Jump to content

Prosjekt forny kombi.


Nimrod

Recommended Posts

Trenger hjelp og støtte fra erfarne kombinertløpere.

 

Har pr. i dag en Sabatti light med fri justerbar pipe i 12/7x57r.

 

Kjøpt for to år siden, søkte da på 20kal. kunne ikke få Sabattien i 20Kal. på 6mnd. minst.

Gikk for 12 i overrøret.

 

Slet med riflepresisjon, fikk ikke testet ordentlig før nå i høst. Børsa oppfører seg som om pipene er loddet trygt og godt i sammen. Skjøt flere 3 skudd serier, 1. skudd i en blink, 2. i en annen osv.

 

Første skudd presisjon ligger på 25mm med Winchester/Nosler og heimegjort Interbond.

 

Så nå burde jeg egentilg være fornøyd :evil:

 

Samme hvor godt den går, sliter ett lite 20kal. gen langt inne sjela mi.

 

Heldigvis har jeg gode venner, en er hjertens villig til og overta 12kaliber muskedunderen, dermed er søket i gang.

 

Hva skal jeg kjøpe :?:

 

Kriterier:

7x57R i riflepipa.

20/76 i øverste.

Vekt, ikke over 3Kg. (nevneverdig)

God presisjon.

Godt avtrekk.

 

Har studert følgende.

Merkel B3/B4

Merkel SL2(brukt)

Krieghof 20

Blaser bbf95

 

Mottar gjerne skryt og klage fra dere med erfaring fra noen av disse.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en BBF 97 12/76-7x65r på jakt i noen år. Jeg kjøpte denne fordi begge slaglåsene blir spent samtidig. Noe jeg ser på som en fordel i praktisk bruk. Oppsenneren virker noe tyngre enn på R93, og er nok noe seinere i bruk enn en normal sikring. Men for meg fungerer den godt på jakt. Avtrekket er veldig godt, som å knekke en glasstang. Fremre avtrekker for rifleløpet. Dette er greit nok for mitt bruk, rådyr og revejakt. Presisjonen er veldig god. 3 skudd i innertier på 100m, når jeg gjør det jeg skal. Var og lett å få samme treffpunkt på blyspiss og helmantel. Kikkertmontasjen er god, ingen forandring av treffpunkt om jeg tar den av og på. Men den er noe høy. Jeg har 5mm klaring til pipa, med 42mm objektiv og butler-crrek. Det er mulig å få tilpassa lavere ringer. Dette er nok lurt hvis man skal bruke en kikkert med liten objektivdiameter. Min veier 3,006 kg, uten reim og kikkert. Bakkappe, pistolgrepsavslutning og avtrekkerbøyle i plast. Alt av metall har serdeles god motsandsevne mot rust. Sammenliknet med andre våpen jeg har/ har brukt. God samskyting rifle og hagle fra fabrikk. Dette er jo også justerbart. Har ingen erfaring med de andre børsene du ser på. Vil uansett anbefale deg å se og klå på alle, viktig å se om du får godfølelsen. Håper dette var til litt hjelp. Mvh. 8X68S.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel smak og behag hvordan man vil ha en kombi. Selv vil jeg ha rifleavtrekket på bakre,sikring, ikke oppspenner, og jeg vil ha ekte lodda piper. Ikke gummilist el...

Jeg har en Husqvarna 300, som er et Zoli produkt, i 7X57R og 12/3". Den har jeg hatt siden -96, og den har fungert veldig bra. Stålet virker også å være i god kvalitet, aldri noe rustproblemer. Presisjonen er ok, ca 40 mm med kald pipe på 100 metern. Andre skuddet sitter gjerne ørlite høyere, men tredje... ja det sitter gjerne ti cm høyt.

 

Mange av disse italienske kombiene er bygd så og si likt, og for en tid siden så jeg noen Lincoln kombier i 7X57R / 20-3" hos Landrø til rundt 10000. Kansje det kunne vært noe. Børsene så ok ut de, og jeg har sansen for 20, har en hagle i 20, men med blyforbudet ser jeg ingen fordel med 20 lengre. Enda mindre patronutvalg.. :(

Link to comment
Share on other sites

På 50 og 60 tallet var kaliber 16 selve kaliberet med stor K. Folkehagla var vel gjerne en Sauer s/s i 16, Drillingene ble ofte levert standard i 16. Gebruder Merkel solgte også bra med o/u hagler i 16, samt endel kombier. Den tida er forbi. Har selv hagle i 16, og den gjør tingene like godt som no annet :wink: , men trådstarter vil ikke ha det....så da så. Hadde nok ikke valgt 16 jeg heller i dag, mye pga patrontilgangen. De er vel heller ikke brukbare til stålhagl heller. Evt trening med Vismut er jo grisedyrt :(

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et problem for meg om han ikke vil ha kal 16, Jeg er bare nysgjerrig på begrunnelsen.

 

Det er fortsatt nok kaliber 16-patroner å få kjøpt. Det finnes lerduepatroner ladet med stål, som man kan trene med. De er ikke hardere ladd enn at de kan brukes i enhver børse i god stand, i hvert fall om trangboringen ikke er trangere en halv.

Link to comment
Share on other sites

Må nesten støtte Amatør litt her...

 

Svært mange kombinerte våpen er laget i kal. 16.. Faktisk er omtrent samtlige håndlagde kombier lagd i Tyskland i dette kaliberet... Utbredelsen av kaliberet i europa er selvsagt en ting, men det er ikke til å komme bort fra at et vellaget våpen i 16 som oftest er smekrere, lettere og mer velbalansert enn mye av det serieproduserte som kommer i kal. 20.

 

Så hvis vi ser bort fra tigjengelig utvalg av ammo på det lokale samvirkelaget, så blir de fleste argumenter for å velge 20 minst like gyldige for kal. 16...

 

Jeg synes derfor trådstarter ikke bør utelukke kaliberet, siden det er svært gode muligheter for å gjøre et fantastisk godt kjøp på det europeiske bruktmarkedet..

Link to comment
Share on other sites

Har kal 20 øverst på ønskelisten fordi jeg har hatt kaliberet før, har savnet det siden.

Har aldri sjekket lokal tilgang på 16 ammo, er mindre 16 enn 20 hos hovedpusheren.

 

Våpenet skal være lett, gjerne smekkert. Kjøp fra utlandet tror jeg ikke blir aktuelt i denne omgang, vil kladde på våpenet før jeg kjøper.

 

Har håndtert Blaser.Likte den veldig godt balansemessig. Meget bra sikter, selv om materialvalget er lite konservativt. 95 eller 97 gjør begge jobben for meg.

 

Merkel SL2 var drømme kombien for noen år siden, denne har også enkel oppspenner. Husker ikke hvordan siktene var på den.

 

Har stor sans for museumsdrift, men lar andre ta seg av dette :wink:

 

Takker for gode "inputninger" så langt.

 

Nimrod

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Merkel sl2, 20/76- 7x57r. Er meget godt fornøyd.

 

Valget mitt sto mellom Blaser 95 og sl2'n.

Like på mange omeråder, men jeg likte bedre at Merkelen har feste mellom pipene i munningen og rigget for svingmontasje. Mener også at svingmontasjen blir lavere enn Blaser sin variant.

 

De åpne siktene virket rimelig like mellom de 2.

For min del er synet for dårlig til at det kan bli noe greie på 100m med disse. Børsa har nå vinterferie hos en børsemaker som blender av skuret og monterer en vippbar jaktdiopter langt bak på pipa.

Stor tro på at dette blir bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...