Jump to content

222 til 223 ?


jølle

Recommended Posts

Jeg har ikke peiling, men jeg vurderte dette en gang og kikket derfor endel på geomertien av de to kammerene.

Jeg kom fram til at selv om skuldra til .222 er tykkere er tykkelsen til .223 i samme avstand fra støtbunnen den samme.

Skulda til .223 kommer lengre fram og er derfor smalere selv om de to kammrene har samme koning i kroppen.

 

Flere .222 finnes med 1:12 stigning i løpet og bør da være helt kurant å brotsje om til .223.

Link to comment
Share on other sites

+ 1 for siste innlegg. Ser ikke det store poenget å brotsje opp en .222 med 1:14 stigning til .223. De aller fleste .222 har denne stigningen. Tviler på at .223 vil stabilisere så mye tyngre kuler enn .222 med 1:14, og da blir jo noe av fordelen med .223 borte.

 

Har du forresten målt magasinlengden? Har du løst magasin må du se hvor lange patroner du kan ha. Maks patronlengde som passer i kammeret kan være ganske stor, men det er lite vits å lade patroner som er 56,5 mm om magasinet tar 56 mm patroner. Dette gjelder i hvertfall om du har løst magasin. Er slik i min Brno Fox. Jeg må holde meg under 56 mm lengde, helst under 55,5, for det bør jo være bittelitt klaring fra kula til magasinveggen.

 

Liten sammenligning fra Lapua sin hjemmeside, ladedatatabeller:

.222: Lapua 55 grs fmj - patronlengde 53,9 mm

.223: Lapua 55 grs fmj - patronlengde 57,0 mm

 

Skal jeg bygge om min Fox til .223 har jeg en ettskuddsrifle, evt kan jeg skyte kun korte (les: lette) kuler om jeg skal kunne bruke magasin.

Link to comment
Share on other sites

+ 1 for siste innlegg. Ser ikke det store poenget å brotsje opp en .222 med 1:14 stigning til .223. De aller fleste .222 har denne stigningen. Tviler på at .223 vil stabilisere så mye tyngre kuler enn .222 med 1:14, og da blir jo noe av fordelen med .223 borte.

 

quote]

 

Jeg kamret om min Sako Vixen varmint fra 222 til 223. Husker ikke stigningen i løpet, men har ladet 35grains, 40grains og 50grains v-max, å får like gode samlinger med alle kulevektene. Skyter oxo med S&B sin ferdigladde, der er vell kulene 55grains. Alle disse samler lett 10 skudd på en klisterlapp på 100meter.

 

Noe med vitsen med å kamre om, kan jo være at utvalget i ferdig ladd amo er noe større til 223 fremfor 222.

Link to comment
Share on other sites

222 er vel i 1\14 eller 1\12 stigning. Dette er ikk ideelt i 223. De har vel 1\8 eller 1\9.

Så med oppbrotsjing\omkamring er du ikke garantert et godt resultat. Skyt heller 222 løpet til det er utskutt og bytt pipe, er mitt råd.

 

 

Enig i at 1:8 eller 9 er best med tanke på tunge kuler i 223. Men tar jeg ikke mye feil, kommer Howa i 223 med 1:12 twist. Så har man en 1:12 har an jo et grunnlag. Men igjen :D , enig med Jerognal. Skyt ut pipa, og bytt til en 1:8 twist :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...