Jump to content

Lage lokke gås sjøl???


jaktjens

Recommended Posts

Ja det går fint, for over tjue år siden laga jeg bulvanene mine sjøl, av 4-5 mm kryssfinér. Kjøp plater og tegn inn profiler - utnytt plassen.

 

Males i høvelige farger og mønstre. Skal ikke mye til for å lokke gåsa, så noe kunstverk behøver det ikke å være. Lag helst minst et dusin, så får du litt effekt.

 

NB: På ett dusin bulvaner lager du to "gjess" som står med halsen opp og speider, resten bør være i beitepositur. Det utgir seg for å være en trygg og rolig flokk.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Du er inne på noe Dehli, men litt uenig med deg og... Det kommer an på hvor man jakter, om gåsa er blitt jaktet på over bulvaner før, osv. Noen ganger kan det egenproduserte som skiller seg ut fra mengden funke bra. :wink:

 

Jeg har også bulvaner fra Cabelas, men kan ikke si at de er spesielt mer effektive enn silhuettene av kryssfinér. Men det er bare min erfaring.

 

Hvis trådstarter likevel tygger på å bestille, så anbefaler jeg Cabelas, postordre fra USA. Det blir som regel mye billigere enn å kjøpe i Norge, frakt og toll inkludert.

 

Her er en link: http://www.cabelas.com/cabelas/en/templ ... d=cat20712

- Du kan iallfall få idéer til hvordan du skal lage bulvanene dine her! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart at hvor man jakter, og særlig hva slags gås du jakter, har mye å si. Er det lettlurte kanadagjess man jakter kan egenproduserte silhuetter være mer enn nok. Til sky grågås og kortnebb vil jeg nok heller kjøpe silhuetter med naturtro farger og mønster, men det er også mye av det man får kjøpt som dessverre ikke holder mål.

Så vi er nok ganske enige, Ranger ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja vi er kanskje det. :wink: Canadagjess er mer lettlurte ja, men jeg har jakta mest kortnebb og grågås i trøndelag og Nordland. To dusin bulvaner lurte ned ca 1500 kortnebber en gang, det var litt av en opplevelse! :D Hele flokken brukte 20 minutter på å lande, de nærmeste beita bare et par-tre meter fra meg der jeg lå utpå åkeren. :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Du er inne på noe Dehli, men litt uenig med deg og... Det kommer an på hvor man jakter, om gåsa er blitt jaktet på over bulvaner før, osv. Noen ganger kan det egenproduserte som skiller seg ut fra mengden funke bra. :wink:

 

Jeg har også bulvaner fra Cabelas, men kan ikke si at de er spesielt mer effektive enn silhuettene av kryssfinér. Men det er bare min erfaring.

 

Hvis trådstarter likevel tygger på å bestille, så anbefaler jeg Cabelas, postordre fra USA. Det blir som regel mye billigere enn å kjøpe i Norge, frakt og toll inkludert.

 

Her er en link: http://www.cabelas.com/cabelas/en/templ ... d=cat20712

- Du kan iallfall få idéer til hvordan du skal lage bulvanene dine her! :D

 

 

Hei, har tenkt å bestille selv, men lurer på hvor mye frakten ligger på sånn sirka?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kaster meg med på lasset :) Vil anbefale deg og bruke noen lokkegjess av type "vindsokk"

Dette med tanke på at de danser i vindene. Da blir flokken din litt mere levende.

Men du bør nok blande hele bulivaner, vindsokker og silhuetter

Tror vekta på vindsokkende er lettere enn silhuettene :roll:

Vekt er hvertfall alfa omega på utstyret du bærer med deg, for det har lett for å bli en del :mrgreen:

Bestilte 12stk fra http://www.sillosocks.co.uk/acatalog/canada_goose.html

Disse fungerer bra (synes jeg)

 

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei, hiver meg på jeg og. Går nok til innkjøp av lokkefugler så jeg er er klar til høsten jeg og. Har ikke tro på at noe jeg lager skal klare å lure noe annet enn en kanadagås en sjelden gang, ihvertfall ikke uten å supplementere med fullbodies, skal eller de "avanserte" vindsocksen som sillosocks

Nå er det vel en vesentlig forskjell på om en skal jakte kanadagås eller grågås.

Grågåsa er vesentlig mer sky, det er vel kortnebbgåsa og?

Har noen av dere erfaring med grågås på bulevaner?

Sillosocks? Etter hva jeg har hørt er de noe ville i bevegelsen dersom det blir mye vind. Er også usikker på hvordan de er når de blir fuktige mhp. gjenskinn?

Har sett noen fully flocked grågåsbulevaner men de koster skjorta....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har jaktet i samme område i 8 år, og hvert år settes det av 7-10 jaktdager da gåsa står i fokus hele døgnet. Det kjøres MYE bil, på årets gåsejakt kjørte jeg 2500 km. Så det investeres mye tid og penger for å få slike resultater. I tillegg har det vært 100-vis av mailer med de beste gåseguidene i USA, der både taktikk, hva slags utstyr man bør velge etc har blitt diskutert. Har også vært på besøk hos Canadas fremste gåseguide, og sett hvordan de jakter i praksis der borte.

 

Skal man ha fullklaff på gåsejakt må man ofre tid og penger akkurat som på all annen jakt. Man skyter for eksempel ikke gaupe 1.februar hvis man bare drar ut en gjeng på morran i et område der man har sett gaupespor i desember en gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Jeg er saa heldig at jeg er gift med en Inuk, (Eskimo) og har jaktrettigheter paa det meste av vilt hele aaret her jeg bor.

 

Jeg er akkurat ferdig med "vaarjakta" paa gaas naar de har trekt inn her for aa legge egg. For lokkegaas bruker jeg aa ha med 4 gamle teltstenger i riktig lengde. Naar den foerste gaasa har gaatt i bakken, trer jeg en teltstang ned halsen paa den og stiller den ut. Dette funker meget bra og er billigere en de utrolig dyre plastvariantene, som ogsaa er traelete aa ha med paa lengre gaaturer.

 

Vet at dette tipset kanskje ikke faller helt i smak for alle, men gaasa smaker like godt etterpaa selv om den har hatt en teltstang i halsen noen timer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...