Jump to content

Ruger SR-9 eller... Ruger bygger en Glock


Hassel

Recommended Posts

Den amerikanske våpenprodusenten Ruger startet sitt våpeneventyr rett etter andre verdenskrig med en pistol.

Den nå så kjente .22 Lr Ruger MK I, som enda er i blant oss i sin tredje inkarnasjon i form av ruger MK III. For mange av oss norske pistolskyttere, har ”sykkelpumpa” med sitt karakteristiske runde løp og glidekasse vært første kontakt med skytesporten. Den var og er en økonomisk grei og hendig.22 som egner til koseskyting, trening og konkurranse. Men utover denne folke modellen er ikke Rugers pistoler så godt kjent.

 

Først og fremst forbinner man vel navnet Ruger med grove og solide bruksvåpen som stort sett virker uten mye dill og fjas. Vi tenker på store revolvere i grove kalibre og jaktrifler basert på mauserkonstruksjon når navnet ruger nevnes. Her på berget og selv i Europa er sentertente Ruger pistoler sjelden vare, om ikke helt ukjente. Ikke en gang i hjemlandet U.S.A har Rugers pistoler oppnådd særlig popularitet. Dette til tross for at så å si alle våpenskribenter mener de er solide bruksvåpen, med adekvat presisjon og høy pålitelighet. Nå kan kanskje mangelen på interesse i hjemlandet også skyldes at firmaet Ruger gjorde seg upopulære hos mange våpeneiere ved å støtte begrensninger på blant annet magasin kapasitet under Clintons styre, og selv begrenset seg til 15skudds magasiner i konkurranse med nye og mer fancy håndvåpen med flere skudd og masser ”taktisk” utstyr som kan ettermonteres og modifiseres. At Rugers pistoler også har vært laget av metall har gjort at de har vært tyngere en de konkurrerende ”plastic fantastic” modellene (Glock, Kahr, Springfield xD, Walther, HK USP… etc)som har kapret mye av selvforsvars markedet i USA. En annen side er også at Rugers pistoler har heller ikke i særlig grad blitt brukt i filmer eller tv-serier, som nok er et viktig sted for eksponering i hjemlandet og andre steder. Det eneste hederlige unntaket er filmen ”Desperado” hvor hovedpersonen spilt av Antonio Banderas bruker to stykk blanke ruger p95 pistoler i 9mm. Ruger har heller ikke gjort seg videre berømt for elegant nyskapende design, så pistolene har nok hatt utseende mot seg også.

 

Salige William ”Bill” Ruger avgikk med døden for noen år siden, og ny ledelse har ført til endringer hos firmaet. I 2007 (?) kom så nyheten om at ruger skulle ut på markedet men en (for Ruger) ny og revolusjonerende pistol. Rugers Striker fired SR9.

SR9 er langt i fra de gamle P serie pistolene som ruger tidligere har bygget. De to viktigste forskjellene er bruk av en glassfiber/polymer (Nylon) ramme og at man har gått bort i fra den klassiske utvendige hane designet (slik som for eksempel hos CZ75 og colt 1911.) Ruger har adoptert et ”striker fire” system likt de fleste nye tjenestepistoler og har og en semi doubleaction funksjon som kan minne om Glocks ”safe action system”. Det vil si at ladebevegelsen i våpenet bare delvis spenner opp mekanismen, og resten av oppspennet skjer vi avtrekker bevegelsen. Pistolen har også et 17skudds magasin og en vendbar ”backstrap” som gjør at man har fleksibilitet i forhold til å endre grepet på våpenet slik at det bedre passer skytterens hånd. Den er også bygget i rustfritt stål, men kommer i flere ”farger” også en svart variant og med muligheter for olivengrønn ramme.

firearms.jpg

De tre (foreløpig?) variantene av SR9

 

Litt fort gikk det nok hos Ruger med dette nye designet, for det har blitt sendt ut en tilbakekallings ordre på en del av den tidligere produksjonen som det viste seg at visstnok kunne avfyre et skudd om den var ladd og ikke sikret og ramlet i bakken. Ruger setter inn ny avtrekkermekanisme gratis på disse modellene og de ny kommer med en avrekker som ligner mye på Glocks, med et slikt ekstra blad i selve avtrekkeren som må presses inn for at avtrekkeren skal kunne fullføre avtrekks bevegelse. Dette må ha kostet ruger MYE penger, men det virker som produksjonen har berget så langt.

