Jump to content

Uberi 1866 yellowboy cal.45 colt


cowboy-gutten

Recommended Posts

Som evert sier det Kontakt sarpsborg våpen(ingen ordentlig hjemmeside... :cry: .)Tror ikke de har 1866 inne for tiden og regenr med nyprisen ligger på rundt 8-9 000 kr for en ny uberti winchester. Mener de har nok 1873 rifler i .45 colt. Jeg er derimot rimelig sikker på at de har en 1866 yellowboy karabin i 44-40 inne akkurat nå. Og det er jo et mye mer riktig kaliber for 1866 eller andre historiske leveraction rifler uansett. Winchester kammret aldri sine rifle i .45 colt sånn til opplysning ;-)

Skal du skyte mer en litt med ei slik rifle er det mest hensiktsmessige å lade skuddene selv og da er det egentlig hipp som happ med 44-40 / 45 colt. (Jeg lader begge selv, foretrekker 44-40 til svartkrutt)

 

Er du interessert i westernskyting anbefalr jeg deg (og andre) å ta en titt på

http://www.swsnet.org Hjemmesiden til det det godkjente skyteforbundet for cowboy action shooting.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Mener de har nok 1873 rifler i .45 colt. Jeg er derimot rimelig sikker på at de har en 1866 yellowboy karabin i 44-40 inne akkurat nå. Og det er jo et mye mer riktig kaliber for 1866 eller andre historiske leveraction rifler uansett. Winchester kammret aldri sine rifle i .45 colt sånn til opplysning ;-)

Skal du skyte mer en litt med ei slik rifle er det mest hensiktsmessige å lade skuddene selv og da er det egentlig hipp som happ med 44-40 / 45 colt. (Jeg lader begge selv, foretrekker 44-40 til svartkrutt)

 

Er du interessert i westernskyting anbefalr jeg deg (og andre) å ta en titt på

http://www.swsnet.org Hjemmesiden til det det godkjente skyteforbundet for cowboy action shooting.

 

Lykke til

 

:wink: nå min gode mann, 1866 kom bare i .44 Henry den, så en 1866 i ethvert sentertent kaliber er feil.

 

Selv vil jeg si at det ikke er hipp som happ med .44-40 / .45 (Long) Colt, flaskehalsformen på .44-40 krever smøring, hylsene er også veldig tynne i munningen, så ladeoperasjonen må gjøres relativt pent og forsiktig. Alt i alt mye mer arbeid enn enn .45 LC, som tåler mer bank, er enklere og lade siden den er rett osv.

Link to comment
Share on other sites

Det ble levert 1866 rifler i 44-40 til blant annet egypt ;-) (Egyptian action shooting... hvor la jeg fez'n min)

Jeg mener forøvrig at 44-40 er riktigere en .45 colt 1866, selv om det ikke nødvendigvis er helt korrekt.

Forskjellen på å lade 44-40 og 45 colt er middel talt oppskrytt.

Jeg lader begge i tusentalls på dillon 650. Litt mere plunder med 44-40 og noe høyere hylsetap er det men ikke videre merkbart.

Link to comment
Share on other sites

det jeg skal ta hensyn til er om jeg hvelger 45.colt eller 44/40 så lurer jeg på om jeg kan lade en av de opp til lovelig anslags energi til rådyr eller må jeg ha en børse i 45/70 eller .30-30 win . for lever action rifle skal jeg ha :mrgreen:

 

å jeg hadde tenkt til å lade selv så hvor kan jeg få takk i lade utstyr i .45colt / 44/40

 

Hilsen jeg som spør

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke by på problemer å lade opp verken 44-40 eller 45 colt til rådyr... Men om en 1866/1873 mekanisme vil ha godt av det over tid er jeg ikke helt sikker på. Men det er mulig at det med tung kule ikke blir behov for "magnum" hastighet.

Skal du bruke på jakt så vil jeg kanskje ha vurdert en Marlin 1894 i 44 magnum i stedet for winchester. Mye mer solid mekanisme.

 

(edit)Glemte det andre spørsmålet ditt, ladutstyr kan du f.eks bestille hos www.hjemmlading.no

(kjøp ladeboken først)

Link to comment
Share on other sites

"behov for "magnum" hastighet"

 

Garantert ikke!

