Jump to content

Lapua Scenar vs Norma Jaktmatch


Fjørhanen

Recommended Posts

Hei, alle erfarne toppjegere!

 

Turen går snart til Sverige. Har blitt anbefalt Lapua Scenar, hulspiss, i 7g til tiuren. Evt. 8 gram. Utgangshastighet 900 m/s. Andre har anbefalt Norma Jaktmatch elektron/fågel i 7,8 g, helmantel. Utgangshastighet 820 m/s.

 

Noen som erfaringer med disse? Vil hulspiss kunne "oppføre seg som blyspiss", slik noen hevder? Utstyr forøvrig: Tikka T3 i 6,5x55.

 

Forøvrig går Scenaren veldig godt i børsa mi, men tenker på å bytte patron da 2 av 4 fugler hittil har vært i live etter skudd, selv med gode treffer. Minimal kjøttødeleggelse så langt. NB! Jeg har brukt søkefunksjonen uten å finne noe "perfekt treff" :wink:

Link to comment
Share on other sites

tenker på å bytte patron da 2 av 4 fugler hittil har vært i live etter skudd, selv med gode treffer. Minimal kjøttødeleggelse så langt. :

Hvilken patron bruker du i dag?

 

Scenar i 900 msek kan nok ekspandere(innimellom voldsomt om holdet er kort). Men det er ikke sikkert den gjør det i et så lite vilt som en fugl.

Link to comment
Share on other sites

Har lite erfraring med topp-jakt, men har registrert at hullspisser type Scenar og Norma DL til det bruket er ganske omdiskutert. Noen synes være godt fornøyd, mens andre rapporterer om de kan gi riven fåggel. Litt rart at du har erfart dårlig avliving med en godt plassert 6,5? Kan ikke huske dårlig effekt med 7gr Scenar på noen slags fugl, heller tvert imot. (Litt for effektiv enkelte ganger på ryper.) Men sikkert mange faktorer som spiller inn.

Normas 120/7,8gram er ei utmerket fugl-kule. God effekt, men pene skrotter, selv ved høy hastighet.

Kjøpte 100 ferdigladet Norma jaktmatch her i høst, dessverre gir de ikke like bra presisjon som "ferdig" 7grams Lapua Scenar Silver Jacket. Hvis det samme viser seg være tilfelle i din rifle, så har du et dilemma. :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt! Enig med Niak at det er rart at jeg har opplevd dette. Statistikken vil kanskje endre seg med et bedre erfaringsgrunnlag. Slik det ligger an nå er det fristende å gå opp til 8g Scenar og forsøke denne på jakt. Ser ut til at praktisering er beste lærdom.

 

Noen som mener at jeg IKKE behøver å skyte inn på nytt ved å gå opp ett gram på kula? Jeg skyter ikke på lengre hold enn 180-200m, max.

Link to comment
Share on other sites

Noen som mener at jeg IKKE behøver å skyte inn på nytt ved å gå opp ett gram på kula? Jeg skyter ikke på lengre hold enn 180-200m, max.

Innskyting er absolutt påkrevd og helst sånn ca i det temperaturområdet du forventer å jakte i. 20 minus kontra 20 pluss gir en del forskjell i treffpunkt

Temperaturforskjell påvirker treffpunktet som nevnt og spesielt om en drar ut holdene en del. Vær også oppmerksom på vinkelen du skyter i. Bratt vinkel betyr flatere kulebane/mindre kuledropp.

 

Et tips er å skyte inn på det du anser som ditt maxhold og så lage en dropptabell ut fra dette.

Verifiser dropptabellen, slik at du vet den stemmer. Litt trening i forkant er heller ikke å forakte.

 

Ang innskyting så er det slik at treffområdet i eks en orrfuggel ikke er veldig stort uansett hold, så det er helt påkrevd å skyte inn dead on på det holdet du bruker som referansehold, ikke bare sånn ca.

 

Om noen oppfatter overstående som belærende, er det ikke ment slik, men rett og slett velmente tips ut fra erfaring.

 

Lykke til med jakta.

Link to comment
Share on other sites

Takk for et godt innlegg, Castor! Synes ikke det var belærende i negativ forstand - jeg innser mine berensninger, og ber jo nettopp om råd som du gir her :D Ting jeg "nesten vet" fra før er også fint å få bekreftet! Det som var nytt for meg var at skyting i bratt vinkel gir mindre kuledropp. En vesentlig ting å vite! Siden jeg begynte med toppjakt har jeg i det hele tatt lært enormt mye om rifleskyting. Synes det er utrolig moro.

 

Jeg har bestemt meg for å satse på Norma Jaktmatch nå. Kommer til å skyte inn med kalde skudd og kaldt gevær. Fant en fin artikkel om dette på jakt.net. Jeg vil skyte inn på en slik måte at jeg kan holde tilnærmet midt i fuglen uansett, og da har jeg forstått det slik at 150m er en fin innskytingsavstand med mitt våpen (og mine begrensninger). For meg er det nå bare å håpe at samlingene med Jaktmatchen blir like gode som med Lapuaen.

 

Noen som vet om en våpenolje som ikke fryser i minus 25-30 grader? Tørrpusser selvsagt før jakt, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...