere som også hadde SP20 som begge hadde fått brudd. De viste ikke om det før jeg sa hva som hadde skjedd med min. Da tok de og tittet nærmere på sine og så brudd. Leverte begge til Landerø og fikk nye på dagen. Men du kan maile Huntershouse.dk eller karlslundesport.dk kanskje de har på lager. Stod pris på min 1800dk med moms og porto så er det langt billiere en her uansett. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Skriv til fabrikken direkte. Jeg skrev og klaget på X-esse'n min, og den er sikkert mer enn 5 år. De antok det var feil på magasinene mine, og nå ligger det 2 nye på posten og venter.

 

Hämmerli er et navn som skal gjenspeile kvalitet. De anstrenger seg for at ikke jungeltelegrafen skal gå amok.

 

Forsøk denne mannen, han har ihvertfall gitt meg god service (mistet en fjær til som ramler ut når man fjerne skjefteplaten på høyre side, og de sendte 2 nye kostnadsfritt.): j.oehme@carl-walther.de

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg får den sveiset i dag.

 

Tror dere ikke det var en til som røyk på stevnet i går da? En klubbkamerat banket på vinduet og ba meg komme å se litt på pistolen hans idet han var ferdig med å skyte. Der sto den med bare det ene sluttstykkeøret i bakre stilling mens det andre vandret løst fram og tilbake. Han ville også sveise, men vi skal teste om det blir noe tess med min først.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...