 

Men her til lands - så må man kanskje ha det :?

I Afrika har jeg "forsøkt" meg litt fram med kuler og hastigheter i div. kaliber.

 

En 150 gr. kule/280 m/sek. - går gjennom en voksen hjortekalvsize - med treff i begge boger - så det suser.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du vil få en 1866/1873 til og henge sammen med sånne hastigheter, mekanismen har ingen låsing av sluttstykket og lukker bare med trykket på ladehendelen og leddene som overføre bevegelsen til sluttstykket.

 

I tillegg så er\var ikke Uberti det mest solide heller, godt nok til milde ladninger, ikke noe for full fart forover. Designet egner seg vel egentlig heller ikke.

 

Med .45 (long) colt får man litt gasslekasje nesten uansett, flaskehalsformen på .44/40 derimot gir noe bedre gasstettning visstnok. Tunge kuler i 250 grains-området og en kraftig crimp trengs for og gi nok trykk\lang nok trykkurve til og sikre at messingen ekspanderer godt nok til og forsegle kammeret skikkelig.

 

Selv har jeg en .45 LC 1873 karabin som går godt, har bare brukt ladninger fra bunn av tabellene, så jeg har ingen erfaring med hvor høyt du kan gå osv, men jeg opplever gasslekasje bakover, sotede hylser og en liten røyksky over utkasteråpningen. Ser at jeg må krympe hardere og kanskje gå litt opp (?)

Link to comment
Share on other sites

Da er det marlin 1894 i .44 magnum som er det du skal ha. (Den er nok 20" men det bør duge)

Kjøp også ladeboken (Den norske boken som heter ladeboken) og les den. At du snakker om å tåle trykket er litt misvisende da det er noe av det du regulerer selv med å lade. Lett å lade både til lavere og høyere trykk.

 

Men jeg skulle fortsatt sett en utregning med 200gr kule og hastighet for å holde anslagskravet til rådyr. :?

Link to comment
Share on other sites

Men jeg skulle fortsatt sett en utregning med 200gr kule og hastighet for å holde anslagskravet til rådyr. :?

 

Har ikke PCB tilgjengelig, men du maa ha anslag med 388 m/s, og med revolverkuler maa man nok helt opp i max revolverhastigheter. Dette er nok ikke vanskelig med rifle i 44Mag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Vet ikke om du vil få en 1866/1873 til og henge sammen med sånne hastigheter, mekanismen har ingen låsing av sluttstykket og lukker bare med trykket på ladehendelen og leddene som overføre bevegelsen til sluttstykket.

 

Jeg registrerer at Uberti har lansert en 1873 karabin i .44 mag:

 

http://www.uberti.com/firearms/1873_rifle_and_carbine.php

 

Dette skulle vel bety at moderne produksjonsteknikker tillater vesentlig større trykk enn det som var tilfellet før, eller at Uberti har gjort visse "tilsnikelser" for å håndtere trykket.

Link to comment
Share on other sites

Interessant egentlig, det finnes jo noen versjoner i 44 special. Men 44 mag.... Kjenner jeg er litt skeptisk.

Men gitt at det er til salg i det amerikanske markedet tåler de nok litt, med tanke på liability osv. Menm om de blir tilgjengelige i Europa er vel et annet spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Sarpsborg våpen har desverre sluttet med Uberti...

Importen er overtatt av Børselars på Eidsvoll...

Du må regne med en del vente tid på våpen fra Uberti, hvis han ikke har på lager..

Bestillte mine i 1 februar, håper og ha det i mnd skifte april/mai..

Hvis du lurer på noe angående Western våpen bør du ta kontakt med Nina hos Børselars, det er hu som har med westernavdeling...

 

Lykke til...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lurer på noe angående Western våpen bør du ta kontakt med Nina hos Børselars, det er hu som har med westernavdeling...

 

Om du lurer på noe angående westernvåpen bør du strengt tatt ta kontakt med Hassel.

I tillegg til å være en av europas beste westernskyttere har han svært god kjennskap til våpen generelt og westernvåpen spesielt. Også er han den som Nina spør når hun lurer på noe om westernvåpen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...