Jump to content

Eksplosive prosjektiler til rifle 2. verdenskrig


Mikkel

Recommended Posts

Leste nylig boka "Snikskytter på østfronten". En helt ok bok. En ting jeg la spesiellt merke til var den omtalte bruken av eksplosive prosjektiler av begge sider. Var dette prosjektiler med en sprengladning, eller er det bare snakk om ekspanderende prosjektiler og dårlig oversettelse? Ser for meg at en riflekule av standard kaliber med en sprengladning vil gi et lett og ustabilt prosjektil, med dertil dårlig presisjon. Noen som har noe mer info om denne ammoen?

Link to comment
Share on other sites

Har lest samme boka selv, og stusset over bruken av ordet "eksplosive". Har lett litt rundt på nett og funnet ut at det faktisk var noen kuletyper som kunne fungere "eksplosivt". Må si etter å ha lest boka at jeg nesten satt igjen med en ekkel følelse... Burde nesten vært 18-årsgrense på boka!

 

Hvor sant alt er er jo en annen sak, i og med at den er en slags dramatisert selvbiografi skrevet av en annen. Men han er jo kjent som en av de store snikskytterne tyskerne hadde, så mye er nok riktig og.

 

Vel, i følge nettsiden (noe skrøpelig oversatt), hadde tyskerne blant annet noe de kalte 7,9 mm B-Geschoss. Dette var mer en antennende kule enn eksplosiv visstnok. Muligens var kuletypen utviklet for bruk av fly for å merke treff på bakken, ala sporlys kanskje.

 

Russerne hadde en som ble kalt ZR (ZaRa). Denne var visst mer eksplosiv.

 

Disse kuletypene var nok "litt i grenseland" etter internasjonale avtaler, for å si det pent!

 

Her er nettsiden jeg fant: http://www.ww2f.com/weapons-wwii/20017-explosive-bullets.html

 

En finner sikkert bedre info andre steder, men denne kom opp ganske kjapt.

 

Liten OT til slutt!

Var en helg i Tyskland to uker før jul. På Gardermoen lette jeg etter en bok jeg kunne lese på flyet og under venting ellers. Plukket med meg en interessant en og satte meg til i flysetet. Så kom kompisen (fem minutter ETTER "boarding completed" - smisking fra undertegnede hjalp så han kom med!) og sa "Fin bok, men er det så lurt å vifte den oppi trynet på tyskerne rundt her!?".

 

Tittelen på boka var Soldat i Waffen SS! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har lest samme boka selv, og stusset over bruken av ordet "eksplosive". Har lett litt rundt på nett og funnet ut at det faktisk var noen kuletyper som kunne fungere "eksplosivt". Må si etter å ha lest boka at jeg nesten satt igjen med en ekkel følelse... Burde nesten vært 18-årsgrense på boka!

 

Hvor sant alt er er jo en annen sak, i og med at den er en slags dramatisert selvbiografi skrevet av en annen. Men han er jo kjent som en av de store snikskytterne tyskerne hadde, så mye er nok riktig og.

 

Vel, i følge nettsiden (noe skrøpelig oversatt), hadde tyskerne blant annet noe de kalte 7,9 mm B-Geschoss. Dette var mer en antennende kule enn eksplosiv visstnok. Muligens var kuletypen utviklet for bruk av fly for å merke treff på bakken, ala sporlys kanskje.

 

Russerne hadde en som ble kalt ZR (ZaRa). Denne var visst mer eksplosiv.

 

Disse kuletypene var nok "litt i grenseland" etter internasjonale avtaler, for å si det pent!

 

Her er nettsiden jeg fant: http://www.ww2f.com/weapons-wwii/20017-explosive-bullets.html

 

En finner sikkert bedre info andre steder, men denne kom opp ganske kjapt.

 

Liten OT til slutt!

Var en helg i Tyskland to uker før jul. På Gardermoen lette jeg etter en bok jeg kunne lese på flyet og under venting ellers. Plukket med meg en interessant en og satte meg til i flysetet. Så kom kompisen (fem minutter ETTER "boarding completed" - smisking fra undertegnede hjalp så han kom med!) og sa "Fin bok, men er det så lurt å vifte den oppi trynet på tyskerne rundt her!?".

 

Tittelen på boka var Soldat i Waffen SS! :oops:

 

 

Satt også igjen med en ekkel følelse i magen etter å ha lest boka. At folk kan være så jævlige med hverandre! Eksploderende riflekuler ble egentlig bare småpirk i forhold til andre brudd på alle verdens lover og kommisjoner. Blir nok ikke første boka guttungen får låne nei...

Link to comment
Share on other sites

På Østfronten var det vanlig for snipere å bruke eksplosive kuler mot mot matriell og personell.

I boken "out of nowhere" sildrer forfatteren blant annet tyskerenes bruk av eksplosive kuler. Noen snipere brukte kombinasjonen Gw-43 med eksplosive kuler mot angripende (etter slaget ved Kursk 1943 var krigen på Østfronten en forsvarskrig for Tyskerene) Sovietiske styrker. Disse kulene hadde en "god" psykologisk virkning på angriperene da de måtte løpe forbi sårede kammerater med "sprengte" kroppsdeler som gav en stor sårskade som medførte en tid før offeret døde.

De eksplosive kulen skulle i utgangspunktet brukes til å ødlegge lettere matriell som MG stillinger.

 

Krigen på Østfronten var mye mye mer brutal og innhuman enn den på vestfronten og Afrika.

Begge sider var mer brutalisert og det var vanlig å henrette (og toturer/mishandle) krigsfanger.

 

Dette så man blant annet ved Basonge (Belgia) da styrker (blant annet SS) angrep amrekanske styrker, og faktisk henrettet krigsfanger. Dette medførte dessverre for Tyskerene at når dette ble kjent at, at amrekanerene kjempet enda sterkere, og ikke var så villig til å overgi seg.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Tyskerne hadde en patron de kalte B-patronen, det er den som er til høyre i bildet.

 

Ammo792x57007.jpg

 

Den inneholder littegranne sprenstoff, som tennes vha en tennstift inne i prosjektilet, ved annslag. Det er ingen sikring på disse, og dette har medført uhell når disse prosjektilene har blitt forsøkt fjernet ved bruk av kulehammer. Har selv overtatt slike patroner der fargekoden er borte, men de kan identifiseres ved at de bankes lett mot en fing i nærheten av øret, da kan tennstiften høres inne i prosjektilet.

 

Her er tegning av prosjektilet:

 

p37.jpg

Link to comment
Share on other sites

B-patron, eller Beobachtungs Patrone betyr noe slikt som "obsevasjonspatron". I tillegg til å inneholde en mindre ladning som lagde knall utviklet den røyk og blir også omtalt som brannstiftende. Patronen ble så vidt jeg vet laget for å benyttes ved markering av trussel, mål eller annet, men ble sikkert også brukt til direkte beskytning av både personell og materiell. Jeg har også hørt patronen omtalt som "lagførerpatron".

 

Det hadde vært interessant om noen visste noe om ballistiske egenskaper, dette vi jo si noe om effekten av å benytte B-patronen som skarpskytterammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...