Trigger-Old.jpgTrigger-New.jpg

Gammel og ny avtrekker

Men nok teori! Nå de gode greiene…

 

Jeg fikk endelig mine hender på min nye Ruger SR9 for noen dager siden, så her kommer en rapport over de første inntrykkene. Pistolen kom i den klassiske ruger plastboksen, men denne gangen ikke i den grå varianten, men en kul svart. 8) Min pistol er den svarte utgaven i rustfritt stål, og den kom med et ekstra 17 skudds magasin (det finns også 10skudds), Rugers ”gunlock” hengelås og en enkel magasinlader dings. Akkurat den jeg har er en tidlig modell som har fått retro tilpasset den nye avtrekker modulen i følge papirene som fulgte med.

 

De første jeg la merke til med SR9 når jeg endelig fikk holdt den i hånda, var at grepet virker utrolig smalt til å være en ruger, og da spesielt til å være en 17+1 skudds 9x19 mm pistol. I boksen lå pistolen med den runde enden av den vendbare ”backstrappen” ut, noe jeg ikke likte, så jeg byttet til det rette som passer meg bedre. Forsiden av grepet er også smalnet inn i vag kileform som gjør at grepet var meget behagelig (bredere bak en foran.) Størrelses messig så opplever jeg den som en et sted mellom G17 og G19, eller tilsvarende walthers P99. Kjernelinje på pistolen er lav og med den innstøpte ”beavertailen” får man et høytgrep. Pistolen har en diskré varsler/sleideutløser som ut fra boksen var meget hard å løse ut, men ellers grei. I motsetning til Glock og lignende design, har SR9 en liten og diskré men fungerende dobbeltsidig tommel sikring, som var lett å betjene men litt liten for mine labber. Magasin utløseren er fullstendig tosidig, og plassert på det vanlige stedet bak avtrekkerbøylen. Den var som de andre funksjonenen litt hard til å begynne med, men kunne trykkes inn tommel eller med pekefingeren ved behov.

 

sr9-1.jpg

Sikringen er bakerst, så er det varslerern. Den lille platen er til for å demontere våpnet. Backstrapen er her med den buede siden ut.

 

Rekylfjære var hard så det skulle litt krefter til for å spenne våpenet. Det er serrateringer i bakkant på sleiden men jeg skulle ønske det var noen i fremkant også, da det er der jeg foretrekker å holde når jeg tar ladegrep. (selv om jeg får kjeft av enkelte for det :) ) Sleiden har også en liten vippe dings (loaded chamber indicator) midt på oversiden som viser om pistolen har et skudd i kammeret eller ei, en greie som er poppulært ”over there”. Siktene på våpenet er passelig store og har tre hvite prikker som skal lines opp. Baksiktet er faktisk justerbart men godt beskyttet i siktehuset.

 

SR9-03.jpg

Sikter og man kan se kammer indikatoren (pistolen på bildet er altså ikke ladd...)

 

Men… alt kan ikke være vakker og fint heller. Ruger har i denne pistolen konstruert en magasinsikring, det vil si at om ikke magasinet sitter i våpenet når det tas avtrekk så smeller det ikke. Man får tatt avtrekket men tennstiften hindres i å nå tennhetta. Ulempen med dette er at det er mye deler inne i avtrekker mekanismen, som kan være komplisert nok i seg selv, i en ”striker fire” pistol. Avtrekket er rett og slett en heller trist affære. Det er langt, kranglete og humpete. Det lille bladet i avtrekkeren skaper en litt underlig følelse i fingertuppen (kjent for glockskyttere) og all rallemikken lager ujevnheter samt at det er et langt avtrekk siden man delvis må spenne opp våpenet. Muligens ikke så dårlige ting i et tjenestevåpen, men for oss som bor i land hvor vi bruker pistoler til å skyte på blink er det ikke oppløftende. Rent subjektivt syns jeg avtrekket var betraktelig verre en Glocks. Jeg har dog lest på det store og verdensompennende internettet at det skal være en grei sak å ta ut magasinskiringen, og at det skal gjøre avtrekket bedre. Men siden jeg har tenkt å bruke pistolen til Production divisjonen i IPSC reglementet er jeg usikker på den er noe man kan gjøre og fortsatt kunne konkurrere med pistolen.

