Jump to content

Kutte ned lengde på hylsetrimmer ?


S.O.N

Recommended Posts

Har sittet og fundert på å kutte ned desse LEE trimmerne 0.5-1mm for å ha litt å

gå på så man slepper og trimme mere en 1-gang gjennom hylsa sin levetid.

 

Kaliberne er 223, 6.5x55, 8x57, 30-06 og 9.3x62

 

Er det noen som fagligt kan si om det gir noen åpenbare negative konsekvenser

annet en litt mindre lengdehold på kula ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kutter hylsa mye mer enn anbefalt hylselengde/trimmlengde vil den strekke seg mye mer enn ellers

 

Dette er vel rett fra Ladeboka, og for alt jeg vet kan det stemme bra. Men jeg er ikke i stand til å forstå hvorfor det skulle skje, og det gjør meg litt skeptisk. Er det noen som kan bekrefte påstanden eller gi en vettug forklaring på hvorfor det skjer?

Link to comment
Share on other sites

Hylselengde mindre en minimum fører ikke til at hylsa strekker seg mer. Jeg har prøvd dette i 6,5, der det går bra med både for korte og for lange hylser. Hvert kammer er ulikt, og så lenge hylsen ikke tar bort i kuleskråningen er det OK.

Det som får hylsen til å strekke seg mer enn normalt er å presse den for mye. For mye pressing og ekspandering av hylsemunning sliter på hylsen, og reduserer levetiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg skal prøve og se hva som skjer.

 

Ta 20 stk av samme fabrikat, trimmet til riktig lengde og se utvidelsen, så tar jeg 20 stk trimmet

0.5mm kortere og se hva som skjer.

 

Det jeg umiddelbart tenkte var at det kunne gi en uheldig slitasje i enden av kammeret i og med at

det ble et større gap mellom hylseende og tilsvarende kammerende.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg presser om 308 hylser til 260 Rem, blir disse noe kortere en minimumslengden for 260. Noen av disse har vært ladet 8-10 ganger, uten at de enda har nådd den lengden de skal ha.

 

At hylser som har for kort hals strekker seg mer, tror jeg ikke på.

Likevel vil ikke jeg ha trimmet hylsene mer, for å "lure meg unna" med bare en trimming i hylsens levetid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri registrert noe negativt om hylsene er trimmet litt mye, tar vanligvis svært lang tid før de da igjen må trimmes. Kan ikke skjønne at kammerets halslengde skal ha noe å si i denne sammenheng.

Har forøvrig kuttet noen LEE trimmere på lengde, men dette er for revolver hylser. Da bør man ha jevnest mulig hylselengde for lik krymp og revolver hylsene er skjelden så lange at de har trim lengde, men varierer ofte noen 10 dells mm.

Pilot tuppen på LEE er glass hard, så jeg har som løsning satt trimmepiloten i drillen og latt den gå mot kutteskiva på dremmelen, gjør det gradvis, eller blir den kjapt for kort.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg umiddelbart tenkte var at det kunne gi en uheldig slitasje i enden av kammeret i og med at

det ble et større gap mellom hylseende og tilsvarende kammerende.

 

Har "skutt ut" 2 (snart 3) løp i .270 win.

Alle disse løpene er nesten utelukkende skutt med ompressede 30-06 hylser.

Disse hylsene er i utgangspunktet 1mm for kort for standarden i .270 kammeret, men jeg kan ikke huske å ha erfart noe økt utbrenning foran i dette kammeret, kontra kammeret på andre rifler med orginalhylser i orginalkamre.

Kan heller ikke erindre at disse hylsene (90% Norma) strekker seg noe mere enn hylser i orginalstand.

Opplever det mere som en fordel, slipper trimming av hylser...... :wink:

Har lest (ett eller annet sted) at dette skal øke utbrenningen fremst i "freeboren" , men som sagt har ikke erfart det som ett problem så langt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

......Pilot tuppen på LEE er glass hard.........

Er den piloten gjennomherdet eller er det fare for at man tar bort overflate herdingen, og så minker den gradvis fortere i bruk ?

(Kanskje det er bedre å trekke brystningen ved gjengene fremover, og beholde tuppen som den er)

 

Har bestemt meg for å ha etpar piloter som er mindre i lengde på etpar kalibere.......opp til 0.3-0.5 mm iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Setter en 10'r på at jeg uten problemer kan sette desse trimmemålene og så

er hylsetrimming historie så lenge hylsa lever. Men jeg skal ta til etteretning det med hvordan

man helpresser. Jeg ser den med at det kan slite mere en noe annet på hylsa og vere årsak

til variasjoner.

 

223 Rem: 44.2

6.5x55 : 54.5

30-06 : 62.9

8x57 IS: 56.5

9.3x62 : 61.5

 

Sånn jevn over er dette 0.5mm fra max målet, og et par tiendeler mindre en minimumsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Setter en 10'r på at jeg uten problemer kan sette desse trimmemålene og så

er hylsetrimming historie så lenge hylsa lever. Men jeg skal ta til etteretning det med hvordan

man helpresser. Jeg ser den med at det kan slite mere en noe annet på hylsa og vere årsak

til variasjoner.

Det er (unødvendig) helpressing som sliter på hylsa ja. Dvs. hvor mye hylsa må "jobbe" mellom avfyring og pressing.

 

Å trimme ekstra av hylsehalsen kan muligens være en latmannsløsning for å unngå flere trimminger. Du må jo allikevel trimme totalt sett like mye, men slipper unna med å gjøre det i en omgang. Mulige ulemper som jeg kan se er mindre hold på kula, samt ujevnt hold gjennom hylsas levetid. Et risikomoment kan være ujevn strekking på hylsene når du har gjort det til en (u)vane å ikke sjekke dette etter en stund...

 

Et nøkkelord ved all lading for presisjon er jo jevnhet, og da bevisst gå for variasjoner vil nødvendigvis bare kunne forsvares hvis presisjonskravet er lavt. ...og du er j"#¤ lat... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...