Jump to content

Patronlengde og presisjon - noen funderinger (.222 Rem)...


ko-stens

Recommended Posts

Hører rykter om at patronlengde kan ha noe å si på presisjon, men aner jo ikke hvor mye i så fall, og er ikke helt fornøyd med 35 mm samling (spredning... :?) noen dager før jeg drar til Sverige på toppjakt. Derfor noen funderinger rundt temaet.

 

Først måtte jeg finne ut hvordan man måler patronlengden. Har lært det av en vennlig sjel her på forumet en gang, men min teflonhjerne har glemt det. Dermed ble det søking i gamle tråder. Har lest et par om det å måle patronlengde, men får det fanken ikke til slik det er beskrevet, også så enkelt som det er beskrevet og... :oops:

 

Leste at man tar en kule, putter i løpet, holder den der, tar en pussestokk foran og trer gjennom til man treffer kula. Merker av der. Tar så ut kula og setter inn sluttstykket og låser. Tar pussestokken i løpet til den tar i støtbunnen og merker av. Differansen der skulle da bli maks patronlengde.

 

Har gjort akkurat dette, og niks.... Min Fox 2 (.222 Rem) har visst maks patronlengde på ca 53 mm... Samme fanken hva jeg gjør. Og joda, har sjekket at det ikke er hull i enden av pussestokken. Det er gjenger der nemlig...

 

Fant på noe annet da, som jeg også har lest. Man tager ett stk hylse. Trer så vidt ei kule innpå og kamrer den. Så, forsiktig ut med sluttstykket (og dermed også "patronen"). Da skal kula være trykket nedover hylsehalsen, og maks lengde er greit.

 

På min Fox ble det da 56 mm. Dette høres mer riktig ut. Gjorde det flere ganger og fikk samme resultat. For øvrig passe resultat da magasinet tar kuler på 56 mm maks. :wink:

 

Så skal man visst trekke av fra 1 - 2 mm da det skal være litt friflukt så det ikke blir for høyt trykk.

 

Det betyr at jeg må ha kuler som ikke overstiger 55 mm. Har jeg rett nå?

 

Har ladet en liten dynge med 55 grs Lapua helmantel. Disse har fått lengde på ca 53,9 mm (noen små avvik fra 53,75 - 53,9 mm målt med digitalt skyvelære, skulle vel ikke ha så mye å si?).

 

Klarer imidlertid ikke å få den helt store presisjonen. Ca 35 mm samling, som nevnt øverst.

 

Kan patronlengden ha noe å si på presisjonen her? Burde jeg lade opp noen litt lengre patroner, feks 54,5 mm? Hvor stor betydning har det at noen er på 53,8 mens andre er på 53,9 mm?

 

Kruttet jeg bruker er N-130. Har brukt 19,5 grs med 53,9 mm patronlengde. Kan alternativt bruke Norma 201 (har prøvd med 21,6 grs og samme lengde, med bra presisjon i en kombi).

 

Om jeg lager 54,5 (eller noe sånn ca rundt der da) bør jeg vel opp med kruttvekta? Har jo mye å gå på her, da 19,3 grs N-130 er startladning med 53,9 mm

 

Det kan hende jeg får tid til enda en testskyting før jeg drar, så tips mottas VELDIG GJERNE! :)

Link to comment
Share on other sites

De fleste løp/kule kombinasjoner har en maks. presisjon med en eller annen PL, enesten måten å finne den er å prøve seg fram. 1 mm kan gjøre veldig mye i noen rifler, med noen kuler. Andre rifler/kuler kan en ha 4-5mm forskjell på PL uten å se det på skiva...

 

Omtrent slik, etter å ha funnet en passende ladning/utgangshastighet.

(3 patroner med kula solid inn i bommene, om mulig, her kan du spare 5-10% på kruttet om du er nære maks) og vil få litt mindre hastighet.

3 1mm bak

3 2mm bak

3 3mm bak

(3 4mm bak)

 

Om du er trygg på din egen skyting velger du den beste, eller midt imellom de to beste

bekreft med 2x5 skudd og du er der. Eller du kan gnu videre på 0.25mm trinn rundt den beste lengden du fant.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok. Det skal jeg prøve. Tror nok jeg prøver litt mindre marginer da en .222 ikke akkurat er noe beist med store dimensjoner! :lol:

 

Brukte 53,9 mm da det var det som stod i Vihtavouri sin ladetabell på Lapua.com. Får vel gå på halvmillimeterne med denne lille tassen! Eks 53,5, 54, 54,5 og 55 mm kan gå.

 

Også skal jeg kjøpe meg skikkelig innskytingsutstyr! I dag hadde jeg tofot foran og bilbarnesete(!) bak! Man tager hva man haver, og denne sitteputa var det eneste jeg fant i bilen som kunne fungere som bakstøtte! Fikk grei støtte, men ikke hundre prosent.

 

Gleder meg til den dagen jeg skyter under 15 mm med hjemmestrikkede patroner! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håper det er greit at jeg låner tråden din litt, da jeg har et tilsvarende spørsmål,

skal lade noen patroner med normahylse, og norma sin 62 grains sp kule.

 

Det jeg ikke forstår er at de som er fabrikkladet har en lengde på 52,25, Ladeboken har samme hylse og kule med lengde 54,5, og Norma på sin hjemmeside har en lengde på 53,5

 

Har ikke målt maks lengde i våpenet enda, men hvilken lengde bør jeg bruke?

Link to comment
Share on other sites

målt maks lengde i våpenet enda, men hvilken lengde bør jeg bruke

Lån meg rifla di i et par uker så skal jeg finne det ut..

- Vi kan ikke vite hvor kuleskråningen begynner i din rifle

- vi kan ikke vite kan ikke vite hvor lange patroner din rifle og dine patroner liker

 

LEs denne tråden, søk, og les ladeboken så står det greit forklart hvordan du går fram

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitt og glor litt på et par tråder om lading og kom plutselig til å tenke på noe, og det har jo noe med tråden her å gjøre... Jeg fant, som nevnt tidligere i tråden, at maks patronlengde i min Fox er 56 mm. Kula jeg brukte for å sjekke var en Partizan 55 fmjbt. Denne kula er veldig lang i forhold til 30 grs Berger, som jeg også har liggende klare til lading.

 

Det kom opp et par spørsmål pga dette:

Vil ikke da maks patronlengde bli noe annet med denne kula, altså 30 grs Berger (56 mm Berger er vel fysisk umulig kanskje, da den er kort)? Eller vil de to ulike treffe bommene på samme sted på kula? For det er da ikke kulespissen som avgjør maks lengde, men hvor siden av kula treffer bommene?

 

Bør vel haste ned i kjelleren nå mens jeg husker det og måle, men jeg sitter under et varmt pledd med småfeber, hodepine og mulig halsbetennelse (pokkertaminusgrader) og vil helst slippe å sitte i det kalde rommet med et skyvelær og måle og synse og fryse... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...