 

På Skytebanen

 

To dager etter at jeg fikk SR’n bar det til skytebanen. Jeg hadde med litt forskjellig 9mm fabrikk ammunisjon som jeg skulle teste nyervervelsen med. Det var en god del Gecco ”police speciale” med 124gr kule, Magtech med 124gr kule og noe CCI blaser med 116gr kule (Alu hylser). Det ble skutt ca 250 skudd med pistolen den dagen og den fungerte aldeles utmerket. Det var to tilfeller at den ikke ville lukke ordentlig når man trakk tilbake sleiden med nytt magasin i, men det er noe jeg antar er innkjørings problemer som vil gå over med litt bruk. (Få pistoler fungerer helt topp rett i fra fabrikken)

 

Å skyte med SR9 var en positiv overraskelse, den lave kjernelinjen ga en meget kjapp men behagelig rekylbevegelse inn i hånden, siktene kom raskt ned igjen for å kunne skyte neste skudd. Avtrekket var fortsatt veldig uvant for min del men ble greier etter en del skudd. Avtrekker bøylen på Rugeren er for øvrig en tradisjonell rund og enkel løsning, Ikke noe firkantede greier med supertaktiske løsninger. Dog er avtrekker bøylen ganske bred i forhold til det jeg er vant med, men det har nepe stor praktisk betydning. Pistolen oppførte seg litt forskjellig presisjonsmessig med de forskjellige patronene men hadde i mine hender adekvate samlinger på 25 meter. Det var veldig kaldt når vi skjøt og den gikk opp og til venstre for meg, så det er vankelig å spesifisere om den hadde bra eller dårlig egen presisjons med den ammunisjonen vi fikk prøvd. Jeg skjøt uansett merkbart bedre med min blodtrimmede Colt Goldcup i .45acp (som også var med), men noe annet hadde jeg vel heller ikke ventet. Mer skyting og det å finne ammo den går greit med, samt justering av siktene og rett og slett øvelse med den, vil nok hjelpe på også. Det samme gjelder det å venne seg til og beherske avtrekkeren regner jeg med. Jeg syns det var vanskelig å skyte raske dobbeltskudd, men som på Glock er det noe man må trene på før det går greit.

 

Utstyr

Magasinene var veldig harde og litt knotete å lade, så den enkle magladeren kom til nytte. Har lest flere kommentarer om dette på nett, og regner med at magfjærene vil ”sette” seg etter noe bruk. Tomme magasiner slapp pistolen helt greit slik at det gikk greit å lade om. Videre så er det vel vært å nevne at Midway Norge faktisk fører 17skudds magasinene til SR 9, slik at det foreløpig er mulig å skaffe dem i Norge. Det kan jo være knotete få ut ”high-Cap” fra USA i disse tider. Dyrt er det også, med rett over 500kr pr stk. En kan vel teoretisk berge med 2 x 17skudds magasiner i Production divisjonen hos IPSC / NFPS, men det vil legge store begrensninger på skytingen i forhold til når man kan ta et magasinbytte. Et minimum vil være 3 x 17 skudds og kanskje et 10 skudds til å ”toppe” slik at man kan starte en stage med 17+1 skudd. Mitt råtips til den Norske Ruger importøren, Våpen Søilen i Bergen, er å bestille inn slik at de har ekstra magasiner og gjerne at de selger pistolen med minimum 3 mags om de skal få solgt dem. For jeg antar at det i all grad vil være IPSC skyttere som er aktuelle kunder.

