Jump to content

Tørket sopp til soppstuing


olan

Recommended Posts

Kanskje ikke helt svaret du søker, men jeg bruker å legge soppen i vann kvelden før. Så bruker jeg å bare å putte den oppi viltsausen jeg severer til kjøttet. Har tenkt litt på soppstuing, men blir lissom ikke plass ilag med viltsaus, grønnsaker og tyttebær/rognebærgele.

Link to comment
Share on other sites

Du nevner ikke hva slags tørket sopp du har, utgår derfor fra at det er en pose blandingssopp kjøpt i butikk. Legg, som nevnt over, soppen i vann, med varmt vann går det raskere. Klem ut en del av vannet og stek soppen i rikelig med smør (mange av smaksstoffene i sopp er fettløselige). Strø litt hvetemel over soppen i pannen og rør litt slik at fett, sopp og mel blandes godt. Tilsett litt av bløtleggingsvannet og kremfløte, krydre med salt pepper evt annet krydderi. Selv synes jeg en knivsodd chilipulver og litt timian gjør seg. La surre til ønsket konsistens

Link to comment
Share on other sites

Njaaa.

Dette med tørket sopp er jo en gammel metode, men det er jo også for eksempel luting av torsk...

Konsistensen på tørket sopp blir aldri bra, aldri i nærheten av fersk vare.

Min mening er at det beste du kan gjøre her er å koke soppen, sile og koke inn, så har du et fortreffelig utgangspunkt for en god sopp-sos.

Link to comment
Share on other sites

Du nevner ikke hva slags tørket sopp du har, utgår derfor fra at det er en pose blandingssopp kjøpt i butikk. Legg, som nevnt over, soppen i vann, med varmt vann går det raskere. Klem ut en del av vannet og stek soppen i rikelig med smør (mange av smaksstoffene i sopp er fettløselige). Strø litt hvetemel over soppen i pannen og rør litt slik at fett, sopp og mel blandes godt. Tilsett litt av bløtleggingsvannet og kremfløte, krydre med salt pepper evt annet krydderi. Selv synes jeg en knivsodd chilipulver og litt timian gjør seg. La surre til ønsket konsistens

 

Ja det er enn sånn blandingspose med diverse skogsopper. Høres ut som en god oppskrift.

 

Takk for hjelpen.

 

Sako 30-06; tror jeg dropper klassisk italiensk risotto ai funghi til elgbiffen, da det var det som var utgangspunktet for kveldens høydare..... men takk for oppskriften.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...