Jump to content

Er tradisjonelle pakkrammesekker utdødd?


Chef

Recommended Posts

Hvor kan jeg få tak i en pakkrammesekk slik de var konsturert før med to "tapper" som stikker opp på toppen av rammen på hver side.

 

Disse tappene er ypperlige til å henge remmen på rifla over når man går, slik at meisen tar vekten på rifla.

 

I tillegg kan pakkrammen på høykant gi fint skytestøtte for sittende skudd. og det er en ypperlig sekk for tunge bører.

 

Har lett "verden" rundt på nettet, men finner ingen slike sekker til salgs.

 

Ser dem i bruk på flere av Christoffer Clausens videoer, men det kan jo være at Martin Blom & Co har vært smarte nok til å spare på de gamle sekkene.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna selger pakkrammesekk av typen Recon Pack, og denne anbefales:

 

Denne sitter meget godt på ryggen, og det er to tapper som stikker opp på denne også, de er flate og ikke av den gamle runde rørtypen men fungerer like godt.

 

Jeg hadde en Bergans Powerframe 3800, denne fikk jeg ikke skikk på. Hoftebeltet var stort og fint men satt helt feil på meg i alle fall. I tillegg kom vekta for langt frem siden puter og rør plasserer sekkerommet for langt bak, og det merket man for alvor først når man passerte 15kg lass...

 

På norrøna sin sekk kommer lasten helt inntil ryggen siden den er formet etter ryggraden, i tillegg har hoftebeltet en fornuftig utforming etter mitt syn. Denen sekken kan du ta tunge bører med, uten å ødelegge deg på det..

 

Prøv de på, så ser du fort hvem du vil trives best med!

Link to comment
Share on other sites

Bergans finnmark er helt ok å bære, men knirker som ei gammel seilskute.

Powerframe har jeg ikke prøvd.

Men Norrøna Recon Pack er den beste sekken jeg noen sinne har brukt. De to rørstubbene for å henge børsa på er litt korte.

Sekken mangler også den knekken nederst under selve pakk sekken. Men jeg har ingen problemer å stroppe fast ei kasse helt nederst. Har bært noen sekker sement på denne måten. Ramma er også kjempefin å stroppe fast motorsag,bensinkanne og annet utstyr når en skal til skogs å ordne seg ved.

Men tar du av pakk sekken mister en festeanordningen for å stramme inn syncron hoftebeltet. Da blir sekken litt mere levende på ryggen, og i mine øyne er det ikke bra.

Jeg er ganske vant til å bære sekker rundt 30 kg, men da jeg hadde ca 10 kg utstyr og en hel sau i sekken kjente jeg at sekken var tung. Men jeg ble overrasket da jeg veide sauen....33kg fin og feit. mao. 43kg sekk! Måtte ned i 2-2,5 km i timen. Normalfart med 30kg sekk er rundt 3-3,5km.

Har aldri hatt bedre sekk. Min Norrøna para ranger er solgt(billg)

Du får sekken til rundt 4000 hos Villmarksbutikken Jessheim. Har også sett samme sekk til 4200hos andre nettbutikker.

Ser at denne Powerframe er nesten en tusenlapp billigere, så det er sikkert et bra kjøp.

Men kan på det varmeste anbefale Norrøna Recon pack.

Link to comment
Share on other sites

På Bergans powerframe er det tradisjonell rør om stikker opp, hvor proppene bli borte og det uler når du går i vind på fjellet... Bare måtte få det ut, den ergret meg grønn hele sekken - ansiktet sto sikker i stil med sekkeposen.. :oops:

 

De flate rørene på recon pack er et par cm over sekkeposen og er lange nok til å holde ei vanig smal riflerem.

 

Dette se du når du prøver de. Legg vekt på hvor tett på ryggen de sitter.

Link to comment
Share on other sites

[...]proppene bli borte og det uler når du går i vind på fjellet... Bare måtte få det ut, den ergret meg grønn hele sekken - ansiktet sto sikker i stil med sekkeposen..[...]

 

Hvorfor irritere seg over noe det tar 11 sekunder å fikse med tape (eller en dott mose...) :?:

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl fjorårets utgåve av Power frame. Skruane som held bæresystemet fast til ramma midt i ryggen, løsna og heldt på å ramle ut på første jakttur. Det samme skjedde for to andre jegerar på samme tur (!). Pluss til produsenten som raskt besørga nye skruar som virkar å holde bedre. Men verst er det at sekken knirkar som eit heilt orkester :evil:

 

Ellers er sekken grei å bære tungt i.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, joda:

 

Kiwi skrev:

[...]proppene bli borte og det uler når du går i vind på fjellet... Bare måtte få det ut, den ergret meg grønn hele sekken - ansiktet sto sikker i stil med sekkeposen..[...]

Hvorfor irritere seg over noe det tar 11 sekunder å fikse med tape (eller en dott mose...)

 

Jeg kunne sikkert ha tapet de, men midt oppe på fjellet så hadde jeg ikke det for hånden, og jeg har aversjoner mot å stappe alskens oppi der... :wink:

 

Dette med skruene opplevde jeg også... Det hadde jeg glemt i farten.. Fant plutselig en løs skrue i bilen jeg ikke visste hvor hørte hjemme... :roll: Fant jo etterhvert ut hvor den skulle sitte. Deretter ble det skruestramming ør hver tur :!:

 

Powerframen skal visstnok ha så god komfort, men det er med små lass etter min erfaring.

I villreinsjakta i høst veide jeg sekken og børsa ved tyngste børa til totalt 54kg. Det er siste gang jeg bærer så tungt!

Men alt ved 30kg (som var letteste av de to andre børene) så synes jeg det var trøblete siden vekta kom for lant bak uansett hvordan jeg stroppet..

Link to comment
Share on other sites

Hvor kan jeg få tak i en pakkrammesekk slik de var konsturert før med to "tapper" som stikker opp på toppen av rammen på hver side.

 

Følg med i bruktmarked på internett og i aviser, dukker opp jevnt og trutt slike skikkelige gammeldags pakkrammesekker. Har flere slike sekker og har nettopp kjøpt meg en brukt Recon Pack (eldre type).

Link to comment
Share on other sites

Hvor kan jeg få tak i en pakkrammesekk slik de var konsturert før med to "tapper" som stikker opp på toppen av rammen på hver side.

 

Disse tappene er ypperlige til å henge remmen på rifla over når man går, slik at meisen tar vekten på rifla.

 

I tillegg kan pakkrammen på høykant gi fint skytestøtte for sittende skudd. og det er en ypperlig sekk for tunge bører.

 

Har lett "verden" rundt på nettet, men finner ingen slike sekker til salgs.

 

Ser dem i bruk på flere av Christoffer Clausens videoer, men det kan jo være at Martin Blom & Co har vært smarte nok til å spare på de gamle sekkene.

 

 

Kjøpte meg Chevalier sin Pakkrammesekk nå i høst. Har bare lovord å si om den.

Er kun brukt i høst, men virker veldig slitesterk...Tipper(håper :wink: ) den vil gjøre jobben i mange år fremover...

Uttakbar innertrekk for rengjøring, lett å koble sekken fra ramma. Behagelig å ha på, er rett og slett meget imponert over sekken..

Ikke kostet den den så veldig mye heller. Vil tippe du får den til en rimelig pris på xxl nå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...