 

På dilldall og stash fronten henger foreløpig SR9 Langt etter konkurrentene. Jeg ar lest at det har vært problemer med å feste lykter på railsen som er der, og det er en spesiell lykt for SR9 på trappene. Men det finns bilder av slike pistoler med lykter fra surefire og med laser montert. Det er foreløpig ikke så mange som lager hylster spesielt for SR9. Spesielt savner jeg rimelige Kydexhylstre ala Unclemikes eller Blade tech. (Kanskje et segment for Trondheims Taktiske Syforening?) Pistolen passet ikke i Ghost riggen min, som er satt opp for CZ, men jeg vil tro at det er mulig å bruke fler av de vanlige praktisk hylstrene til denne pistolen. Det gamle sickinger ”praktisk, CR lookalike” hylsteret mitt passet den så vidt, det brukte jeg til en springfield xD sist. Mulig jeg bare trenger noen små justeringer før det er i boks. Det ryktes også at den passer helt greit i enkelte Glock hylstre.

GALCTS484B__41386_thumb.jpg

 

Dommen

 

Jeg har foreløpig ikke plukket pistolen fra hverandre eller demontert den på noen måte, så det gjenstår nok litt mer tid med den før jeg helt kan gjøre opp fullt og helt alt hva jeg syns om den. Men jeg syns den er det udefinerte ”fin”. Den er god å holde i og har godt rekylopptak, er passe tjenestepistol størrelse og vekt, men kanskje litt liten og lett til ambisiøst konkurranse bruk. Skulle jeg skutt Production for å vinne, ville jeg nok neppe ha valgt SR9 men holdt meg til min shadowifisete CZ SP01, og hadde det ikke vært for at jeg har utviklet en spesiell interesse for Rugers våpen så er det vel heller ikke sannsynlig at jeg hadde skaffet meg en SR9 i det hele tatt.

 

Til skyting uten alt for høye ambisjoner tror jeg SR’n bli en god pistol. I alle fall så lenge IPSC går over til en magasin begrensing på 15 skudd i divisjonen. Noen Racer i feltløypa blir den neppe, men at den har stillbare sikter er jo en positiv ting sammenlignet med Glock 17 og CZ pistolene. Jeg vil tro at den også kan være fin for de som er utstyrt med små puselanker, men det er et ukjent problem for meg. Alt i alt er min konklusjon at Ruger har laget en veldig moderne og helt grei tjenestepistol, som kan brukes til trening og konkurranse når man skyter for å ha det gøy og ikke absolutt må vinne. Samme segmentet som mange av de tilgjengelige 9mm pistolen av forskjellige fabrikater som er på markedet.

 

Har da ruger bygd en Glock? Tja... det er mye likt og noe ulikt. Først og fremst på grepsutforming og at SR har en tommelsikring. Jeg tror nok Glock fortsatt lager bedre glocker for å si det slik, men forskjellene vil kanskje gjøre SR9 interessant for enkelte kjøpere. Jeg håper at pistolen blir en ”stayer” og at Ruger holder produksjonen oppe. Skal jeg ønsketenke så ser jeg også at det lages en compact modell av SR som går i boksen til NFPS sivilpistol 2 og 3. Med en størrelse mellom g19 og g 26, Da både i 9mm og i .40 s & w og med litt mer en 10 skudd i magasinet. Men vi får vente og se…

Tekst: Hassel, bilder ruger.com og enkelte andre sider, info i i bildet. Ikke stjel teksten uten kreditt er du snill.

 

Addendum 19.01.10:

Har skut nye 250 skudd med den på banen (25m) Denn gangen med gecco Police Speciale 124gr og Magtech 124 gr. Gecco'n lå fortsatt litt oppe til venstre for meg, men samlingen burde stort sett holde Alpha sonen på en NFPS/IPSC blink på 25 meter. (Med andre ord, ikke spesielt fantastisk). Oppdeaget en liten uspesifikehet i min beskrivelse av pistolen tidligere.Baksiktet er så vidt jeg kan forstå bare justerbart i høyde. Men forsiktet står i et svalehalespor så det er nok justerbart i side. Det får bli målet ved neste runde. Og så gjenstår det det å finne en go' ladning

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja... jeg har netop kommet over en ruger P95DC (dog ikke i Norge... så vi får se om jeg klarer å tuske til meg en slik også) Desuten må de vel skrives så snart jeg får de skitne labbene mine på en compact SR9---

Og så høper jeg Ruger hører tankene mine og lager en SR40C (altså compact sr i 40 med minimum 9+1 skudd)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du gjorde noe dårlig valg der. Det blir litt som å sammenligne Mercedes med Opel. Du skyter jo ikke så mye production divisjonen i praktisk 8)

Nå er ikke slarkete noe jeg forbinder med SR9.. men det er som regel rent subjektive innrykk. I tjeneste våpen er jo en viss slark positivt også.

