Jump to content

Pris på brukt Margolin?


Vargen

Recommended Posts

Tittelen sier det meste. Jeg har mulighet til å få kjøpe en pent brukt Margolin .22lr, komplett i eske med ekstra magasin og diverse verktøy/reservedeler. Han som skal selge kjøpte pistolen i år 2000, men er usikker på om den var ny eller brukt da. Eska og tilbehøret ser betydelig eldre ut, med verktøy som ser ut som om det er fra 50-tallet, men konstruksjonen er jo gammel og dertil russisk så det er vanskelig å gjette på alder. Pistolen er merket "USSR" samt noen små trebokstavers stempler med kyrilliske bokstaver, ellers intet. Jeg fant rester av en uleselig prislapp fra Gresvig på eska, noen som vet når Gresvig forhandlet slike?

 

Den eneste egentlige slitasjen jeg kan se er på magasinknappene (heter det det på norsk? "Follower" på engelsk). Løpet er speilblankt og har skarp rifling, så jeg antar at presisjonen er ok. Innvendige glideflater i mekanismen har litt slitt blånering men er ikke helt blankslitte, så jeg tviler på at den har blitt skutt mye med.

 

Spørsmålet er, hva er noenlunde riktig pris? Jeg ønsker ikke å gi noe skambud, og selger aner ikke hva verdien egentlig kan være. Han visste ikke engang at det var en Margolin, våpenet er feil registrert ut ifra en fantasifull tolkning av kyrilliske tegn :roll:

 

Jeg har forstått at dette er rimelige våpen, men hvor rimelig?

Link to comment
Share on other sites

LOL!

 

Jeg fikk meg ikke til å by så lavt, så jeg startet på 800. Da prutet selgeren den ned til 600, han fikk seg ikke til å ta mere for den.

 

Vi resonnerte oss fram til at pistolen er fra midt på 70-tallet omtrent, men den er nesten ikke brukt. Mye pistol for pengene, altså. Det skal bli interressant å se hvor godt den går :-)

Link to comment
Share on other sites

en skytter i en av klubbene jeg er i hevdet seg temmelig godt på feltstevner med en margolin, så jeg tror ikke den er helt bak mål. som nybegynner var det en av pistolene jeg skøyt best med- satt opp mot alt annet. dette antagelig grunnet avtrekket som ligner litt på et DA-avtrekk et jevnt slep etter trykkpunktet. passer meg utmerket. hmmm. jeg må enten ha meg en HS eller en margolin... dumme lover!

Link to comment
Share on other sites

Tittelen sier det meste. Jeg har mulighet til å få kjøpe en pent brukt Margolin .22lr, komplett i eske med ekstra magasin og diverse verktøy/reservedeler. Han som skal selge kjøpte pistolen i år 2000, men er usikker på om den var ny eller brukt da. Eska og tilbehøret ser betydelig eldre ut, med verktøy som ser ut som om det er fra 50-tallet, men konstruksjonen er jo gammel og dertil russisk så det er vanskelig å gjette på alder.

Jeg har forstått at dette er rimelige våpen, men hvor rimelig?

 

Jeg kjøpte min ny for ca 23 år siden. Den kom da i plastesken som IJ 35 også ble levert i.

 

Margolin%20%201.JPG

 

Hvis den er i tre-eske kan den være fra 70 tallet eller eldre.

 

Margolin.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den er nok fra 70-tallet ja.

Den er i tre-eske lik den på nederste bildet, med samme type svart plastikk oljeflaske. De aller eldste har jeg funnet ut har sølvfarget metall oljeflaske, men jeg vet ikke når de gikk over til plastflaske.

 

Det følger med et ganske komplett sett reservedeler, så vidt jeg kan se er det en av hver av alle typer fjærer og skruer som finnes på pistolen samt ekstra tennstempel, hane og avtrekkerhake. Alle reservedelene er ubrukte, den ekstra hanen og avtrekkerhaken har aldri blitt tilpasset våpenet eller hverandre. Der er også et skrujern og en dor til å demontere ting med, to magasiner, oljeflaske og pussestang.

 

Mitt ambisjonsnivå er ganske lavt, jeg ville egentlig bare ha en rimelig .22 som jeg kan drive mengdetrening med for å bli kvitt litt uvaner med rekylvegring/avtrekksfeil. Jeg regner med at denne holder til det, i lange baner. Og så er den billig nok, og har reservedeler nok, til at jeg kan ha den som "prosjektvåpen" for eksperimenter med hobbybørsemaking.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg har ødelagt utkasteren i min margolin. Jeg lurte på om det finnes løse sånne som kan settes på? Eller om man kan mekke en slik selv?

 

Jeg kjøpte min av en forhandler som hentet varer på Gresvig. Kanskje de har deler? Utdrager er ikke en av de delene som ble levert med pistolen da jeg kjøpte min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...