 

Ruger har forresten hørt tankene mine og laget serrateringer på fremsiden av compacten også.

Jeg har bestilt en :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg ønsketenke så ser jeg også at det lages en compact modell av SR som går i boksen til NFPS sivilpistol 2 og 3. Med en størrelse mellom g19 og g 26, Da både i 9mm og i .40 s & w og med litt mer en 10 skudd i magasinet. Men vi får vente og se…

Yihaa!

http://www.ruger.com/products/sr9c/firearms.html

 

Hmm, bør Sivilpistol 2 og 3 boksen reduseres....... :mrgreen: eller den er vel ikke større en G19/23 på noen områder....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Da har jeg hatt veslerugeren et par måneder og kommer her med en liten rapport:

 

Førsteinntrykket var veldig bra,finishen er god(blackened alloy) og alt virker tight og godt tilpasset.

Avtrekket var en hyggelig overraskelse,noe kryp var det men det var kort og lett.

Serrateringen fremst på sleiden er kjekk å ha på en så liten pistol,gjør det lett å manipulere sleiden.

Backstrappen er vendbar så du har valget mellom flat eller buet.

Grepet i seg selv er tynt og kompakt og gjør at du får et godt grep på pistolen.

Siktemidlene er justerbare av typen white dot og fungerer bra.

 

På banen:

Magasinene er litt kronglete å lade til å begynne med,men går bedre med litt trening.

Det følger med en hurtiglader men den er heller tungvin å bruke.

Rekylen er kjapp og merkbar men mindre enn forventet,omtrent som en full-size 45.

Jeg var litt skeptisk til hvordan presisjonen ville være men det var det ingen grunn til :D

Første serien på 25 meter skiva gav 45 poeng og etterhvert har den vist seg å være

fullt på høyde med større pistoler.

Funksjonsfeil har ikke forekommet.

Har skutt et feltstevne med den som gav 85p av 108p og syns ikke der er så verst

med en compact 9 mm 8)

 

Konklusjon:

Jeg er veldig fornøyd med denne pistolen og kan trygt anbefale den til andre.

Prisen er ca 5500 hos Våpen-søilen.

Link to comment
Share on other sites

Fedral 115... hm hvor får jeg tusket til meg det mon tro..

Har vel kun brukt 124 gr kuler så langt, uten at jeg har blitt imponert over egen eller pistolens ferdigheter i presisjons departementet.

 

Kanksje gjøre noe så hysterisk som å ladde opp litt forskjellig 115gr ladninger... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

P89'n min er vel faktisk den eneste Ruger pistolen jeg har som har laget litt krangel. Har hatt et par tilfeller av at hanen ikke spenner seg etter skudd... men det tror jeg slyldes foriege eiers "lure" løsninger for bedre avtrekk, og ikke salige Bill Ruger.

Nå er ingen av de sentertente ruger pistolene mine spesielt presise sånn i utgangspunktet (Sammenlignet med customiserte 1911'r i .45 acp og 9mm) men med riktig ammo som er enig med pistolen har jeg fått gode samlinger med de fleste, selv om det er litt slengere her og der. Gleder meg til å teste ut P345 og LCP'n nbaere jeg får tjent litt penger...

Men dette var nå en gagn en tråd om SR pistoler 8)

Link to comment
Share on other sites

Prøvde noen serier med 124gr berrys CP RN kuler foran 4,5 gr N330. SR'n liker ikke 124gr kuler... men Frontier HP belagte kuler med samme vekt gikk ikke så værst. Dog var de litt hissigere fordi kula satt litt dypere med samme ladning.

...hmm... kanskje presisjonen i rugerløpene har noe med fart å gjøre :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...